Владимир Стоянов: ”Кирхдорфер груп” иска да стане единствен собственик на “Хемус марк”

Владимир Стоянов: ”Кирхдорфер груп” иска да стане единствен собственик на “Хемус марк”

Владимир Стоянов е роден на 19 ноември 1973 г. във Виена. Учил е право, завършил е дипломатическата военна академия. Работил е в австрийски фирми. От пет години е директор на ”Кирхдорфер груп” - Австрия, за България. Това е акционерна фирма на Brevillier - Urban, който е най-големият производител на канцеларски материали, за работа в училище и офиса в Австрия, известни под търговска марка JOLLY. "Кирхдорфер груп" - Австрия, е мажоритарен собственик на бургаската фирма “Хемус марк”. През 2004 година заводът “Хемус” отбелязва 80 години от създаването си. Той е първата моливна фабрика на Балканския полуостров. В момента “Хемус марк” е единственият производител на моливи в България.

 

В: Г-н Стоянов, как се адаптира ”Кирхдорфер груп” в България и какви са бъдещите намерения на компанията?

- Фирмата се адаптира бавно, но сигурно. В момента правим пълен ремонт на базата с цел да спестим енергия през зимата и да създадем по-добри условия и комфорт на работещите тук. От двайсет години базата не е санирана и това беше неизбежно.

В: Имахте идея за строителство на зелено и създаване на едно по-функционално производство. На какъв етап са тези планове?

- Не сме се отказали от идеята, но се сблъскваме с някои проблеми. Възложили сме на фирма за недвижими имоти да намери подходящ терен от 15-20 хил. кв.м. Все още разчитаме и на съдействие от страна на местната общинска и областната управа. След това ще планираме новото строителство на фабрика, което ще бъде изпълнено по всички европейски изисквания. Заради транспортните комуникации и заради хората, които трябва да бъдат улеснени да идват на работа, предпочитаме новото строителство да бъде близо до сега съществуващото. Този процес може да отнеме и две години.

Засега успях да убедя собствениците да заделят средства и приспособяваме съществуващата база. Тя обаче в никакъв случай не отговаря на стандартите. България отива към Европейския съюз, има изисквания които се поставят пред всички производители и ние трябва да се съобразим с тях. С наличната база и техника това трудно може да стане.

В: През периода до присъединяването ни в ЕС къде ще се фокусира инвестиционната политика на фирмата?

- Само през тази година направихме инвестиции за около 600 хил. евро за модернизация на производството. Закупиха се нови машини, включително голяма модерна машина за маркери и три нови шприц машини. Средствата, които ще инвестираме през 2005 г., няма да са по-малко - около 700 хил. евро. Тук не влизат средствата за терен и нова сграда.

Планираме да обновим машините в производствата “Лепенки”, “Самозалепващи ленти”. Вече имаме договори за тези производства, които ни осигуряват производството за две-три години напред. Освен това сключихме договор със световноизвестната чешка фирма “Кохинор” и ставаме неин основен доставчик на маркери, флумастери и всички изделия от пластмаса.

 Само за първата година договорът е за продукция на стойност около 2 млн. лева. Договорът ще бъде подновен на по-високи нива, ако през това време доставките от наша страна са ритмични и продукцията е качествена. Не бива да се забравя, че “Кохинор” има 84 представителства в цял свят и че фирмата е известна с качеството на боите и моливите, които произвежда. Това, че тя избра “Хемус марк” за свой партньор, е голям успех за целия ни екип. Имаме такъв договор и с английска фирма Hainenko Ltd. Euro Stationers. Това налага да се закупят нови машини и да се увеличи производственият капацитет.

Ние искаме да направим всичко необходимо, за да бъде и българското производство конкурентоспособно в Европа и света. В момента в “Хемус марк” има австрийски специалисти, с които работим по програма за подобряване на качеството. Залагаме много на тази програма, защото конкуренцията от Китай е убийствена. Името и качеството са нещата, които ни носят успехи. Но ние не можем да се конкурираме с Китай в никакъв случай.

В: Brevillier - Urban имаше намерение да изнесе машините от Австрия и да произвежда продукцията си в Бургас. Остават ли тези планове в сила?

- Плановете остават. Brevillier - Urban води в момента преговори за закупуване на останалия пакет акции от другите собственици. Вече е започнал началния процес на пренасяне на една част от машините от Австрия към България, но все още се уточнява в Австрия кога и как във времето да стане пълното им пренасяне. Не забравяйте, че става въпрос за затваряне на един завод в Австрия, а това никак не е лесно. Много хора там ще загубят своята работа. Има конфликти в тази връзка. Времето ще покаже в каква посока ще се развият нещата.

В: Какви са причините за изнасяне на производството от Австрия в България?

- Причините това да стане са чисто икономически. Първо, работната ръка в България е по-евтина. Второ, тук има добри специалисти на същото ниво като в Австрия.

В: Ще отделя ли фирмата допълнителни средства, за да инвестира в човешкия ресурс?

- Неизбежно е. Отделени са необходимите средства за това. При пренасяне на производството от Австрия в България хората тук ще трябва да бъдат обучени как да работят с новата техника.

През октомври поканихме всички ръководители от “Хемус марк” на тридневен семинар в Трявна с цел оптимизация на екипа. Работихме с психолози и други специалисти по темата тийм билдинг - решаване на конфликти и комуникиране. Уверих се, че има потенциал и хората могат да работят в добър екип. Ще провеждаме семинари с екипа два пъти в годината. Това се прави и във фирмата в Австрия, въвеждаме го и в Бургас. За мен е важно хората да имат добри социални условия и да бъдат мотивирани да работят. Постепенно “Хемус марк” става едно модерно европейско предприятие, което се намира в България. С това аз много се гордея.

В: Тук има възможности за сухопътен, морски и въздушен транспорт. Кои са пътищата за вашата продукция?

- Бургас е на стратегическо място. Голяма част от нашите суровини идват по море и по въздух, а изнасяме по суша. Само за САЩ изнасяме продукция през пристанището.

В: Как се разрешиха проблемите с “Електроразпределение” - Бургас?

- Дружеството “Електроразпределение” искаше от нас 180 хил. лева за преразход на електроенергия за минали периоди отпреди осем години назад. Преразходът не е по наша вина. Трафопостовете са от 1978 г. румънско производство и те е трябвало да ги подменят. В крайна сметка ръководството на електроразпределителното дружество прояви разбиране и се стигна до едно прилично споразумение за двете страни, което нас ни удовлетворява.

В: Какво е мнението на австрийския инвеститор за бизнес климата в България?

- Аз не бих могъл да бъда особено категоричен за условията за бизнес в България, защото не съм много информиран как е в другите бивши соцдържави. Но смятам, че условията не са най-добрите, ако мога така да се изразя.

Това, което знам, е, че в Чехия на инвеститорите им дават възможности, ако направят големи инвестиции, да не заплащат в продължение на пет години данъци. Това привлича инвеститорите.

Като всеки инвеститор ние искаме по-добри условия, по-гъвкави отношения и по-добра данъчна политика, за да можем да планираме своя бизнес.

В: За колко години напред можете да планирате вашите бизнес дела в България?

- На 4 септември имаше общо събрание на всички акционери на ”Кирхдорфер груп” - Австрия, и всички бяхме задължени да дадем 5-годишни бизнес планове от 2005 г. нататък. От името на “Хемус марк” аз предадох бизнес плана за следващите пет години на бургаското дружество и този план беше одобрен.

Планираме за периода да увеличим оборота в предприятието три пъти. На този етап правим годишно 12 млн. лева оборот. Предвидили сме за следващите пет години да стигнем 26 млн. лева оборот. Тук влизат и оборотите от Австрия. В момента не ги отчитаме, защото австрийската фирма все още си работи самостоятелно.

Планираме също така да инвестираме не по-малко от 6-7 млн. евро, като в тази сума и в този план не е включено евентуалното ново строителство.

Големият ни проблем сега е старият машинен парк с изтекъл срок на годност, част от който трябва да бъде спрян. Ще влагаме средства основно в машини.