Красимир Ганчев: В България може да има научно-изследователски център на "Нокиа"
- - -
В: Какви са основните цели на "Нокиа България" за 2005 г.?
- Проектите, които са от голямо значение за нас, са свързани с технологиите на мобилни мрежи. Предстои разпределението на UMTS-лицензите. Три такива лиценза ще бъдат издадени в началото на 2005 г. на телекомуникационни оператори. "Нокиа" е безспорен лидер в областта на тази техника. Едни от най-големите и вече комерсиално работещи UMTS-мрежи са изградени от "Нокиа" в други европейски държави, така че това е едно доста значимо поле за изява за нас като доставчик на техника на операторите, които ще спечелят. Друга област, в която много активно работим, е цивилната ТЕТРА-технология. За тази мрежа наскоро беше издаден национален лиценз. В момента кандидатстваме за изграждане на тази мрежа пред спечелилата лицензията компания. С това големите инфраструктурни проекти се изчерпват.
В България сме представени и с продуктовата си гама за елементи от фиксирани мрежи. Тези продажби обаче са много по-ограничени по обем и по-спорадични. Не на последно място "Нокиа България" предлага и мобилни апарати, които се продават до крайния клиент чрез наши дистрибутори, каквато е практиката на компанията в цял свят.
Освен всички тези бизнеспроекти имаме и много нетърговски дейности - визирам специалната награда Engage, която получихме в края на ноември от Международния форум на бизнеслидерите на принца на Уелс. Наградата е за успешното ангажиране на целия екип на "Нокиа България" в осъществяването на активна социална политика на компанията. "Нокиа България" е и сред осемте фирми, отличени за социално-отговорна политика.
Имаме и много интересни разработки в областта на образованието и съвместни проекти с Министерство на образованието и с висши учебни заведения.
В: България е в шорт-листата на "Нокиа" за изграждане на научноизследователски център на компанията. Кога се очакват окончателните резултати от конкурса на "Нокиа" и какви ползи ще има от този проект за страната?
- Става дума за една инициатива, която "Нокиа" стартира в началото на 2004 г. Тя е свързана с избора на страната, в която ще бъде изграден следващият научноизследователски (R&D) център в областта на софтуерни разработки за мобилни мрежи. България беше избрана, за да бъде проучена като потенциален кандидат. Министерствата на транспорта и съобщенията и Агенцията за инвестиции откликнаха на тази инициатива, като с тяхна помощ успяхме да разработим доста добър и подробен анализ на ситуацията и пазара в България, които представихме на вицепрезидентите на "Нокиа корпорейшън". В резултат "Нокиа България" остана в шорт-листата на кандидатите наред с Индия и Китай. Убеден съм, че още имаме доста добри шансове да победим, тъй като основните критерии, по които се оценяват страните, са интелектуален потенциал, преференции, които правителството предлага за подобен род инвестиции и бизнесът, който "Нокиа" има в страната. Считам, че по повечето показатели ние изпреварваме останалите страни-кандидатки, но по обем на бизнеса, който генерираме, никога няма да достигнем нивото на Индия и Китай. Този проект е от голямо значение не само за нас, но и за правителството, ако има желание да спечели инвестициите в R&D центъра.
Със сигурност до средата на следващата година трябва да има визия от страна на ръководството на "Нокиа" къде да бъде изграден следващият такъв център. Те не биха могли да си позволят да отлагат подобно решение. Не отбелязвам и чисто имиджовия ефект, свързан с повишаване кредита на доверие към България, който ще се получи, ако компания от ранга на "Нокиа" реши да инвестира точно у нас. От това ще има и пряк икономически ефект, тъй като в този център ще бъдат заети стотици висококвалифицирани специалисти. За разлика от работата в един завод, където процесите са напълно автоматизирани и там работят едва десетки хора, в R&D центъра се събира технологичният елит на нацията, а това са всички онези "мозъци", които изтичат от страната. Акумулираното познание в този център също ще има дълготраен ефект поради връзката му с ВУЗ-овете.
В: Какъв пазарен дял има "Нокиа" в България в отделните сектори?
- В световен мащаб по обем продажби на мобилни апарати "Нокиа" държи над 30% пазарен дял, като следващият конкурент е със значително по-малък дял от нашия. В България пазарът е по-особен. Все пак държим един от най-големите дялове на пазара на нови апарати. Тук обаче е силно развит сивият внос, ако трябва да се изчисли точният пазарен дял, това ще е много трудно, защото в статистиката не могат да се отчетат продадените нелегално телефони. От сивия внос, който не плаща данъци, губи държавата. По отношение на ТЕТРА-мрежата най-голямата ТЕТРА мрежа е инсталирана от нас и пазарният ни дял със сигурност е над 60%. Основният ни конкурент там е "Моторола".
В: Какъв е обемът на инвестициите в "Нокиа България"?
- Годишните инвестиции, които "Нокиа България" прави, не са големи с оглед на ограничения ни обем продажби в сравнение с много други държави. Големите инвестиции очакваме да дойдат, ако спечелим конкурса за изграждане на научноизследователски център. На този етап вложенията ни са свързани с инвестициите в две висши и едно средно училища. Те са продиктувани от желанието на "Нокиа" да бъде добър гражданин на държавата и да подпомага развитието на студентите и на учебната програма.
В: Какъв е ръстът на продажбите на компанията?
- От 1999 г. ръстът е строго положителен. Характерното за инфраструктурните проекти е, че при тях не може да се говори за точно определен ръст на продажбите. Тези проект са на принципа on-off - или го печелите, или го губите. Ако сравним 2002 г. с 2003 г., когато имахме само един проект, сме реализирали 100% ръст на продажбите. Въпросът обаче е в това, че в случая за нас е важно да печелим такива проекти, защото това означава, че оборотът и печалбата на фирмата се увеличават, без да се прави сравнение в годините.
По отношение на мобилните телефони също отчитаме ръст. Всяка година той е малък, но постоянен като тенденция. Разбира се, пазарът ни още е в кривата на нарастване, не е достигнал точката на насищане в областта на мобилните технологии. Поради тази причина е възможно да отчитаме положителен прираст, което ще продължи най-вероятно поне още няколко години, докато достигнем ситуацията на европейските пазари.
В: Какво предвиждат плановете на "Нокиа" по отношение на инфраструктурните проекти на Балканите?
- Определени фирми използват Гърция като център за управление и контрол над бизнеса на Балканите. Щастлив съм да кажа, че "Нокиа" е една от малкото компании, която разчупи този модел, като направи България център на Балканите за инфраструктурните си проекти по отношение на ТЕТРА-технологията. Затова целият екип на "Нокиа" и подизпълнителите ни имат възможността да работят по два проекта - в Румъния и в Македония.
В: Има ли вероятност "Нокиа корпорейшън" да се ориентира към аутсорсинг в България?
- Когато говорим за аутсорсинг, аз го разбирам в два аспекта. Единият включва чистото производство. "Нокиа" обаче няма никакви планове да открива нови заводи на този етап, защото това не е рентабилно и настоящият й капацитет на производство не го налага.
Относно другият тип аутсорсинг, а именно на интелектуални продукти визията на "Нокиа" е, че вместо да изпомпва мозъци или да ги концентрира на определена територия, много по-изгодно и ефективно за икономиката на дадената страна да се изкарва готов интелектуален продукт от държавата. Третият аспект, който е косвен, е свързан с концепцията на "Нокиа" да предоставя всички неосновни дейности на свои партньори като подизпълнители. Това също е своеобразен вид аутсорсинг. По тази схема действа и българският ни офис - той е доста малък, но работим с 15 български фирми партньори и подизпълнители, които работят в дейности, различни от основната дейност на "Нокиа България".