Умберто ВАТАНИ: България трябва да улесни достъпа на малките и средните предприятия
В резултат на това тази година на панаира в Пловдив взеха участие повече от 370 италиански фирми, което нареди страната на второ място по международно участие. По думите на президента на ИЧЕ - Умберто Ватани, Италия е най-добрият приятел на България и компаниите имат голям интерес не само да продават своите продукти тук, но и да инвестират.
По данни на Италианския институт за външна търговия в края на юни 2005 г. стокообменът между двете страни надхвърля 1.2 млрд. евро, което поставя Италия на второ място веднага след Германия. Освен това Италия регистрира положително салдо в размер на 22 млн. евро. Основните сектори на внос в България са апаратура и механични машини, домакински електроуреди (73 млн. евро), текстилни и трикотажни продукти (54 млн. евро), кожи, обувни и кожени изделия и др. Българските компании пък изнасят за Италия металургични изделия и машинни инструменти (118 млн. евро), изделия на шивашката промишленост (59 млн. евро), кожи и обувки (53 млн. евро), текстилни и трикотажни изделия (48 млн. евро). Тенденция към нарастване на обема на българския износ отбелязват и хартията и хартиените изделия (+102%), хранителните продукти (+36%) и мебелите (+62%). Италия е на първо място в списъка на страните, за които България изнася своята продукция. Страната е водеща по размера на преките чуждестранни инвестиции в страната, като само през миналата година инвестициите в страната достигат 2.5 млн. долара.
--------------
B: С какво се представи Италия на тазгодишния панаир?
- Първо, искам да кажа, че в Италия има голяма симпатия към България. И това е от край време. Нашите предприемачи идват с голямо удоволствие да работят тук. Те идват да продават, но и да инвестират във всички сектори - електроуреди, енергетика, транспорт, резервни част, земеделие и машини за земеделието, всичко, което, от една страна, е предназначено за широката употреба, но и за промишлеността.
B: Колко италиански компании работят в България?
- Почти 800 компании, но искаме да ги увеличим. Италианският институт за външна търговия, на който аз съм президент, доведе тук 80 официални изложителя. Имаме за цел да увеличим броя на италианските компании на българския пазар до 1000.
B: Може ли да посочите по-конкретни инвестиционни намерения в бъдеще?
- В момента има над 700 млн. долара инвестиции в страната и искаме те да станат 1 млрд. долара. Това не е малко. Мога да кажа още, че Италия е на първо място като потребител на българските стоки. А като страна - доставчик на продукти, сме на трето място. Сред инвеститорите сме на едно от първите места, но има още какво да се направи, за да станем лидери. Това, разбира се, трябва да стане с помощ от българска страна. Това е и причината институтът да организира семинар между българи и италианци. От сега мога да кажа, че условията в България са много благоприятни, за да може да направим повече на пазара тук. Нашите български партньори трябва да знаят, че ние сме най-добрите им приятели в Европа.
B: Какво трябва да се промени в средата, за да се привличат повече инвестиции?
- Разбрах, че са постигнати много успехи, международните агенции дават все по-висок рейтинг на страната. За италианските компании обаче е важно да се улесни достъпът до българския пазар на малките и средните предприятия. Затова мисля, че е много важно, че министри участваха активно на панаира.
Искаме вратите за комуникация между двете страни да са винаги отворени. Ако много български предприемачи идват тук, в Пловдив, срещнат се с италианските компании и говорят по между си, за да направят нещо заедно, италианците ще се върнат пак. Целта на Италианския институт за външна търговия е да подпомага именно компаниите, които не са били друг път на панаира, но имат намерение да стъпят на българския пазар. Водим ги за ръка, за да им покажем страната. На тези, които вече са в България, им помагаме да разширят дейността си и да създават смесени предприятия във вашата страна.
B: През миналата и тази година се проведоха редица срещи между италиански и български компании и част от тях бяха организирани от Италианския институт за външна търговия. Има ли конкретни резултати от тези срещи?
- Ние продължаваме тази дейност и искаме тя да не спира, да е като един волан, който непрекъснато се придвижва напред. Даже съвсем наскоро направих нещо доста любопитно. Преди десетина дни бях в Япония, където се срещнах с моя японски колега от аналогичната на нашата организация. Той ми каза, че в началото на октомври около 20 японски фирми - малки и средни предприятия, ще посетят България и Румъния. Аз му казах, че ще се обадя на посланиците на Италия тук и в Румъния, за да организираме обща среща на трите страни.
Мога да кажа, че вече има и готови проекти в някои сектори - в производството на електроапаратурите, апаратури за промишлена автоматизация и др. Някои още не са приключили като конкретика, но са в процес на преговори. В тези случи не става винаги въпрос те да си преместят производството в България, а да инвестират под една или друга форма. Винаги, когато започват тези срещи, е нужно малко време, преди да се създадат здравите връзки на доверие и взаимодействие.
Ние се стараем да създадем благоприятната обстановка, даваме непрекъснато новини за пазара, очертавайки добрите възможности, които има тук, да се произвежда на изгодни цени.
B: Какъв е шансът български компании да станат подизпълнители или доставчици на производители на автомобили от Италия?
- Ние правим две неща - производство на нови автомобили, мотоциклети, подемни и земеделски машини, но правим и много части и компоненти за фабриките в други страни - Франция, Германия и т.н. Много от тези неща ние също изнасяме като производство в другите страни. Например ФИАТ току-що излезе с нов модел, който, ако тръгне успешно, както ни се иска, части за него може да се правят и тук. Защо не? Тепърва тези дни ще се провеждат различни разговори. Във всеки случай аз не мога да говоря от името на компанията.
B: С какво България е привлекателна за италианските инвеститори?
- В България има много добре подготвена работна ръка и това е едно от най-големите предимства. Също така има благоприятна икономическа среда. Страната има добри природни дадености и, не на последно място, е близко до европейския пазар.