Мария Палаурова: Кабелните оператори са изпуснати от регулация

Мария Палаурова: Кабелните оператори са изпуснати от регулация

Дружество "Филмаутор", в което членуват близо 1200 автори на филми и аудиовизуални произведения, заведе три граждански дела срещу кабелните оператори „Центрум груп", „Евротур сат тв" и „Евроком кабел". От дружеството, което защитава авторските права на създателите на филми, твърдят, че кабелните оператори не плащат нито стотинка на българските кинотворци. Бихме поискали от операторите по 3-4 ст. на абонат на програма за месец, обяви Мария Палаурова, директор на организацията. Досега обаче разговорите с Асоциацията на кабелните оператори (АБКО) не стигат до обсъждане на цените.

В публичния регистър на Комисията за регулиране на съобщенията са вписани над 500 кабелни оператора, които по неофициални данни имат близо 1.7 млн. абонати. Най-голям брой български филми се излъчват по Канал 1 и сателитния "Тв България". Само за първото тримесечие на годината са показани 136 ленти. Нито един кабелен оператор не е сключил договор с „Филмаутор" за препредаването им.

------------------------

 

 

В: Г-жо Палаурова, приканихте миналата седмица кабелните оператори да плащат за препредаването на филми. Имате ли вече обратна реакция от тях?

- Още в началото на миналата седмица изпратихме писмо, подписано от 207 автори, до основните институции, които могат да се намесят в процеса на уреждане на права - до премиера, президента, председателя на парламента, Министерството на културата, до Съвета за електронни медии (СЕМ) и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Но за съжаление досега няма никаква реакция от тях. От страна на кабелните оператори също. Разбрах от медиите, че предпочитат да изчакат съдебното решение и тогава да се намесят.

 

В: Как според вас може да се реши този проблем?

- Решаването му ще започне, когато операторите започнат да плащат. Затова между тях и “Филмаутор” трябва да бъдат сключени договори за препредаването на аудиовизуални произведения. Договорът урежда и плащането на авторски възнаграждения. Ние предлагаме да има цена на абонат за програма за месец. “Филмаутор” ще поеме гаранция, че кабелният оператор няма да има проблем с претенции от страна на авторите.

 

В: Щом договорите са доброволни, на какво разчитате?

- Да, трябва да има воля за това. Нямаме кой знае колко възможности. Ще продължим да увещаваме операторите, както и да водим разговори с институциите.

 

В: Коя от тях може да окаже най-силно въздействие върху операторите?

- Сега Министерството на културата  има обща компетентност по закона за авторските права, т.е. следи за нарушенията и налага наказания. Дейността на кабелните оператори е свързана с КРС и особено със СЕМ, която обаче няма задължение да ги следи.Той следи телевизиите, които правят програми. Кабелните оператори са длъжни на всеки 6 месеца да дават на СЕМ списък с чуждите програми, които препредават. Но няма санкции, ако не го направят. Така че те наистина са изпуснати от регулация. Затова искаме конкретно един орган да се заеме с това. Не е нужно да се създава нов, а някой от съществуващите да поеме тази функция.

 

В: Кой е най-подходящ?

- Може би СЕМ, защото се занимава с телевизионна дейност и следи за авторските права. КРС упражнява по-скоро технически контрол. “Филмаутор” има контакти и с НСБОП и Национална служба “Полиция”, до които сме изпратили списък на операторите без договори с нас и списък с нелегално препредавани български филми. Така че очакваме намеса и от тяхна страна.

 

В: На какво основание кабелните оператори излъчват програмите на БНТ?

- Според закона за далекосъобщенията БНТ трябва да предостави безвъзмездно програмите си на операторите. От своя страна кабелният оператор е длъжен да препредава нейните програми също безплатно. Въпросът е “безвъзмездно” за какво се отнася - за програмите или за произведенията вътре в тях. Според европейската практика БНТ предоставя безплатно цялото, програмата, но не може да се разпорежда с правата на авторите на произведенията вътре в нея.

 

В: Какво и от кога губят авторите?

- Трудно е да се изчисли. Губят, откакто има кабелни оператори. Много е тъжно - имаш продукт, който се цени, а от друга страна, е обезценяван. Но няма как да удариш ръката, която посяга към него, нито да отрежеш кабелите, както БТК би направила.

 

В: Как ще се отрази плащането на авторски права на таксата за кабел?

- Ако една мрежа с 10 хил. абоната ни плаща по 4 ст. на абонат за една програма на месец например, ще  получим 400 лева. За  10 програми това прави 4 хил. лева. От същите абонати кабелният оператор взема 150 хил. лева. Според мен в сегашните 15 лева месечна такса трябва да са калкулирани и авторските възнаграждения, но те отиват другаде. "Е, какво, на загуба ли да работим", ми каза софийски кабелен оператор.

 

В: Какви са авторските проценти?

- Ние разбиваме тези 400 лева, които бихме взели за програмата на БНТ, според съдържанието й. След като изчислим цената на конкретния филм се разпределя според договорените проценти, които са 45% за режисьора, 40% за сценариста и 15% за оператора.

 

В: Организации като "Филмаутор" не са симпатични на потребителите на интелектуална собственост, обвиняват ги в лобизъм и дори в нелегитимност. Защо е така?

- Отрицателното отношение идва от това, че събираме средства. "Филмаутор", "Мюзикаутор" и "Театъраутор" съществуват повече от 10 години и имат сериозна членска маса. На кабелните оператори им е по-лесно да поставят организацията под съмнение, за да отложат плащането за известно време.

 

В: Защо трите дела, които водите срещу "Центрум груп", "Евротур сат тв" и "Евроком кабел" са още на първа инстанция?

- От една страна, защото ги заведохме скоро, а от друга, резолюциите на съдията показват, че материята не е ясна и от нас се искат уточнения. Материята е особена и съдията трябва да е специализиран, а в съдилищата няма такива съдии. Изходът от делата е важен, защото за целия процес има значение какво ще каже съдът.