Томас Майер: В областта на защитата на информацията българските закони изостават от европейските

Томас Майер: В областта на защитата на информацията българските закони изостават от европейските

"Ламперц" (Lampertz GmbH) е фирма с традиции в областта на физическата ИТ сигурност. Компанията съществува от 1932 г., когато патентова специални противопожарни покрития, а от 1971 г. с развитието на компютърните технологии започва да предлага специални устройства за физическа защита на ИТ носители. През 2003 г. "Ламперц" получава European Certification Board - Security systems за цялостни решения в областта на ИT-сигурност. "Ламперц" предлага решения в областта на обезпечаване на физическата защита са IT DataCenter - модулни самостоятелни конструкции, лесно разширяващи се, с възможност за лесен монтаж и демонтаж, и сейфове за защита на отделни сървърни устройства или оптични, магнитни и хартиени носители на данни.

Компанията предлага сертифицирана според европейските норми защита срещу огън, вода, взрив, падащи отломки (при разрушаване на сгради), вандализъм, взлом, нерегламентиран достъп, въздействия на магнитни полета, проникване на прах, газ и корозионен дим, противопожарна течност, радиоизлъчване. Дружеството изпълнява и решения по проект на клиента в областта на обезпечаване на ергономията са изграждане на CALL Center, CAD работни места, мониторинг зали и високотехнологични работни места. За да представи възможностите на новите технологии в областта на физическата защита на информация, на специален семинар в страната дойде Томас Майер - директор за Източна Европа на "Ламперц". Партньор и представител на "Ламперц" за България е "Ритбул".

----------------

B: Какви продукти предлага "Ламперц"?

- "Ламперц" е основана през 1932 г. и от началото на 70-те години ние разработваме, произвеждаме и продаваме т.нар. защитени стаи. Ние ги наричаме сейфове, защото в наши дни бекъп-информацията, която се съхранява в компютрите, е гаранция за рестартиране, в случай че самото устройство се повреди или настъпи срив в системата. Тази "резервна" информация може да бъде използвана и на друг компютър. В началото на 80-те години потребителите започнаха да ни търсят, когато големите компютърни системи се появиха на пазара. Оттогава ние предлагаме само големи решения за физическа защита на офис оборудване.

Такива са сейфовете и напълно оборудваните защитени стаи. Чрез тези технологии гарантираме на клиента, който в някакъв момент си купи информационна технология, че ще му осигуряваме елементи за тавана, пода и за стените. От 1998 г. "Ламперц" става част от групата "Лоу" (Friedhelm Loh Group), като по онова време отчита 70 млн. евро оборот.

"Фридхелм Лоу" е германски концерн, състоящ се от 13 компании, работещи в областта на индустрията и комуникацията. За миналата година "Ламперц" отчете 1.5 млрд. евро оборот. Основната ни цел е да защитим обвивката, средата на информация и ИТ системите чрез различните средства за физическа защита.

 

B: Бихте ли казали нещо повече за плановете на "Ламперц" за българския пазар?

- Ние сме компания, която оперира в цял свят. Специално за Източна Европа мога да кажа, че технологиите се развиват и банките и застрахователните компании като по-големите играчи тук инвестират в информационни технологии. През 2006 г. смятаме, че ще реализираме много силен оборот в България.

Проблемът ни тук е, че първо трябва да образоваме потенциалните си клиенти в страната за предимствата на технологиите, които предлагаме. Причината за това е, че никой не се нуждае по принцип от нашите системи, те намират приложение единствено когато се появи проблем. Ние възприемаме продуктите си като вид "въздушна възглавница", т.е. като система, която е нужна в случай на злополука. Разбира се, ние си сътрудничим с други компании като Ай Би Ем и "Сименс" и предлагаме комплексни решения за пазара като ИТ стаи, ИТ данни заедно с UPS системите, системите за охлаждане - всичко това е необходимо условие за успешен бизнес. Идеята е, че на потребителя не му се налага да се занимава с търсене на доставчици за всеки отделен компонент за физическата защита на информацията си, защото ние му доставяме комплексно решение.

"Ламперц" предлага т.нар. защитените стаи. Това са стаи, които осигуряват всички необходими параметри за нормалното функциониране на информационните системи на един изчислителен център. Това са места с много работни станции, източници и носители на информация, както и системи. Стаята е модулна конструкция с двоен под с климатизираща система. Модулната конструкция осигурява защита от пожар - отвън и отвътре, при което не се позволява опасно повишаване на температурите и се избягва спиране на системите за защита на токозахранване и т.н. По този начин се гарантира защитата на информационните носители при различни бедствия и аварии, включително наводнение, пожар, вредни газове и дори взрив. По-малките фирми се задоволяват със сейфове вместо с такива стаи.

 

B: Кои са най-новите ви продукти?

- Последното ни нововъведение е т.нар. модулен шкаф с размери 2.20 м височина, дълбочина около метър и ширина около 800 см. Той служи за защита на ИТ решения. Потребителите много често използват тези многоетажни шкафове (reck-mounted service или plate service), като ги поставят в незащитени помещения. Ние осигуряваме тази система на цена от 50 хил. евро, която дава възможност за гъвкави и модулни решение за защита на софтуерните и хардуерните компоненти.

 

B: Петдесет хиляди евро не ли твърде висока цена за един обикновен потребител - основно фирми могат да си позволят да платят такива суми?

- И да, и не. Действително цената е доста висока, но в много случаи отсъствието на такива защитни шкафове може да доведе до много по-сериозни щети, когато се стигне до загуба на изключително ценна фирмена информация.

 

B: Можете ли да кажете какъв е пазарният дял на "Ламперц" в България и имате ли конкуренция тук?

- Засега нямаме реална конкуренция при предлагането на цялостни решения и техника за физическа защита на данни и ИТ системи. Продуктите ни са изяло нови за българския пазар. Такъв беше случаят и когато започнахме да пробиваме на словенския пазар преди пет години. Тогава аз представях нашите цялостни решения пред словенски компании и те бяха доста скептични. Сега вече имаме съвсем различни позиции. Важно е, че още тогава имаше и различни регулативни режими по отношение на системите за физическа защита на информация в различните европейски страни. В този смисъл ние тепърва ще трябва да разясняваме на българските фирми ползите от продуктите на "Ламперц" и за навлизането на новите технологии. От последното си посещение установих, че особено що се отнася за най-новите ни разработки, българските предприемачи са не толкова скептични, колкото боязливи, защото се сблъскват с нещо напълно непознато за пазара и за самите тях. Затова преди всичко ние ще трябва да изпълним ролята си на консултанти, а не на търговци.

 

B: Кои клиенти са приоритет за вас - корпоративните или институциите?

- Идеята ни е да стигнем и до двете целеви групи потенциални клиенти, като образоваме преди всичко фирмите. С институциите ще работим в насока обмен на данни за приетите норми и за това, което предстои да се въвежда, с цел уеднаквяване на българското с европейското законодателство.

 

B: Какви норми още не са приети в България в областта на физическата защита на данни?

- Има няколко европейски стандарта, които действат в тази област и които още не са въведени в България. Стандартите ISO вече са познати тук, като те са гаранция за качеството на услугите, продуктите и доброто управление във всички сектори. Базел 2 например е стандарт, който банките и застрахователите трябва да познават добре. Този акт ще регулира дейността на тези компании, когато те започнат да извършват международна дейност след влизането на България в Европейския съюз. Той определя правилата и нивата за сигурност при вътрешните и международните дейности. Всичко това е обвързано и с кредитния рейтинг, който получават тези институции.

 

B: Занимавате се и с изграждането на кол-центрове. Мислите ли, че те имат бъдеще в България?

- Ние изграждаме защитната среда за ефективната работа на такива центрове за мониторинг и контрол на ИТ процесите. В случая ние доставяме само хардуера. Ние сме работили вече по такива кол-центрове в страната и смятам, че те имат реален потенциал и дейността ни в тази насока ще нараства.

 

B: Смятате ли, че българският пазар е перспективен като цяло, как оценявате възможностите за бизнес тук?

- Да, от последното ми посещение тук затвърждавам убеждението си, че сме стъпили на местния пазар в точния момент, защото българските компании сега започват проучвания за избор на ИТ технологии, насочват се към инвестиции, ориентират се към глобализация и смятам, че през близките няколко години България ще достигне нивото на европейските страни, като Полша например. Полша също преди няколко години започна развитието си от равнище, аналогично на това на България, но успя да навакса.

 

B: Можете ли да посочите някакви конкретни цифри от финансовите резултати на "Ламперц"?

- От началото на 80-те години сме фокусирали дейността си върху външните пазари. По онова време оборотът от износ беше 10% спрямо 90% от реализация на вътрешния пазар в Германия. Сега вече към 2005 г. около 40% от приходите ни са от външни пазари, а едва 60% са от реализация на германския пазар. Общият оборот на групата "Ламперц" е около 45 млн. евро. Целта ни за е за 2010 г. да отчетем оборот от около 200 млн. евро при съотношение на оборота от износ спрямо вътрешни продажби от 80 спрямо 20 на сто от продукцията.

Особено при добро съдействие с "Ритал", която е нашата компания майка, ще постигнем много добри резултати. В момента сме най-силни в Европа. Успяхме да стъпим и имаме много добър потенциал да се утвърдим на пазарите в Азия и Америка.

 

B: Каква част от оборота на групата се реализира в България и какви са прогнозите за продажбите за следващите няколко години?

- Около 10% от продажбите на групата се правят в България, но не бива да забравяме, че ние тепърва навлизаме на тукашния пазар. Очакванията ни са до края на 2005 г. до постигнем оборот от 200 хил. евро. За 2006 г. планираме да постигнем оборот от 300-400 хил. евро и до 2010 г. - 1 млн. евро.