Боряна МАНОЛОВА: Индустриалният парк в Русе ще преобрази града

Боряна МАНОЛОВА: Индустриалният парк в Русе ще преобрази града

Боряна Манолова е член на управителните съвети на Българската международната стопанска асоциация (БИБА), Русенската търговско-индустриална камара, Русенската стопанска камара. Тя е управител с ресор финанси и администрация на "Атлас Копко Лифтън" ЕООД - Русе, дружество - част от големия шведски концерн "Атлас Копко". Завършила е Санктпетербургския технически университет. Има магистърска степен по икономика, специалност финанси и фирмено управление от Стопанската академия в Свищов. Владее отлично английски, руски и немски език.Г-жа Манолова има специална награда за мениджмънт в Националния конкурс "Бизнес дама на годината" през 2003 г. и грамота от община Русе за съществен принос в местното икономическо развитие и за безспорен професионален и личен авторитет през 2004 г.

----------

В: Доколко създаването на индустриален парк в Русе ще активизира привличането на чужди и български инвеститори в града?

- Създаването на индустриален парк в Русе е отлична инициатива, чиято реализация стартира при предишния кметски и областен екип, а има и пълната подкрепа на сегашния кмет инж. Божидар Йотов и на областния управител Мария Димова. Като представител на бизнес общността смятам, че паркът ще реши множество проблеми, които стоят в момента пред настоящите и потенциалните инвеститори в града. Най-общо казано, това са въпросите, свързани с промишлената и ютилити инфраструктурата на града. В Русе са обособени три промишлени зони, но нито една не отговаря изцяло на изискванията на инвеститорите. В Източна промишлена зона уличната мрежа не се основава на цялостна планова концепция и създава проблеми при използването й. Връзката с територията на Западна промишлена зона е затруднена поради затварянето за тежкотоварен транспорт на основния достъп до нея - Сарайския мост, поради лошото състояние на конструкцията му. Третата промишлена зона на територията на бившия Комбинат за тежко машиностроене няма изработен устройствен план и застрояването й се извършва хаотично на база частични планове. Там има проблеми с телекомуникациите и липсата на отоплителни мощности.

Имайки предвид недостатъците на съществуващите промишлени зони, а и невъзможността проблемите да бъдат разрешени бързо, създаването на нова бизнес инфраструктура индустриалният парк предлага решение за привличане на чуждестранните и българските инвеститори. Те ще имат възможност да закупуват или да ползват под наем терени, а при желание - и производствени халета, отговарящи на европейските изисквания. Индустриалният парк след завършването на проекта ще бъде с напълно изградена инфраструктура - пътища, водоснабдяване, канализация, природен газ, електричество, телекомуникации, ще разполага с обслужващи банкови клонове и куриерски услуги. Много от съществуващите инвеститори ще могат да реализират идеите си за разширение именно на територията на новия индустриален парк, а достъпът до многобройните услуги ще привлече и нови инвеститори.

В Русе създаването на индустриалния парк е съчетано с привличането на стратегически чуждестранен инвеститор - френската компания за производство на автомобилни части "Монтюпе". Това е огромен успех, който ще доведе до по-бързо икономическо оживление на града. Инвестициите, които фирмата предвижда, са за 80 млн. лв., новите работните места ще са 1000, и то в стратегически за Русе отрасъл - машиностроенето. Мултиплициращ ефект ще се наблюдава в други съпътстващи икономически области - строителство, банково обслужване, транспорт, търговия и др., където се очакват да бъдат разкрити допълнителни работни места.

В: Какъв е размерът на привлечените чуждестранни инвестиции в региона през последните пет-осем години?

- Привлечените чуждестранни инвестиции са полезен индикатор за сравнителните и конкурентни предимства на една регионална икономика. За съжаление по данни на БНБ до юни 2005 г. Русенска област е едва на 12-о място с 85.8 млн. долара привлечени преки чуждестранни инвестиции след области с традиционно по-големи възможности за привличане на инвестиции като Софийска, Пловдивска, Варненска и Бургаска.

За последните 6 години близо 90% от всички чужди инвестиции, привлечени на територията на област Русе, са концентрирани в преработващата промишленост. Смятам, че в следващите 2-3 години Русе ще реализира по-пълно потенциала си и ще бъде от водещите области в класацията, защото притежава уникални предимства - местоположение, наличие на кадри в различни области, активност и инициативност на местната бизнес общност, подкрепа от регионалните власти, научни ресурси и иновационна дейност.

В: Според вас какво трябва да се направи, за да се осигури съвременна регионална инфраструктура в региона?

- Смятам, че първите стъпки вече са направени. Някои от проектите в общинския и областния план за регионално развитие стартираха. Започна изграждането на индустриалния парк, на подлез под жп гарата за по-лесна връзка на отдалечените квартали с центъра на града. Предвиждат се разширяване на градски улици и осигуряване на повече места за паркиране. Русенската община и ВиК - Русе, спечелиха европейски проект за подмяна и модернизация на водоснабдителната мрежа. За близо една година в града бяха изградени над 50 км газоразпределителна мрежа от "Овергаз инк", което даде възможност на 9000 домакинства, много промишлени и административни обекти, детски градини и училища да ползват най-евтиното и екологично чисто гориво - природния газ. Всички това е предпоставка в следващите няколко години градът да изгради съвременна регионална инфраструктура.

В: Какво липсва в Русе, за да се ориентират сериозни компании към развитие на бизнес в града и региона?

- И сега в града и региона работят сериозни компании. Те са съсредоточени в няколко отрасъла - машиностроене - "Русенска корабостроителница", "Прециз интер", "Спарки", "Атлас Копко Лифтън", в областта на химията - "Приста ойл", "Оргахим", "Мегахим", "Екон", в леката промишленост - "Арда", "Аристон", "Маркам", "Делта сокс", "Дунавска коприна", "Интериор", "Голд Аполо" и др. Това, че фирма - производител на части за автомобилната индустрия, каквато е "Монтюпе", ще стъпи в Русе, ще доведе в града и други по-малки доставчици в тази област. Градът има уникалното предимство да е близо до столицата на Румъния Букурещ и до румънския пазар, но все още административните и митническите бариери са спънка за по-доброто сътрудничество между двете страни. Въпреки многобройните срещи и обещания на държавните представители от двете страни на Дунав високите гранични такси пречат на двустранните търговски връзки.

В: Как местната и държавната власт могат да помогнат за създаването на нови производства в областта?

- Местната и държавната власт могат да помогнат с предоставянето на информация. Необходимо е на всички международни форуми, на които представителите на властите участват, да популяризират не само страната, но и отделните региони и техните възможности. Същевременно установилите се вече фирми трябва да бъдат подпомагани и насърчавани да продължават да инвестират. Властите трябва да създадат условия за ефективна работа, като се борят против сивата икономика и нелоялната конкуренция - проблеми, които задържат развитието на много от малките и средните фирми.

В: Какви са конкретните ви очаквания за намаляване на бюрократичните бариери пред инвеститорите?

- Това са инициативи, за които непрекъснато говорим, но конкретната им реализация е изключително бавна - обслужване на едно гише, единна регистрация с един фирмен номер, опростяване и ускоряване на процедурите по регистрация, отпадане на някои разрешителни и регистрационни режими.

В: Русе има предпоставки да стане транспортен и логистичен център. Какви инициативи са нужни, за да се случи това?

- Градът се обособява като транспортен и логистичен център, с голяма концентрация на фирми, предлагащи евтин и надежден транспорт. Чуждестранните инвеститори в региона отдавна са открили предимствата на използването на български фирми за транспортиране на тяхната продукция, които предлагат качествена услуга на достъпни цени. Все повече се налага и ползването на железопътен и речен транспорт. Възраждането на русенското летище и отдаването му на концесия ще даде допълнителен тласък на регионалната икономика. Летището ще обслужва карго пратки, които в момента минават през София, а това оскъпява и удължава срока на транспортирането. Надявам се, че ще се възстановят и пътническите полети, а това ще улесни както местния бизнес, така и чуждестранните посетители, които ползват летище Букурещ поради липса на алтернатива.

В: Компаниите от кои браншове в региона имат готовност за участие в трансгранични и международни сътрудничества, както и за добра реализация на европейския пазар?

- Икономиката на община Русе е относително разнообразна и добре балансирана, като липсват доминиращи индустриални отрасли. Все пак като водещи могат да се очертаят следните отрасли, които имат потенциал за привличането на инвестиции и добра реализация на международните пазари: машиностроене и металообработване; производство нa бои, лакове, моторни и индустриални масла; производство нa текстил, облекло и чорапи; транспорт, логистика и туризъм. Тези икономически направления са успешни и с голям потенциал за развитие, защото разполагат с квалифицирани кадри и добре развита технологична база; производствата са гъвкави, адаптивни към изискванията на клиентите, с разнообразни видове изделия и малка серийност. Браншовете, които крият най-голям потенциал, са машиностроене и туризъм. Машиностроенето, защото не е използван пълният капацитет на Русе, с който разполага в тази област - сграден и машинен фонд, кадри, високо качество на производството, близост до страните от Западна Европа, световни тенденции за изнасяне на трудоемки металообработващи дейности в Източна Европа. През 2006 г. Русе ще бъде посетен от 200 хил. туристи, предимно от Западна Европа, които извършват круизи по реката. Това, което има да се направи обаче, е също много - да се облагороди крайбрежната ивица на града, Русе да бъде включен в туристическите маршрути на големите туроператори. Необходими са инвестиции в бранша, но и по-голяма инициативност на предприемачите, като пример за това е възраждането на емблематичния за Русе комплекс "Левента" от братя Бобокови, където чуждите туристи ще бъдат посрещнати в традиционна българска атмосфера с вкусни гозби и качествени местни вина.

В: Какво трябва да се промени с цел постигане на пълно съответствие между теоретичната подготовка на кадрите и практическите им умения?

- Един от факторите за избора на Русе като място за инвестиция са традиционно висококвалифицираните кадри от индустрията, които инвеститорите могат веднага да ползват. Наличието на специализирани средни училища по машиностроене, химия, облекло, както и висш технически университет с подходящи специалности осигуряват приток на нови кадри за съответната индустрия. Макар че връзката между бизнеса и образованието се засилва, общото мнение на предприемачите е, че качеството на кадрите, които учебните заведения "произвеждат", не е достатъчно. Фирмите осъзнават необходимостта от специфична квалификация на своята настояща и бъдеща работна сила и търсят съдействието на образователните институции. Необходимо е законодателно да бъдат предвидени практически стажове за учениците от професионалните средни учебни заведения и студентите. Могат да се включат представители на бизнеса като лектори по специфични теми, като споделят опита си и представят на студентите предимствата на бранша, в който работят.

Определено връзката между индустрия и образование има огромен потенциал за развитието на региона. Възможни са съвместни действия в областта на промишления дизайн, разработването, изследването и тестването на нови изделия. Необходимо е да се използва и потенциала на българските специалисти съвместно с университетите да съкратят времето между създаване и реализиране на ново изделие на пазара.