Виолета Попова: Банско се оказа неподготвено за инвестициите

Виолета Попова: Банско се оказа неподготвено за инвестициите

Банско започна новия зимен сезон с усилено строителство, кални и мръсни улици. Собственици и управители на хотели, които са разположени в близост до началната станция на кабинковия лифт, са притеснени от ситуацията. Курортът има още проблеми с водопреносната и канализационната мрежа, която е доста остаряла и трябва да бъде подменена. Общината забрани от 5 декември 2004 г. единствено изкопните работи. Ограничено е движението на камионите в новия квартал "Грамадето", по двете основни пътни линии - улиците "Глазне" и "Пирин", и през най-новата улица пред хотел "Танне", които водят към началната станция на кабинковия лифт. В града обаче е струпана техника и строителството продължава.

Инвестициите в Банско за новия сезон надхвърлят 50 млн. евро. През 2004 г. от общинската администрация са издадени 274 разрешителни за строеж. От тях 79 са за хотели, 11 за кооперации и 66 за жилищни сгради. Останалите са за ресторанти, заведения, магазини и офис сгради.

Хотел "Танне" е първата четиризвездна база в курорта. Негов собственик е германецът Манфред Дийл, който е обявен за почетен гражданин на Банско.

---------------

 

В: Как оценявате развитието на курорта?

- Мога да кажа, че през последните 18-20 месеца Банско се развива изключително динамично. Хотел "Танне" беше отворен през 2002 г., а малко след това започна изграждането на кабинковия лифт и всички ски съоръжения.

Мисля, че и местните хора не са очаквали такъв темп. Изненадващо е. Правят се страшни инвестиции и Банско се оказва неподготвено за това. Ясно е, че инвестициите не са на местното население, а по-голямата част са външни. Разбира се, че строят и банскалии, които искат да си направят къщата, да направят малък хотел, заведение или магазин. Всичко това изпреварва психическата настройка на населението и определено - професионалната подготовка.

В: В каква връзка казвате, че Банско не е подготвено за тези инвестиции?

- В Банско няма кадри. Като потенциал населението е малко. Липсва езикова и професионална подготовка. Това са неща, по които се работи. Създаденият Балкански колеж по туризъм е началото. Има една професионална гимназия по туризъм в Разлог.

За съжаление мога да кажа, че у младите хора не се забелязва желание да работят в сферата на обслужването. Това е най-големият ни проблем и работим по него. От друга страна, обучаваме кадри и инвестираме в тях, но невинаги успяваме да ги задържим.

В: Обслужването е една от най-важните предпоставки при увеличаването броя на туристите. Чуждите туроператори също започват да водят големи групи. В един момент липсата на подготвени кадри няма ли да се окаже сериозен проблем за хотелиерите?

- Това е една реална опасност, че т.нар. хардуер - хотелите и базата - изпреварва софтуера, т.е. персонала. И сега е времето да инвестираме във второто. Време е собствениците на хотели, ресторанти и ски съоръженията, които са вложили огромни пари в тях, да се обърнат малко в другата посока и да инвестират в обучение на персонала.

В: Основните забележки на чуждите туроператори, които започнаха да предлагат Банско през миналия сезон, бяха насочени точно към лошото обслужване.

- Лошото обслужване е не само в хотелите, но и в механите, ресторантите, заведенията. Лоша е езиковата подготовка. Менютата не са преведени. Това са все нормални проблеми за един толкова динамично развиващ се курорт. Защото сама по себе си като обем работата е много.

От друга страна, малко хора са подготвени, за да могат да се занимават с всичко това. Проблемите в обслужването не идват от това, че хората не искат да работят, не искат да са мили и любезни, а идва от незнанието. Персоналът се стъписва от факта, че не може да разбере какво му казва клиентът на немски или на английски език. Така той реагира неадекватно и не отива да доведе някого, който ще разбере туриста, за да му преведе. Вместо това реагира защитно като млъква, мръщи се и нещата приключват.

Това вече е проблем. Защото, като не можеш да разбереш един човек какво иска, какво те пита и да го упътиш, всъщност не можеш да свършиш това, за което си помолен. И клиентът остава с впечатление, че не му е обърнато внимание. Това са нормални реакции и за да се преодолеят, трябва време.

Ако ние, хотелиерите, започнем с дружни усилия да инвестираме в персонала, нещата ще се променят през следващите две-три години. Кадрите, общо взето, са едни и същи. Те днес работят в този хотел, а утре ще отидат в съседния или в хотела на другия край на града. Ако всички мислим в тази посока - че това е нашият персонал, който ще обслужва гостите ни, и всички се грижим той да е добър, ще дойде момент, когато ще сме доволни от направеното.

В: Хотелът, който управлявате, е чужда инвестиция. Как се справяте?

- Хотелът е немска инвестиция. Не е голям, но има много места в заведенията за хранене. Имаме персонал, който е тук от откриването на хотела. Това са кадри, които са обучавани дълго. Много от нашите служители вече говорят немски, за да могат да се разбират със собственика и с неговите гости. Той води много гости от Германия, особено във връзка с мероприятията, които организираме - концерти, футболен турнир и др.

В: Как обучавате персонала си?

- Наемаме външни фирми за професионално и езиково обучение. Помагат ни и наши колеги, които са приятелски настроени.

В: С модернизирането на ски зоната увеличи ли се интересът към Банско и съответно заетостта на хотела?

- Заетостта се увеличава, въпреки че все още има ясно изразен сезонен характер - летен и зимен. С колегите се шегуваме, че се появи един друг туризъм, свързан с недвижимите имоти. През есента и пролетта имахме много гости, най-вече от Англия, които идваха в Банско да оглеждат и купуват имоти.

Разбира се, модернизираната зона се отразява и ще се отразява и в бъдеще. Това ще бъде променливо. Със строителството наоколо на апартаменти и хотелите ще има гости и за големите бази и туристи, които никога не биха отишли в голям хотел. Собствениците на бъдещите апартаменти може би ще бъдат пък наши гости в заведенията за хранене. Нямаме страхове от конкуренцията, защото тя ще ни бута напред.

В: Увеличиха ли се скиорите?

- Миналият сезон беше много добър за целия курорт, не само за нас. Надявам се тази година да бъде още по-добър.

В: С кои туроператори работите?

- Миналия сезон работихме само с германския ТУИ, като имахме договор за контингент. Тази година имаме договор и със "Солвекс" от Русия. С английски туроператори засега нямаме сключени договори.

В: Някои ваши колеги посочиха като проблем издаването на картата за лифт, ако базата няма договор за водене на туристи с "Болкан холидейз", тя е по-скъпа. Така ли е?

- Не, по-скъпа не. "Юлен" АД стопанисва ски зоната и има цена, която е на касата. Проблемът не е в това, че не дават отстъпки на хотелиерите. Защото ние не сме туроператори и много колеги не могат да направят тази разлика. Те искат да продават хотела заедно с лифт картата и да правят пакет. Един собственик на ски зоната никога не би го позволил, както се случва на практика в момента. Ние сме в Алианса за популяризиране на Банско, в който членове са и "Юлен", и водихме разговори евентуално членовете на организацията да получат отстъпка за техните гости. Но не ние като хотелиери да я получим, а туристите. Засега това не е осъществено. Друг е проблемът със самото издаване на картите.

В: За какво става въпрос?

- Това не е точно проблем, но е една малка трудност, която вероятно в бъдеще ще се отстрани, след като се поработи по нея. Не може ски картите да бъдат издавани предварително, което например се случва в Боровец и Пампорово. В Банско също имат създадена някаква организация за групите, но ако аз искам да взема ски карти за мои гости от утре, независимо на каква цена, не мога да отида и да ги платя днес.

В: Някои чужди туроператори заради лифт картата ли са отказали да предлагат Банско?

- Лифт картата по мое мнение е скъпа. Банско е млад курорт, все още не е известен на европейския пазар. До 2004  година разчиташе главно на българския пазар.

За съжаление може да се каже, че разделението за българи и чужденци в цените на хотелите и на ски услугата е дискриминация. Ако аз съм германец и отида на касата, като видя, че българинът плаща наполовината на това, което искат от мен, ще се почувствам дискриминиран. Като цяло няма да се почувствам добре от факта, че съм германец.

Възможно е някои чужди туроператори да са отказали Банско именно заради цените. От миналата година цената на лифт картата е вдигната, тогава имаше проблем със спирането на лифта. Съжалявам, че се случи. Счупи се кабинковият лифт и три дни не работеше. Тогава на собствени разноски извозвахме туристите до Шилигарника, но там беше лошата изненада - трябваше да плащаме по 15 лв. на бус за това, че возим гостите до ски центъра.

Това са неща, които много ми се иска да отдадем на факта, че курортът е млад. На много от нас ни липсва опит в това, което се изгражда с бързи темпове. Надявам се в бъдеще проблемите да се изгладят и да са по-малки и по-рядко.

В: Значи продължава да се прилага практиката за две различни цени за българи и чужденци, така ли?

- Тази тенденция я има в Банско. В нашия хотел няма разлика между българи и чужденци.

В: Как рекламирате курорта в чужбина?

- По най-различни начини. Засега обаче обща реклама няма или ако я има, тя не е във вид, в който би трябвало да бъде. Много от хотелите се рекламират сами. "Болкан холидейз" рекламира собствените си бази. Ние също влагаме много пари. В крайна сметка всичко е реклама за Банско, но може да бъде по-организирана и по-ефективно.

В: Притесняват ли ви калните улици и мърсотията, които могат да предизвикат оплаквания от страна на чуждите туристи?

- Ние сме много засегнати от това. Като първи хотел в района, където се строи най-много, се борим с прахоляка и калта от 2004 година. Мога да кажа, че гостите проявяват разбиране. Те разбират, че Банско сега се развива и това е етап, през който трябва да се мине. Друг е въпросът дали точно в този вид.

В: Предполагам, че туроператорите ги предупреждават?

- Да. Когато туристите правят резервации, ги предупреждаваме. Мисля, че може да има малко повече старание от самите строители и инвеститори, защото утре те ще се окажат в нашата ситуация. Цяло лято имахме холандци и германци по обиколни турове на ТУИ, които седяха по шест дни в хотела. Тук им беше изходен пункт за екскурзии и мероприятия и досега оплаквания не сме имали.

Истината е, че екскурзоводите на ТУИ много се постараха да обясняват и много ни помогнаха. Когато на един човек му обясниш какви са причините, въпреки това, което той вижда, проявява повече разбиране.

От друга страна, сме се старали каквото можем, да направим и да ги компенсираме, за да няма негативно отношение към курорта поне в следващите няколко месеца и засега мисля, че успяхме.

В: Ако туристът трябва да се придвижи пеша до началната станция на кабинковия лифт или до центъра, това е почти невъзможно заради строителството. Как преодолявате този проблем?

- Положението е трагично и затова организираме три пъти на ден трансфери в активния сезон с бус до кабинковия лифт, въпреки че сме наблизо. Паркирането също е проблем в града.

Тези проблеми ще се решат трудно. От общината постоянно почистват. Вече има обозначени и еднопосочни улици. Има много знаци. Полицията съдейства непрекъснато. Има ограничение във влизането на строителните камиони. Нещата ще се олекотят, но няма да се решат 100 процента и това е нормално.

В: Какви са очакванията ви за сезона?

- Очакванията са за един много добър сезон. Ако не по-добър, поне на нивото от 2004 година. Говоря за функциониращите хотели. Пожелавам успех и на новооткритите бази.