Константин Цойке: Добрите неща в българския туризъм ще се случват тепърва
Д-р Константин Цойке е генерален директор на “Кемпински Хотел Гранд Арена” в Банско. Тук идва от хотели на Кемпински в Близкия изток. От седем години ръководи и развива проекти за световноизвестната верига "Кемпински". Преди това е работил за “Хилтън-Мариот”. Завършил е хотелиерски мениджмънт. Роден е в Северозападна Германия. На 34 години, неженен, зодия Водолей.
--------------------------
Г-н Цойке, какви са бизнес намерениятa на хотелиерската компания “Кемпински” в Банско?
- Това, че в комплекса са инвестирани над 20 млн. евро, е един важен показател, показващ високите критерии за управление на марката “Кемпински”. Целият персонал е обучен за работа по стандартите на "Кемпински" и така ще може да осигурява на гостите обслужване, съответстващо на категорията пет звезди. Това е и нашата цел - да предложим на гостите най-доброто в луксозните услуги.
В комплекса има два различни ресторанта. Единият е галерия. В него ще се предлага международна и българска кухня. Другият е “файн дайнинг” ресторант, който ще предлага средиземноморска кухня. В неговия рецептурник са включени ястия от кухните на всички държави, граничещи със Средиземно море. Качествата на храната от средиземноморската кухня са известни в целия свят и интересът към нея е изключителен.
“Кемпински Хотел Гранд Арена” в Банско притежава един от най-големите SPA центрове в страната. Центърът е с площ 1.2 хил. кв.м и предлага над трийсет вида процедури - масажи, варианти на парни бани като турска, финландска и т.н. Има вътрешен и външен басейн, също и с подгрявана вода. Уникална е и т.нар. снежна стая. С изключение на няколко места в Западна Европа, подобно съоръжение няма никъде другаде на стария континент. В снежната стая целогодишно се поддържа отрицателна температура и се пресъздава атмосферата на снежна виелица. Основното оборудване на SPA центъра е доставено от германската компания “Балнеа”. Вътрешният дизайн е на италианската компания “Фарам”, мебелировката е италианска. Разбира се, има и много български изделия.
В: По-капризен и претенциозен ли е туристът в 2005 г.?
- Определено днес хората имат нужда от по-класни услуги, създаващи най-оптималните условия за пълна почивка, разтоварване и възстановяване. Забелязвам, че и тук, в България вече има потенциал за развитието на такъв вид услуги. Българските туристи търсят все по-луксозно и по-високо категорийно обслужване и са готови да заплатят за него.
В: Какви са взаимоотношенията на веригата Кемпински с инвеститора на хотел “Гранд Арена” в Банско - дружеството “Гехард” АД от Пловдив? Има ли фиксиран срок на сътрудничеството?
- Веригата "Кемпински" се е специализирала в сферата на управлението на хотели. Ние не инвестираме в хотелски бази в смисъл на строителство на сгради. Нашите инвестиции са в хора, мениджмънт и софтуер, в оборудване. Другите взаимоотношения с инвеститора са предмет на вътрешнофирмена договореност.
В: Колко са хотелите от веригата "Кемпински" в света? Забелязах, че отвън се развяват националните знамена на Германия и Швейцария редом до флаговете на ЕС, на Банско и на хотел Кемпински?
- До края на годината хотелите "Кемпински" в целия свят ще станат 50. Имаме комплекси в Китай, Африка, Близкия изток, Южна Америка, Европа и т.н. В България хотелите ще бъдат три - в София, в Банско и в курорта Златни пясъци. За момента това е достатъчно за компанията, тъй като обхващаме три основни направления - столицата, морето и планината. Кемпински е германска компания с централни офиси в Швейцария, а флаговете ще се сменят според гостуващите групи от Великобритания, САЩ, Гърция, Ирландия, Холандия, Дания и т.н.
В: Как се насочихте към Банско?
- През последните три години Банско стана бързо разрастващ се ски курорт. Трябва да отбележа, че в световен мащаб броят на туристите се увеличава ежегодно с доста сериозен процент. Ако говорим конкретно за Банско, то бих казал, че градът привлича с традициите си. Интерес за туристите биха представлявали механите с тяхната традиционната кухня. Разбира се, основното нещо са планините. Има и още нещо. Банско вече не е само зимен ски курорт. Градът се превръща в целогодишен курорт. Той дава еднакво добри възможности и за зимен, и за летен туризъм. През лятото атракции за туристите са джаз фестивалът, фолклорни и естрадни концерти с участници от региона и света.
В: Кое е нещото, което идентифицира марката “Кемпински”?
- Обслужването е на първо място. Във веригата има само петзвездни хотели. Те са групирани по видове според предназначението си. Имаме градски хотели, бизнес хотели, летищни хотели и ваканционни хотели. Това, което ги обединява, е стандартът на услугите.
В: Имахте ли трудности при набирането на персонала? Тук, в Банско все по-трудно се намират свободни хора за работа.
- Нямахме проблеми с набирането на персонала. Марката “Кемпински” се оказа доста привлекателна и се събраха достатъчно кандидати. Около 25-30% от персонала е от Банско и региона. Останалата част са от цяла България - Ямбол, Сливен, Плевен, София, Враца и т.н.
В: С кои туроператорски фирми работите?
- Работим с всички известни туроператорски фирми в България и Европа. Работим добре с "Балкантурист", "Балкан холидейз", както и с най-добрите туроператори от Гърция, Русия, Германия, Англия, Бенелюкс, Швейцария. Нашите хотели може да се резервират от целия свят чрез интернет, в т.ч. и хотелът в Банско. Цените варират в зависимост от сезона и горната им граница достига 400 евро.
В: Вероятно сте информиран, че предстои тежък ремонт на пътя през прохода “Предела”, който ще продължи две години. А това трасе е най-краткото до летище София и ще създаде неудобства за чуждите туристи. Ще попречи ли предстоящият ремонт на дейността ви?
- Да, информиран съм за ремонта на пътя. Това наистина е неприятно. Но инфраструктурата трябва да се подобрява и се надявам всичко да приключи бързо.
В: Подкрепяте ли идеята за чартърно летище в Банско, концесионерът на ски центъра фирма “Юлен” АД имаше такова намерение?
- Да, разбира се. Едно чартърно летище веднага ще облекчи и ще увеличи международния туристически поток към Банско и региона.
В: Вашите виждания за развитието на туризма в България?
- Туристическата индустрия се разраства все повече и повече. Дори средностатистическата сума от туристи се повишава всяка година. Все повече страни от Източна Европа, извън България, имат дадености и за летни, и за зимни почивки. Засега обаче те не могат да предложат същото качество, каквото се предлага в Западна Европа, но вървят в правилната посока. България е прекрасна страна. Привлекателна е с перфектни възможности за екотуризъм, с прекрасни планини и плажове на Черно море. Хората са приятни и дружелюбни. Така че добрите неща в туризма за България предстои да се случат.