Хайнц ЗУНД: "Мобилтел" ще остане лидер на пазара

Хайнц ЗУНД: "Мобилтел" ще остане лидер на пазара

"Мобилтел" стана собственост на "Телеком Аустрия", като цената на сделката е 1.6 млрд. евро. В четвъртък австрийската компания обяви официалното й приключване и представи новите мениджъри на мобилния оператор. Така българският "Мобилтел" стана част от мобилното подразделение на австрийския телеком - "Мобилком Аустрия". В Хърватия работи ViPnet, Si. mobil в Словения и Mobilkom в Лихтенщайн."Мобилтел" има над 3.2 млн. абонати и приходи от дейността си за 2004 г. от 486.3 млн. евро, като печалбата след данъчно облагане е около 203 млн. евро.

Хайнц Зунд е работил в "Лендербанк". Бил е мениджър в департамента по маркетинг и продажби на IBM Austria и директор на звеното за телекомуникации и мрежи. От януари 1996 г. е директор в "Мобилком Аустрия", а от април 2000 г. е главен изпълнителен директор на "Телеком Аустрия" и отговаря за развитието на мобилния оператор на компанията.

---------------

B: Защо се насочихте към покупката на "Мобилтел"?

- Има няколко причини, поради които решихме да направим тази инвестиция в България. Първата е свързана с икономическото развитие на страната, което е възходящо и е забележително във всяко отношение. Икономическият растеж на България в сравнение с други страни от Европа е много висок и тази положителна тенденция ще продължи. Безработицата спада и нямате почти никакъв държавен дълг. Тези икономически показатели и факти допълват икономическото развитие на страната през последните години. Очаква се страната ви да стане член на Европейския съюз.

Втората причина за интереса ни е, че българският пазар има потенциал за развитие, какъвто не може да се намери на австрийския пазар. Пазарното проникване на мобилните услуги в България е 65%, докато в Европа то достигна 100%. Нашата компания е листвана на международни фондови борси във Виена и Ню Йорк и акционерите ни искат да видят развитие. Ние сме оптимистично настроени за дейността си на българския пазар.

 

B: Липсата на ново българско правителство три седмици след изборите не ви ли притеснява?

- Не искам да отдавам прекалено голямо значение на този фактор на риска, но смятам, че което и да е правителство да дойде на власт, ние ще продължим да развиваме "Мобилтел" през следващите години. Смятам, че сегашната ситуация няма да се отрази негативно на сближаването на България и Европейския съюз.

 

B: Какви ще бъдат първите стъпки, които ще предприемете в "Мобилтел"?

- Нашата цел е ясна: искаме компанията да остане лидер на българския пазар, като запазим стабилния й досегашен имидж и предложим иновационни решения и продукти. Сделката ще ни позволи обмен на ноу-хау и технологични платформи, както и развитие на човешките ресурси. Ще се стремим да повишим стойността на компанията, като я превърнем във водещ оператор в Югоизточна Европа.

 

B: Какви инвестиции предвиждате да направите и каква ценова политика ще следвате?

- На този етап не мога да отговоря на въпроса за инвестициите, но те ще са такива, че да подобрят качеството на услугата. "Мобилтел" ще продължи да предлага конкурентни цени на услугите.

 

B: Имате ли планове за преструктуриране на компанията?

- Засега няма нужда да го правим. Не очаквайте революция в една успешна компания, каквато е "Мобилтел". Ще бъдат предприети някои малки адаптации в ръководството на компанията. Ще използваме един силен екип начело с Йозеф Винатцер, който ще работи с петчленен екип.

От сегашното ръководство постовете си запазват изпълнителният директор Николай Николов, който ще отговаря за операциите и отношенията с операторите, и главният финансов директор Марк Екхаут. В надзорния съвет ще продължат да работят Йозеф Таус, Херберт Кордт и Тодор Батков.

 

B: Как ще се отрази върху българския пазар стъпването на "Телеком Аустрия"?

- Ще се опитаме да издигнем "Мобилтел" на ново технологично ниво поради сътрудничеството с британската компания "Водафон" и да предоставим на българския пазар всички услуги, които тя предоставя. Ще следим за доброто съотношение между цената и качеството на услугата. Целта ни е да запазим сегашните лидерски позиции на "Мобилтел" на българския пазар.

 

B: Какви са възможностите за разширяване на сътрудничеството с "Водафон"?

- Ще дам пример с покупката на мобилни телефони. За българския пазар е важно да има качествени апарати и то на достъпна цена. При покупката им ще получим отстъпки, което ще доведе до намаление на цената. Сътрудничеството ни ще продължи да се развива по отношение на услугите и помощта на "Водафон" за работа на пазарите, както и при управлението на ключови клиенти. Като част от групата роумингът ще бъде организиран по друг начин.

 

B: Абонатите могат ли да очакват драстично намаление на цените, след като започне дейността на третия GSM оператор?

- Сигурен съм, че съотношението между цената и качеството на услугата ще се промени. Това съотношение може да бъде постигнато по няколко начина - могат да бъдат намалени цените и да се повишат броят и качеството на услугите. Първата крачка, която ще направим, е да подобрим качеството и да уеднаквим като цяло цените, което е едно от преимуществата на международната група. Трябва да видим по какъв начин да предоставим на по-ниска цена новите услуги, като намалим разходите си. Идеята е да ги разработим на едно място и след това да ги предоставим на всички пазари, на които работим.

 

B: За какъв пазарен дял ще се борите в сферата на обикновените телефонни услуги?

-"Мобилтел" има и лиценз за фиксирани услуги и ще се опита да го съчетае с мобилния. Ще използваме и опита си от Хърватия. Нашата основна цел е да привлечем бизнес абонатите с всякакви услуги.

 

B: Какъв е потенциалът за развитие на българския телекомуникационен пазар?

- Вашата регулаторна комисия отчете ръст на мобилните услуги от 25% през миналата година и нарастване на обема на пазара с 13%. Мобилният пазар през следващите години ще продължи да бъде най-бързо развиващият се дял на телекомуникациите. Ще има и технически приложения като например UMTS услугите, които ще предизвикат още по-голямо развитие на пазара.

 

B: Прогнозите на регулаторната комисия сочат, че абонатите на UMTS услуги в България ще достигнат максимално до 500 хил.?

- За развитието на тези услуги ще използваме същата стратегия, която сме използвали в другите държави. UMTS представлява едно продължително развитие на сегашната GSM технология и чрез новите си функции тя допълва старата технология. Двете технологии трябва да бъдат разглеждани заедно, а не поотделно. Икономичността не може да бъде прехвърляна или анализирана за едната или другата технология, а трябва да бъде взета като единна структура. Абонатът не се интересува дали да използва само UMTS или само GSM, а и от допълнителни услуги. UMTS предоставя технологичната база за това. Стратегията не трябва да бъде да говорим само за фантастични нови технологии, а как да направим те да са в полза на клиента.

 

B: Какви са инвестиционните ви намерения за региона?

- През 2003 г. покупката на "Мобилтел" беше нашата цел. Когато се включи Сърбия в тази група, се получава една непрекъсната територия до Черно море. Босна и Херцеговина също са много интересен пазар, който би могъл да се развива.