Александър АНТОВ: Българските модни къщи ще навлязат смело в Европа
В: Как се прави мода в България?
- Мода в България се прави трудно, но определено в последните години се забелязва положително развитие. Трудностите идват основно от липсата на качествени материали, а не от липсата на специалисти. У нас има много добри дизайнери, които се учат от чуждия опит и го прилагат тук. За съжаление обаче в България няма толкова добри производители на платове и материали, както в Италия например. Преди имаше много първокласни фабрики, но през последните години не се инвестираше в текстилната промишленост и впоследствие те спряха работа. Сега те пак се възраждат. Сред тях е например казанлъшката фабрика "Катекс". Много от големите чужди производители като италианската Mirolio навлязоха у нас. Пазарът се раздвижва, но все още сме принудени да набавяме качествени материали отвън и предимно от Италия. Също така следим техните модни изложения, за да сме информирани за най-новите тенденции както в цветовата насока, така и за модерните линии за сезона.
В нашия бранш не може да се закъснява, нито да се избързва. Не трябва да се пропуска дори едно текстилно или модно изложение, защото работим за две години напред. Това е доста дълъг период, с който трябва да се съобразяваме. Това е трудното в нашия бизнес. Трябва да направим колекцията в срок, за да сме конкурентни и в Европа. Целта ни е в никакъв случай да не изоставаме от световните тенденции и да се съобразяваме с тях максимално. Така ще можем сами да излезем на пазара както у нас, така и в Европа.
В:Как виждате българския моден пазар в бъдеще?
- Смятам, че както и досега чуждите модни къщи ще продължават да навлизат у нас и да доминират на пазара. България е много привлекателна за тях. Първите години те гледаха много скептично, не вярваха, че у нас има търсене и интерес към модата. Това в последните години много се промени и се вижда ясно.
От друга страна, смятам, че българските производители също ще навлязат по-смело както на местния, така и на европейския пазар. В бъдеще ще има по-сериозно българско присъствие в Европа. Говоря за хубавите, качествени и луксозни дрехи във висшата категория.
В последните години определено се наблюдава развитие при българските модни къщи. Ето например бих казал, че в средния клас на мъжкото облекло почти няма чужди компании. Основните играчи в този сегмент са именно българските производители. По мое мнение те държат около 90% от пазара, като печелят предимство с по-ниските си цени и достатъчно доброто качество на продукцията си. Смятам, че в този сегмент вече няма възможност за навлизане на нови компании.
Въпреки това още има какво да научим. За да се утвърди дадена марка например са необходими големи инвестиции, които засега българските модни къщи едва ли са в състояние да направят. Ние имаме много добри специалисти, но за да се утвърдим, са ни необходими много средства, много голяма рекламна кампания и, разбира се, време. Първо трябва да формираме своя собствена идентичност, традиции и култура, за да можем да привлечем вниманието на чуждите клиенти.
В:Как оценявате позициите си спрямо българските и чуждите марки, които навлязоха на пазара у нас?
- Смятам, че позициите ни на пазара са много добри, най-вече в официалните мъжки костюми и мъжките облекла от високия клас, където бих казал, че все още нямаме конкуренция, както от страна на чуждите модни къщи, така и на местните производители. Представители сме на френската компания Dormeul, която произвежда бутикови платове за най-скъпите шивачи в Европа и света.
Също така сме официални представители на платовете на Cerutti, Ermenegildo Zegna и др. Засега само ние в България разполагаме с тази богата гама от каталози за поръчкови бутикови платове, както и за платове за масовия потребител.
Считам, че именно голямото разнообразие ни е конкурентно предимство, включително и пред европейските модни къщи, които постепенно навлизат у нас. Това е основното, на което залагаме - качествената изработка и голямото разнообразие на облеклата ни. Имаме в наличност около 100 вида плат за костюми и около 150 вида италиански платове за ризи, а отделно имаме в наличност и над 400 вида поръчкови бутикови платове, които можем да предложим на отделните клиенти и които можем да доставим в рамките на 10 дни. Това е много голямо разнообразие от платове, което никоя от големите западни компании на пазара не може да предложи.
В:Какъв е българският купувач?
- Българският купувач е много претенциозен и винаги е наясно с тенденциите в цветовете и материалите. В никакъв случай той не избира платове, които може да носи всяка година, а по-скоро предпочита всеки сезон да носи модерните дрехи. Българинът държи, когато излезе в Европа, да е добре облечен и да не изостава от европееца. Той вече не е толкова консервативен, а сравнително бързо възприема модните линии и се старае да ги спазва. В последните години клиентите ни, които ценят и търсят качествените и по-луксозни дрехи са се увеличили значително и според мен ще продължат да се увеличават.
В: А цената - не е ли тя определяща?
- Въпреки че произвеждаме за Европа, цените, които предлагаме на българския пазар за същите тези облекла, са много по-ниски от европейските. Хората виждат това и разбират, че не е нужно да ходят в чужбина, за да купуват качествени, но скъпи костюми, след като могат да ги намерят при нас на много по-ниска цена.
В: Може ли скоро българските производители на материали да се сравняват с тези на Запад?
- Специално за платовете - да. Дори вече има много добри производители в средния клас. За по-луксозните материали е необходимо още време и големи инвестиции. У нас вече има много модни къщи, които разполагат с добри технологии и машини, но това, което липсва, са именно качествените материали. В България все още липсват традициите и културата в производството, каквито на Запад са градени десетки години.
В: С какви проблеми се сблъсквате?
- Определено голям проблем не само за нас, но и за модния бизнес в България са фалшивите стоки, които заливат пазара. За съжаление българинът е свикнал да се вкарват непрекъснато ментета и фалшификати. И в момента много компании продължават да го правят. Българските производители според мен могат да направят много, за да променят това. Ако ние се намесим и убедим хората в предимствата на оригиналните стоки и изделия, те сами ще спрат да купуват ментетата и ще изградят собствена култура на потребление.
На нас например ни трябваха две години, за да убедим клиентите си, че производството ни е конкурентно с европейското и платовете ни са истински, а не фалшиви. Всеки плат при нас идва с емблемата на производителя и със сертификат за автентичност, който доказва произхода му. Така всеки един наш костюм излиза със същите сертификат и емблема.
В: Какви са плановете ви?
- Засега шием основно за германските си партньори - "Боймлер", но от 2006 г. възнамеряваме да стъпим по-сериозно на пазара и като самостоятелна марка. Още до края на годината планираме да отворим три магазина в чужбина, които да носят марката "Агресия". Два от тях ще са в Гърция и един - във Франция. Също така в най-скоро време ще започнем да продаваме облекла с марката "Агресия" в чужди модни вериги, най-вече немски и френски, но все още водим преговори за това.
Подписали сме договор с известни европейски дизайнери и моделиери, които имат много богат опит, за да попълним с тяхна помощ колекцията си на пазара. След като затвърдихме позициите си на лидер в производството на официални мъжки костюми и спечелихме доверието на партньорите си, вече можем и самостоятелно да работим в тази област.
Следващата стъпка за нас е да разширим колекцията си със спортни мъжки облекла съвместно с партньорите си. В нея вече ще влизат палта, якета, ризи и абсолютно всичко свързано с мъжката дреха и за официални случаи, за ежедневието и свободното време. Това ще стане още за сезон есен-зима 2006-2007.
В бъдеще обмисляме да започнем разработването и на дамски колекции. Смятам. че за сега у нас в този сегмент основна роля имат вносните облекла и все още има много възможности за българските производители да навлязат и да развиват качествени дамски колекции. Засега обаче искаме преди всичко да запълним и усъвършенстваме мъжките облекла.
Очакваме това да стане най-рано след две години и след това вече ще можем да предложим и дамски костюми на клиентите си. И в момента произвеждаме дамски облекла. Те могат да се намерят по магазините ни у нас, но това е съвсем малка част от продукцията ни. Останалата шием за чуждестранните си партньори и изнасяме зад граница. Това са основно Германия, Италия, Франция, Гърция и Англия. Самостоятелно продаваме само в Гърция, Германия и малко в Италия. Отделно чрез партньорите ни в Германия костюмите ни могат да се намерят в цял свят.