Еманюел Сен-Любер: Български компании проявяват интерес към продуктите ни
--------------------
B: Г-н Сен-Любер, каква е причината за посещението ви в България?
- Първо, тук, в България, имаме голям развоен център с повече от 100 специалиста и това представлява значителна инвестиция от страна на Tumbleweed Communication. От друга страна, много важни разработки се правят в България. На трето място, много от проектите ни са разработени съвместно с екипа ни в Редууд сити, в Калифорния. Заради трите посочени причини за мен е важно да идвам тук на всеки 3 месеца - да се срещна с хората, да чуя идеите и проблемите им, както и да споделя корпоративната стратегия. Макар технологиите да помагат в комуникацията на далечни разстояния, нищо не може да замени контакта лице в лице. За мен тези посещения са важни и насърчавам моите мениджъри и ключови служители в София и Калифорния да се срещат редовно едни с други.
B: Защо избрахте нишата на антиспам софтуера? Каква е вашата оценка за степента на проблема, който бизнесите имат със спама?
- Tumbleweed е лидер в сигурността на електронната поща повече от 8 години и може да се каже, че притежаваме най-завършеното и мощно решение в тази област. Направихме значителни инвестиции в платформата ни за сигурност на е-поща и е малко да се каже, че сме лидер когато става дума за сигурността на имейлите. За нас спамът е само един от аспектите на тази сигурност. Нашите решения покриват много други страни на “имейл хигиената”, каквито са контролът на съдържанието чрез централизиран сървър (engine), криптирането и декриптирането на е-поща, “фишингът”, управлението на потока от електронни писма и т.н.
Очевидно в момента спамът е един от сериозните аспекти, защото засяга електронната поща на всички организации или крайни потребители. В САЩ, където за съжаление проблемът със спама е най-голям, близо 80% от целия имейл трафик е спам. Но същата тенденция може да се види в целия свят. Това означава, че интернет свързаността на предприятията е нужно да бъде 4-5 пъти по-голяма, за да позволи преминаването на извънредния спам трафик. Петорно е нараснала и натовареността на имeйл сървърите на организациите (независимо дали са Exchange или друга марка) и потребителите трябва да инвестират още в хардуер и софтуер, за да управляват целия този допълнителен “боклук”. Ако добавите и административните разходи за нови сървъри, предприятията са изправени пред много сериозен проблем. Освен това, когато получават стотици нежелани електронни съобщения в кутиите си, крайните потребители хабят време за това и производителността им сериозно спада. Много изследвания, в това число и направеното от един от нашите клиенти - Chevron-Texaco (една от 10-те най-големи компании в САЩ), показват, че бизнесите намаляват производителността си.
Сега в САЩ въпросът вече не е дали се нуждаете от спам решение, а по-скоро какво решение да изберете. Така изглеждат нещата и в други части на света и особено в Европа. Така че спамът е реален проблем, който всяко предприятие трябва да решава. Според нас той е само един от аспектите на проблема със сигурността на електронната поща и бизнес организациите вече търсят по-голяма функционалност, надхвърляща спама.
B: Заделят ли според вас компаниите достатъчно големи бюджети за антиспам защита и сигурност?
- Да, това показва и нашият опит в ключови пазари като САЩ и Западна Европа, където бизнесите отпускат необходимия бюджет, защото проблемът е реален и скъп за тях. Там компаниите са разбрали, че би им струвало много повече, ако не правят нищо срещу спама. Така че въпросът не е дали се нуждаят от имейл сигурност, а какво решение да си купят и внедрят.
B: През март Tumbleweed Bulgaria обяви, че създава екип за антиспам изследвания в София. Как работи той и върху какво се фокусира в момента?
- Това е много важна инициатива за Tumbleweed. В София имаме голям брой програмисти и инженери анализатори, които притежават сериозни познания в областта на спам заплахите. Те възникват ежедневно и е важно да се прогнозират, да се предвиждат новите тенденции в спама и да се мисли за нови стратегии, които да спират неговия поток. Искахме да предадем опита, който натрупахме в центъра ни в София, и затова беше уместно да създадем изследователски екип, който да укрепи лидерството ни в сигурността на електронната поща. Екипът е напълно сформиран и работи според целите си. Тъй като областите на неговите изследвания са много специфични, те се пазят в тайна.
B: Само към корпоративни клиенти ли са насочени продуктите на Tumbleweed Bulgaria? Какво бихте посъветвали малките офиси и домашни потребители?
- Продуктите на Tumbleweed са предназначени изключително за средни и големи компании. На домашните потребители бихме препоръчали на първо място да внимават много с електронните си адреси. Най-добре е да имат поне 2 имейл адреса - един за връзка с колеги, приятели и семейството и друг за онлайн поръчки или към нюзгрупи и уебсайтове. Спамърите са много умни в колекционирането на имейл адреси и ще „пожънат“ всеки адрес в публична директория или такъв, който се използва за поща в уебсайт или нюзгрупа. След което ще използват или продават тези адреси. Много е лесно да вземеш безплатен имейл адрес от услуги като онлайн поръчки по Hotmail или публикуването на вашия адрес.
На второ място, използвайте потребителско име, което не е толкова явно (т.е че е ваше - бел.ред.). Ако вашият имейл адрес е например [email protected] или [email protected], тогава той ще бъде лесно разпознат от спамърите, които използват техниките “атаки на директория” (Directory Harvesting Attacks - DHA), за да откриват нови цели. Затова често се препоръчва да се използва комбинация от цифри и букви, които за жалост не правят вашия адрес по-труден за запомняне. Освен това, ако вече сте получили много спам и вероятно е много късно да направите каквото и да било, този адрес вече е в списъка, който спамърите си продават един на друг, и обемът от спам съобщения към вас ще нараства.
Трето, никога не отваряйте спам съобщения с криптирана тема (subject), получени от човек, когото не познавате - това със сигурност е спам. Много имейл клиенти предлагат preview на избран имейл от вашата пощенска кутия, което е лошо, защото тази функция позволява на спамъра да получи информация за вас и дори да разреши действието на злонамерен код или вирус. По-новите версии на имейл клиентите предотвратяват автоматичното изтегляне на картинки и/или на превюто на съдържанието на имейла. Освен това винаги стартирайте антиспам програма на компютъра си и никога не отваряйте прикачен файлове, изпратени от непознати.
И накрая, никога не отговаряйте на спам съобщения, това само ще насърчи спамъра и ще покаже, че четете неговите съобщения, като по този начин увеличавате ценността на адреса си в техните очи. Една често срещана грешка е използването на “неподписан” линк или инструкции, намерени в някое спам съобщение, защото по този начин вие казвате на спамърите, че сте видели тяхното послание. Това прави вашия адрес по-ценен за тях.
B: Какъв е вторият екип, който изградихте през март? Знак ли е това, че българското поделение на Tumbleweed работи добре?
- Отборът работи ръка за ръка с екипа за антиспам изследвания, за който стана дума вече, и тяхната мисия е изследователската работа. Да, това е ясен знак, че звеното ни в България се представя много добре.
B: Българският пазар няма добро име в използването на легален софтуер. Продуктите ви имат ли клиенти у нас?
- Засега нямаме клиенти тук. Водим обаче разговори с няколко големи компании в България, които проявяват интерес към нашите решения.