Иван НЕСТОРОВ*: Засега в България е невъзможно организирането на Open air фестивал

На живо
Заседанието на Народното събрание

Иван НЕСТОРОВ*: Засега в България е невъзможно организирането на Open air фестивал

Във вторник в София започва четвъртото издание на летния фестивал "Арена музика 2005", организиран от "София мюзик ентерпрайсис" (СМЕ), който ще открият идолите на електронния поп Kraftwerk. На 20 юни също в зала "Фестивална" ще свирят кралете на тежкия рок Megadeth, а на 23 юни на ст. "Локомотив" - титаничните Black Sabbath със съпорт Зак Уайлд и Black Label Society.

СМЕ е основана през 1991 г. като частна промоушън агенция. Компанията е осъществила едни от най-значимите събития в музикалния живот на България, като броят на продуцираните концерти е над 300. Агенцията е основана от Димитър Ковачев - Фънки и Иван Несторов - Амебата, които имат голям опит като професионални музиканти.

---------------

В: Първият летен фестивал "Арена музика" се проведе през 2002 г., а утре започва четвъртото му издание.

- В повечето европейски държави има летни фестивали. Сред най-популярните са тези в Сегед, Унгария, Rock Wave в Атина, Роскилде в Дания, Wacken Open в Германия, Download в Донингтън парк, Великобритания и т.н. Така че в реда на нещата е и България да има голям летен фестивал. Вече четири години поред "София мюзик ентерпрайсис" организира такова събитие под името "Арена музика". Компанията ни има богат опит в това отношение, тъй като вече десет години всяка есен правим и джазфеста Music Jam. Определено нямаме никакво намерение да прекратяваме тези две инициативи.

B: Може ли вече да се каже, че това е една успешна традиция?

- Много трудно е да се прави фестивал - това е свързано с координация на групи, апаратура, сцени, средства и т.н. В някаква степен "Арена музика" се вписва в нормите на европейските фестивали, но повечето от тях се правят на открити места, на три-четири сцени и продължават по няколко дни. Има и такива, като в джазфеста в Монтрьо, който e двуседмичен и се провежда в различни зали, а концертите са на няколко сцени. Ние възприехме този вариант, защото в България все още условията не позволяват да се изгради такова място, което да се огради, да се построят магазини, щандове, къмпинги, тоалетни… У нас организирането на фестивал от типа Open air като в Сегед или пък във Вакен засега е невъзможно.

B: Прави впечатление, че в София отново ще гостуват групи със значим принос в развитието на поп и рок музиката - в предишните издания на фестивала участваха звезди като Питър Гейбриъл, Джо Сатриани, Judas Priest, WhiteSnake, Slayer, Stereo MC и т.н. Това ли е концепцията на СМЕ за "Арена музика"?

- Концепция - да, но реалностите са други. По принцип нямаме кой знае какъв шанс да поканим артисти, различни от тези, които гостуват в другите балкански държави. За да се ангажира голяма група, тя задължително трябва да има участие в Гърция или Турция. СМЕ има много добри контакти с гръцките и турските промоутъри, с които съчетаваме усилията си, за да доведем някои от водещите банди. В противен случай шансът за успех е минимален. За да ги поканим, те трябва да са турне - тогава хонорарите им са по-ниски.

B: Безспорно най-звездното име в тазгодишната "Арена Музика" е Black Sabbath. За много хора това е поредната мечта, която сбъдвате. Трудни ли бяха преговорите с мениджмънта на групата?

- За нас също беше изненада. Обикновено Ози Озбърн пътува с Ozzfest, а Black Sabbath имат други проекти. Истинско щастие е, че те се събраха за европейско турне, щастие е и че ще участват на Rock Wave в Атина. Това е шанс, какъвто имахме и миналата година, когато Питър Гейбриъл дойде в София преди концерта си в Истанбул. А иначе преговорите с мениджмънта на Black Sabbath бяха от съвсем нормално бизнес естество.

B: Обикновено толкова значимо събитие като концерта на Ози и компания е съпроводено и от много слухове. Говори се, че по-голяма част от билетите са продадени в чужбина, защото така било по-изгодно, също, че Ози Озбърн няма да бъде в състава, защото съпругата му Шарън не го пускала вече на турнета, или пък, че причината е в здравословното му състояние. Какъв е вашият коментар?

- Не се учудвам. Билетите се продават на една и съща цена навсякъде и нямаме никакви индикации Ози да е отменял участие от европейското си турне, което започна на 6 юни в Англия. Но по принцип промоутърският бизнес е хазартен. Всичко се случва - Майкъл Джексън, Мадона, Rolling Stones и редица други звезди са отменяли концерти по една или друга причина, но отново казвам, че нямаме никакви индикации за подобно нещо. Да се надяваме, че всичко ще е ОК.

B: Кое наложи смяната на ст. "Академик" със ст. "Локомотив"? Да не би т.нар. шеф на тревата пак да не е разрешил да се отдръпне сцената навътре на терена?

- На "Академик" действително има проблем със затревената площ и няма как да се измести сцената. Избрахме "Локомотив", защото ръководството на стадиона прояви разбиране и ни "даде" тревата.

B: Нещо, към което българските фенове винаги са били особено чувствителни - каква ще е сцената на ст. "Локомотив" и как ще бъде разположена?

- Сцената ще бъде построена в т.нар. Б сектор, в южната страна на стадиона, и ще бъде перпендикулярна на двете трибуни. Разположението й ще е същото като на концерта на Metallica в Пловдив, а публиката ще бъде пусната на терена. По този начин капацитетът се увеличава значително - приблизително на около 30 хиляди души.

B: Каква посещаемост очаквате на концерта на Black Sabbath?

- Няма никакви гаранции, че стадионът ще се напълни. В България не могат да се правят никакви прогнози по този въпрос. За съжаление тук публиката все още не се е научила да купува билети предварително, въпреки че цените им за този концерт са 30 лв. и 50 лв. за VIP зоната, а в деня на концерта ще струват 35 лв. Например във Франция и Англия има концерти, които се разпродават 6-7 месеца предварително. Само за сравнение ще кажа, че концертът на Ози Озбърн в Осло на 50-хиляден стадион е продаден преди 4 месеца.

B: Ако човек се вгледа в музикалния афиш за първата половина на 2005 г., ще се изненада колко много концерти са организирани. На какво според вас се дължи този "промоутърски" бум?

- Нормално е много хора да се занимават с този бизнес или поне да се опитват. Живеем в свят, в който във всяка сфера вече има конкуренция. В Германия например има 400 промоутъра и там всяка седмица се правят по няколко концерта. При всички положения след влизането ни в ЕС все повече ще се доближаваме до техния модел на развитие. Конкуренцията ни амбицира, не ни плаши.

B: Развитието на шоу бизнеса в България ще спечели ли от провеждането на толкова много концерти?

- Не е лошо да го има т.нар. промоутърски бум. Според мен обаче има един съществен проблем - стандартът на живот в България все още е много нисък. Повечето хора не могат да си позволят да ходят всяка седмица на концерт с цялото си семейство при цена на един билет от 40 лв. В крайна сметка капацитетът ни като поемане на големи концерти е между 10- и 20-годишно. Така че, ако се случат повече концерти, те освен че биха се конкурирали един с друг, биха се и изяли.

--------------

*управител на "София мюзик ентерпрайсис" ООД