Илиян МИТРОВСКИ: Новите ни технологии правят безопасна употребата на газ в бита
Седалището на корпорацията е в Швейцария. Продажбите на "Франке" за миналата година възлизат на 1.32 млрд. долара, инвестициите са 151 млн. долара. За 2004 г. концернът разполага с 5745 души и в групата влизат 73 компании.
Най-голяма част от приходите на концерна - 66.2%, за 2004 г. се падат на кухненските системи. Комплексното оборудване заема 20% от нетните продажби на групата, 5.7% се падат на кафемашините, 5.3% - на контейнерите за напитки, и само 2.8% са за производството на компоненти за индустрията. Най-голям е обемът на приходите за групата от Европейския съюз - над 53%, на Северна Америка - 27%, на Швейцария - около 5%, а за останалите страни са по-малките дялове.
Българският филиал на концерна е създаден през 2000 г. Негов управител е Илиян Митровски. Наскоро "Франке груп" - Швейцария, купи и оставащите 51% от "Финфабер" (Finfaber S.p.A), холдингова компания на "Фабер груп" (Faber Group). По този начин швейцарският концерн стана 100% собственик на "Фабер", който е сред водещите производители на аспиратори в Европа. За дела от 49% във "Фабер" "Франке" се договори още през август 2004 г.
----------------
B: Как се развива "Франке България" през последната година?
- За последните пет години от създаването си сме увеличили пет пъти оборота. Това за един неголям пазар като българския е добро постижение.
B: Променихте ли концепцията на фирмата? - Новото при "Франке" е, че имаме промяна в развитието на концепцията за кухнята. Досега основата беше предлагането на кухненски системи, т.е. всички елементи от кухнята - мивки, батерии, фурни, аспиратори, котлони. Новата концепция се изразява в комплексно третиране на водата, огъня (температурата), въздуха, и отпадните продукти. Във връзка с това развитие е и покупката на "Фабер", тъй като "Франке" беше достатъчно силна в областта на котлоните, особено на газовите, както и на мивките и батериите, които са в основата на традиционното производство. През миналата година влезе в експлоатация и новият завод за фурни, така че звеното, което се губеше, а именно третирането на въздуха, се реши със стопроцентовата покупка на "Фабер". Всички тези неща са свързани преди всичко с икономическото стабилизиране в България, с повишаването на доходите и стандарта на живот. Потребителите вече не се интересуват толкова от това да се обзаведат, а и да си осигурят качество с покупката на определена стока.
B: Какви иновации ще ни предложи "Франке"?- "Франке" вече изобрети специални смесителни батерии, които филтрират водата и едновременно с това имат опция да я изстудяват. До края на тази или началото на следващата година ще внедрим този продукт и на българския пазар.
Уред, който изсмуква въздуха и намалява неприятните миризми и влагата, е друга иновация на "Франке". В сферата на абсорбаторите се развиват нови тенденции, които многократно повишават качеството на живот и сигурността. Такава е опцията аспираторът да индикира при появата на газ метан в кухнята и да се задейства, така че концентрацията да не стане опасна, и може дори да бъде свързан с пожарната служба. Съвсем скоро ще пуснем тези аспиратори и в България. Тази техника ще става все по-актуална с оглед газифицирането на градовете у нас. Този уред е изключително важен за потребителя от гледна точка на сигурността. Особеност на българския клиент е и неговият страх и отсъствието на традиции в работата с газ. Това ще създаде допълнителна сигурност и се надяваме местните купувачи да приемат по-ентусиазирано газа, който и от екологична, и от икономическа гледна точка е много по-добър.
Следващ много важен момент, представляващ интерес за България, е третирането на отпадъците. Тук "Франке" също има големи амбиции и по обективни причини досега не беше силно застъпено това предлагане в страната. Тук има две основни насоки. Едната е унищожаването на органичните отпадъци, което сме постигнали с мелницата за битови отпадъци. Този продукт много успешно се продава тук. Другият аспект е разделното събиране на отпадъци. Тук "Франке" е много силна. За домакинствата се предлагат специални сортери за вграждане. Те се състоят от няколко елемента и позволяват разделното събиране на отпадъци. Досега не сме предлагали този продукт в страната, тъй като законодателството в тази област не е уредено. За да има реален ефект от този продукт, трябва на централно ниво боклукът да се събира отделно. В противен случай индивидуалните усилия на домакинството се обезсмислят. За целта е нужна и воля на правителствено ниво.
Покрай кризата със сметището в Суходол много сериозно се заговори за разделно събиране на отпадъците и ние се надяваме да се включим в началния етап, за да лансираме този нов продукт.
B: Какво произтича от сделката за придобиването на "Фабер" от "Франке груп" за българския пазар?- "Фабер" е основната марка аспиратори на нашия пазар и това дава нов потенциал за бъдещ растеж. Тази сделка ще се отрази директно в разкриване на нови работни места във "Франке" поради увеличаване на броя на търговските мрежи и на броя на клиентите. Индиректно ще се повиши обемът на контракторската ни мрежа и заетите в нея хора. По-големите ни клиенти имат специални звена, които се занимават с продуктите на "Франке", с разширяване на сервизната база.
B: Смятате ли да откривате производствено предприятие в страната?- През миналата и тази година постигнахме много добро ниво на продажби. Вече има добра перспектива за този пазар, свързана с агресивното строителство и с либералната кредитна политика на банките. Това неминуемо ще е свързано с допълнителни инвестиции от страна на "Франке" в България, макар и не в производство. За да е ефективна една инвестиция, особено в такава тясно специализирана област като кухненските мивки, трябва да има определено ниво на продажби на местния пазар. Надяваме се с развитието на страната и перспективите на един следващ етап да се достигне това ниво. Засега инвестициите ни са насочени главно в развитието както на търговската ни мрежа, така и в складова и логистична база.
B: Какъв е ръстът на продажбите на "Франке България" и каква част от приходите на концерна се реализират от българския филиал?- "Франке", освен че предлага кухненско оборудване, има и глобални договори за обзавеждане на "Пица хът" и "Макдоналдс", като е и третият по големина производител на кафемашини в Европа и с този продукт зарежда голяма част от веригите бензиностанции. В този смисъл оборотът на "Франке груп" е доста по-голям - нашият филиал покрива един много малък сегмент от дейността на концерна. Все пак през 2004 г. в сравнение с 2003 г. отчетохме 49% ръст на продажбите.
Това е резултат от много фактори. Като вътрешни фактори мога да посоча това, че за петте години от началото на дейността си "Франке" успя да се утвърди на пазара като марка, демонстрира пред потребителите, че се грижи за тях чрез качеството на продуктите и обслужването. Развитието на продуктовата гама е допълнителен вътрешен фактор. Бързото развитие на страната и най-вече на отрасли като строителството, както и банковата политика за отпускане на потребителски кредити благоприятстваха удвояване на продажбите на "Франке". За тази година отново предвиждаме по-голям ръст, вече с включването на "Фабер" в групата, предполагаме, че резултатите ще са значително по-високи от планираното.
B: Кой е най-продаваният сегмент от продуктовата гама?- Най-голяма част от оборота ни идва от традиционния за "Франке" продукт - кухненските мивки и батериите. Оказа се, че този пазар преди 5-6 години, когато "Франке" стъпи на българския пазар, не беше толкова развит. Имаше твърде малко такива вносители. Смятам, че "Франке" успя да създаде една нова култура на възприемане на уредите. Потребителите вече приемат мивката не като подробност в кухнята, а знаят, че това е основен елемент, който е свързан с качеството. От друга страна, в уредите конкуренцията е много по-силна. Всички големи традиционни производители са в страната още от началото на 90-те години. Ние малко закъсняхме и дойдохме през 2000 г., а нова марка по-трудно се налага на пазара.
B: Какви пазарни дялове имате в отделните сегменти?
- В мивките имаме около 30% пазарен дял, като в средния и във високия дял държим до 50-60%. В уредите все още в различните видове продукти имаме скромния дял от 5-10%. С това развитие се надяваме нещата да се променят драстично и да станем един от трите основни играчи на пазара.
B: Кои са конкурентите ви?- Българският производител "Хром Силистра" е наш основен конкурент в областта на мивките в страната, но той предлага основно продукти в ниския и средния ценови клас. Той предлага т.нар. бордови мивки, които се поставят върху самия плот, но те вече не са актуални за пазара. В ниския клас имаме доста силна конкуренция от китайските производители, които навлизат в България. В средния и високия клас се конкурираме с "Пиранис" - Гърция, "Бланко" - Германия, от тази година и от испанската "Тека".
В сферата на уредите за вграждане има български производители, които внасят продукти под собствена марка, като "Конелиано". Ние сме съсредоточени във високия среден и високия клас. Тук конкуренти са ни "Бош-Сименс", групата "Електролукс", "Уърлпул", групата "Индезит", "Канди", "Горение" и др.
B: Какво предвиждат плановете на "Франке"?
- Планираме в рамките на следващите две до три години да открием и търговско-складова база на "Франке" и в България. Досега такива бази бяха изградени в Румъния, Турция, Казахстан.