Емил Стоянов: Сериозните западни фондове имат интерес да купуват в България

Емил Стоянов: Сериозните западни фондове имат интерес да купуват в България

Единствената телевизия с изцяло новинарски формат в България - тв "Европа", от септември е с нови собственици, след като един от акционерите - инвестиционен фонд „Сентръл инвестмънт груп холдинг", продаде дяловете си на английските фондове „Хил енд Фенли", „Баркли Кларк" и на българската „Бета 1". Промените в програмната схема, финансовото състояние и политиката на телевизията в контекста на предстоящите избори разясни председателят на съвета на директорите Емил Стоянов.

- - -

В: Продажбата на акции на тв "Европа" свързана ли е с финансови затруднения на медията?

- Тв "Европа" никога не е имала финансови затруднения. За тези три години и половина нямаме закъснение на заплати или аванс. Нямаме каквито и да било задължения към осигурителни, държавни институции или частни компании.

В: Какъв беше пътят на сделката?

- Досега телевизията беше собственост 50 на сто на българската фирма "Бета 1" и 50 на сто на един германски инвестиционен фонд, управляван от Кристиян Гроке. През април миналата година завърши процесът на инвестиране в предприятието тв "Европа" и то за първи път излезе наравно и започна да се самоиздържа. С акта на самоиздържане стана ясно, че производството на продукта е завършило на своя първи етап и имаме работещо предприятие. Това съвпадна с намеренията една година по-късно - този април - фондът, представляван от г-н Гроке, да се оттегли от медиите, като остана само в телекомуникациите. Сега в България те присъстват само във фирмата "Ай Ти Ви партнерс". Тя рекламира много активно - това е технологията DTH (дайърект ту хоум). Вместо с кабел приемаш програмите от сателит - това е много модерно и има голям пазар. През април те взеха решение да се оттеглят от медията и започнаха преговори. В резултат техните дялове бяха продадени на "Баркли Кларк", "Хил енд Фенди" и "Бета 1".

В: Значи "Бета 1" все още държи контролния пакет?

- Да.

В: Тайна ли е какъв е делът на останалите две компании? Слуховете са, че те притежават 33%.

- Повече са. Важното е, че от продажбата всички останаха доволни. Германският фонд реализира 30% печалба, а тв "Европа" има нови акционери, които се представляват от Димитър Русев и Мария Капон.

В: Каква е цената на сделката и как ще се извърши плащането - бартер срещу офис или капитал? Слухът е, че срещу акциите вие получавате офис за 1 млн. лв.

- Няма бартер. Купувачите на дялове платиха определена сума, а офисът е купен преди продажбата.

В: Слухът тръгва от факта, че новото ви студио е в сграда на Димитър Русев, която ще бъде голям търговски център.

- Това е една много голяма и много модерна офис сграда, в която различните етажи са купени от различни фирми. Там имат офиси "Пиреосбанк", производителите на "Пещерска гроздова" са над нас, по-нагоре са фирмата, която прави корите "Белла" и кренвиршите "Сачи". Ние имаме един етаж. Сделката е за около 1 млн. лв.

В: Ще направите ли други инвестиции в програмата на телевизията?

- Новият ни водещ Георги Папакочев ще посети Ню Йорк, където ще направи няколко много важни интервюта със световни лидери и с тях на 18 декември ще стартира предаването си. В материално отношение офисът на този етап почти изчерпа възможностите на телевизията за инвестиции. Като се казва офис обаче, не разбирайте само нови работни помещения. Получаваме едно нормално студио по световните стандарти, което ще даде едно съвсем ново излъчване на телевизията. Досега ползвахме едни пригодени помещения, които вече продадохме, и с кредит и сумата от сделката купихме новия офис.

В: Продажбата ще окаже ли влияние върху продукта и посланието на тв "Европа"?

- Тв "Европа" и занапред ще запази своята философия да бъде телевизия на новините. От първия ден на създаването на този продукт ние правим точно това. Смятаме, че има свободна ниша на нашия пазар и развиваме този формат непрекъснато с все повече и повече български и чужди новини. В момента по производство на световни новини ние сме абсолютният номер едно в републиката. Ако Би Ти Ви и БНТ правят десетина международни новини на ден, ние правим над 30.

В: Това ще бъде акцент, така ли?

- Ние с "Дневник" може да направим общо предаване. Вестниците имат повече експертна дейност от телевизията. Телевизията е бърза, но няма време за анализи и оценки. За сметка на това аудиторията на телевизията е несъизмерима с читателите на един вестник, който и да било той. Затова би могло да има разумно партньорство между телевизия и вестник. Постоянно имаме предвид нашата таргет група, а това са по-образованите, по-събудените хора, по-успелите в живота, ние работим за тези 10-20 на сто от от населението. Затова нормално е да развиваме и занапред предавания освен информацията в сектора на икономиката и политиката, където всички тези хора, които ни интересуват, участват пряко или косвено.

В: Предвиждате ли да увеличите екипа си, политическия отдел преди изборите?

- Тази година сме направили четири нови предавания - едното е "Евромакс" - съвместно предаване с "Дойче веле" за европейски новини, и три вътрешни продукции - "Тема на седмицата" с Маргарита Ралчева, "Гласовете на България" с Димитрина Пандурева и "Студио 90" на Папакочев, което започва на 18 декември. Кой знае какви големи новости не очаквам да решим, но все пак това е работа на целия съвет на директорите.

В: Досега има ли опити за кардинални промени от страна на новите собственици?

- Единомишленици сме относно философията на развитие на телевизията, защото тя е показала своята успешност. Правим различни анализи в момента - икономически, рекламни и финансови, как да разширяваме още малко територията на пазара.

В: Как се обяснява това агресивно навлизане на медийния пазар на двете чужди компании. И двете дружества нямат опит в този бизнес.

- Да, те са чисто инвестиционни. Логиката на това действие е сравнително проста. По-серизните западни фондове, включително физически лица, имат интерес да купуват в България. Те купуват както хубави жилища, така и хубави фирми. Смисълът на това нещо е, че всички хора се надяват, че след две, три или пет години тези добри, успешни стоки, независимо дали са апартаменти или фирми, ще имат двойна цена.

В: Не разчитат на влиянието на телевизията, което да използват за свои цели, така ли да ви разбирам?

- Те не се интересуват от това дали телевизията се занимава с политика или не. Те се интересуват от търговските показатели, от рейтинга. Той утре ще им донесе печалба, като препродават своите дялове. Смисълът е, ако сега са платили 5 лв., след време да продават за 10 или 9 лв. Ако държат парите си в западна банка, ще имат само 6. Разбира се, гледат да купуват качествена стока, а не боклук.

В: Други слухове около продажбата са, че един от купувачите - Димитър Русев, е свързан по някакъв начин с организацията на СДС в Пловдив.

- И Димитър Русев, и Мария Капон са млади хора, те са по на 35 години. Типични юпита са - учили на Запад, знаят езици, отворени към света хора и нямат вероятно никакви сериозни политически пристрастия - поне не афишират такива.