Красимир Гергов: Рекламата не е просто бизнес, рекламата е призвание

Красимир Гергов: Рекламата не е просто бизнес, рекламата е призвание

Красимир Гергов е в рекламния бизнес от 25 години. Притежава рекламна агенция "Крес", "Финлаб" ЕООД, "Номина" АД, "Голф клуб" ЕООД, "К консултинг" ЕАД, "Корект - С" ЕООД, "Айриш пъбс лимитед" ЕООД, НПС ЕООД, "Южен голф" АД, "Професионална голф асоциация - професионален спортен клуб" АД. Участва като собственик в: "Медиа меркет" АД, "Парк плакат" ООД, "Войс медиа" ООД, "Пиеро - 97" АД, "Център по маркетинг мениджмънт" АД, радиата "Джаз FM" и "Класик FM". От 10 години е член на управителния съвет на Асоциацията на рекламните агенции (АРА).

Г-н Гергов, колко рекламни агенции притежавате?

- Много. Вярно е, че са много, но аз си признавам само за "Крес".

Редно ли е да имате повече от една рекламна агенция и ако е така, това не уврежда ли лоялната конкуренция?

- Говори, че когато съм навлизал в рекламния бранш, съм направил значими инвестиции, защото съм преценил колко перспективна е рекламната дейност. Дори да съм направил такива сделки, не е нормално да говоря за тях, понеже са забранени по закон. Затова не е хубаво да се появяват дори предположения, че имам участия и в други рекламни агенции. Макар че мога да дам достатъчно примери от световния бизнес, с които да докажа, че в глобален план се случва различни агенции да имат един собственик и управление.

Има много комуникационни групи, като WPP например, в структурите на които има по три-четири агенции. В тях работят различни екипи, които се кункурират, въпреки че са част от една и съща група. Така че личното ми мнение е, че участие в повече от една структура е допустимо в рекламния бизнес. Хората, работещи в рекламни агенции, са с твърде високо самочувствие и его, за да може някой да им нарежда как да работят и доколко конкурентни да са. Затова мисля, че на финансовите интереси в рекламния бизнес не бива да се пречи и те не вредят на конкуренцията.

Ако аз съм инвестирал в други агенции, това означава, че съм преценил, че ще имам финансов интерес. Но никога не съм се опитвал да дам насоки на някоя от тях от типа: "Не давайте най-доброто от себе си, за да спечели другата ми агенция." Това е абсурдна ситуация. Затова дори да имам участия и в други рекламни агенции освен "Крес", не виждам нищо лошо в това.

Това, което казахте, звучи като "имам, но не искам да си призная"

- Точно така. Всъщност дори си признавам, че имам.

Кои са другите агенции освен "Крес", в които имате участие?

- Това не мога да кажа, пък и не то е най-важното. По-важното е, че участието ми в други агенции не оказва негативно влияние на пазара. Дори да имам някакво влияние на пазара, не си спомням да се е стигало да скандали. Може би моето влияние на пазара се коментира толкова често, защото съм най-приказлив или пък защото най-отдавна съм в бизнеса.

Говори се, че сте новият собственик на телевизия "7дни", как ще коментирате това?

- Да, чух подобни неща. В тази връзка, както и относно предположенията, че имам участия в Би Ти Ви, "Триада", "Фокс лайф" и др., ще кажа, че не мога да имам такива, понеже ми е забранено по закон. Въпросът ви е хубав. Той ми припомни, че през 1999 г. се прие закон, насочен конкретно против мен. Сигурен съм, че Нели Огнянова направи всичко възможно да ми попречи да инвестирам или пък да стана партньор в някои от големите медии. Според мен този закон попречи и на развитието на медиите, а и бе противозаконен.

Категоричният ви отговор относно това имате ли собственост в телевизия "7 дни" е "не" - така ли?

- Не, защото нямам право по закон. Не казвам, че нямам договор, който да урежда мой финансов интерес. Не казвам също така, че нямам влияние като авторитет - това е нещо, което не може да ми бъде забранено по закон. Нямам право да притежавам акции и най-глупавото нещо от моя страна би било да съм директен собственик в "7 дни".

Какъв е коментарът ви за последната наредба на Столичния общински съвет (СОС), уреждащ външната реклама?

- Това е доста недообмилсена наредба. Не е взето мнението нито на медия специалисти (защото билбордите все пак са медия), нито на Асоциацията на рекламните агенции например. Това е наредба, която няма да облекчи сегашното положение, а ще го утежни. Освен това мисля, че наредбата беше приета некоректно.

Казахте, че при влизането си в бизнеса сте преценили, че рекламата е перспективен бранш? Така ли е в действителност? Пазарът на реклама в България расте с доста бързи темпове.

- Рекламата освен бизнес е и призвание. Преди да се захванеш с нея, трябва да си сигурен, че именно това е нещото, с което искаш да се занимаваш. Това е бизнес в сферата на услугите - имаш клиенти, които трябва да консултираш и на които трябва да влияеш.

Що се касае до ръста на рекламния пазар - това е нормален ръст, съответстващ на ръста на всички останали пазари. След като расте разнообразието от предлагани стоки, ще се увеличава и нуждата от реклама.

Излязоха данните от мониторинга, които показват, че само за половин година в телевизионна реклама са инвестирани около 150 млн. лева, което означава ръст от 15%. На Форума на АРА в началото на годината вие прогнозирахте годишен ръст от 19%. Мислите ли, че той ще бъде достигнат?

- Със сигурност. Досега нещата вървят съвсем според предвижданията ми. Изглежда за пореден път съм познал. Така е от 5-6 години насам.

Минаха ли най-активните месеци на рекламата?

- Не, предстоят преди Нова година.

Прогнозирахте, че телекомите, банките и политическите партии ще са най-сериозните рекламодатели. Засега това се случва, но ще има ли сектор, който да поднесе изненада?

- Не, бъдещето е на телекомуникационните кампании. Те ще предлагат все повече услуги и респективно ще стават все по-активни рекламодатели.

Да поговорим за това, което се случва половин година след влизане в сила на рестрикциите за реклама на алкохол.

- За този период потребелението на алкохол се качи.

Колко загубиха медиите и рекламният бранш от рестрикциите според вас?

- Няма защо да се смятат тези загуби - просто има закон и ние го спазваме. Най-важното е, че той бе приет, без да се поиска мнението на експерти.

Много хора от рекламните среди се изкушиха поне да опитат да влязат в парламента на последните избори. Вие получавали ли сте такива предложения и въобще как гледате на това?

- Не, не съм получавал предложение да стана депутат от която и да е политическа сила. Мисля, че в парламента трябва да влязат хора с доста по-високо съзнание от мен. Аз вече съм доста променен от света на бизнеса, понеже съм преживял едни от най-тежките години в България. Болезненият преход ме обремени и научи на доста неща, но най-вече изгради у мен твърде комерсиално съзнание. Търговският нюх, така силно изразен, не трябва да е сред характеристиките на хората, които ще попаднат в парламента. Не казвам, че сега избраните депутати са достойни за такива, просто мисля, че моето място не е в парламента.

Как преценявате нивото на българската реклама? Харесвате ли я и издържа ли тя сравнението с нивото на криейтива в другите страни?

- Да, категоричният ми отговор е, че харесвам българската реклама. Мисля, че тя има огромен потенциал. Българските рекалмисти обаче трябва да се преборят с наследени комплекси. Или поне да не позволяват на тези комплекси дотолкова да влияят на работата им, че да се стига до самоизтъкване. В момента в рекламния бранш навлязоха достатъчно хора, които не си спомнят какво беше преди 15 години, не са обременени от спомен и комплекси, а това е положително.

Това ли е достатъчното условие да си добър рекламист - да не е обременено съзнанието ти с най-тежките спомени от прехода?

- Не, това не е достатъчно - необходимо е и подходящо образование. В България образованието все още не е на достатъчно добро ниво.

Минаха Форумът и Фестивалът на АРА, какво подготвяте сега?

- Сега ние обмисляме едно състезание между рекламните агенции за ефективност на рекалмата. Защото на фестивала борбата е само по критерий креативност. Управителният съвет на АРА все още не можем да решим дали да организираме тази надпревара като самостоятелно състезание, или да го прибавим другата година като конкурсна категория на фестивала.

Кои са другите основни проблеми пред рекламния бранш?

- Основното, което българските рекламни агенции все още предстои да научат, е как да продават продукта си достатъчно добре, т.е. на подобаваща цена. Основният продукт на агенциите е творчеството. В момента клиентите (рекламодатели) извиват ръцете на агенциите и искат от тях максимално ниски цени. По този начин агенциите не могат да предложат достатъчно добри условия и не успяват да задържат криейтив хората си, които са най-важните в рекламата.

Рекламодателите се възползват от това и привличат недоволните криейтиви в собствените си маркетинг и рекламни отдели. Така рекламните агенции се "оголват" откъм кадри, което е най-сериозната болест за тях. Но мисля, че в и това отношение вървим в правилната посока - все по-малко има дъмпинг на пазара.