Томаш ХЮНЕР: Токът в Западна България може да се плаща безкасово след две години

Томаш ХЮНЕР: Токът в Западна България може да се плаща безкасово след две години

Преди година чешката компания CEZ купи по 67% от електроразпределителните дружества в София, София-област и Плевен, като плати 281.5 млн. евро. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране намали с 2/3 предложените от чешката компания инвестиции за пет години и отказа увеличението на тарифите с 15%. Тя въведе регионални цени на тока.

-------------

B: Какво свършихте за една година, след като станахте мажоритарен собственик на електроразпределителните дружества в София, София- област и Плевен?

- Инвестирахме в българските електроразпределителни дружества с идеята да подобрим управлението, като постепенно намалим разходите и подобрим нивото на обслужване, и преди всичко качеството на доставяната електрическа енергия. За 11 месеца, откакто сме мажоритарен собственик на компаниите в Западна България, клиентът вече е усетил промяна в качеството. Прекъсванията на електроснабдяването са по-малко. Ако бяхме собственици на мрежата от 110 киловолта, чийто собственик сега е НЕК, добре направените инвестиции щяха да проличат веднага. Не притежаваме мрежата ниско и средно напрежение и е много по-трудно да докажем и покажем, че сме инвестирали в нея. За тази една година също успяхме да намалим загубите по мрежата с 10% за трите дружества. Трите електроразпределения в Западна България отчетоха нетна печалба за деветмесечието от 16.1 млн. евро.

 

B: С какви проблеми се сблъскахте, след като станахте собственици на дружествата?

- Най-сериозният проблем е свързан с промяната на фирмената култура и структурата на управление на дружествата. Опитваме се да заместим йерархичната структура съществуваща досега във всяко едно дружество, като създаваме проектни екипи и подобряваме координацията между трите дружества. Най-голямата трудност, която срещаме в този процес, не е, че хората не са подготвени за промяната, а бързината, с която трябва да я осъществяваме, за да изпълним законовите изисквания. Ако хората не разберат защо се преструктурират дружествата и в каква посока ще се върви, промените няма да могат да се състоят. Трябва да преминем към по-ефективни управленски практики в дружествата, в противен случай те няма да са успешни на пазара.

 

B: Кога клиентите ще усетят промяна в качеството на обслужване?

- Отварянето на пазара и преструктурирането на електроенергетиката във Великобритания продължи осем-девет години, в Чехия този срок беше пет години, а в България това трябва да се постигне за по-малко от две години. За разбирането и осъществяването на промените са необходими поне три до четири години. Недостигът на време за управление на процеса на преструктуриране и обучение на служителите ще постави компаниите пред сериозно изпитание и би могъл да доведе до едно преходно влошаване на услугите, свързани с обслужването на клиентите, което ще съвпадне по време с рационалните искания на собствениците за увеличение на цените. Тази ситуация е доста неблагоприятна както за собствениците на дружествата, така и цялостната политическа обстановка.

 

B: Отказахте ли се от намерението да въведете предплащане на определени количества енергия и такса за отчитане на електромерите?

- Имаме желание да променим системата на плащане. Месечните отчитания на електромерите и плащането на сметките в брой са реално най-скъпият вариант за българския клиент. Много от колегите тук ни предупредиха, че няма да успеем да променим издаването на месечни сметки. Според тях сегашният начин на фактуриране удовлетворява хората и те едва ли ще свикнат лесно. Затова ще се стараем да убедим клиентите в предимствата на плащането на електроенергията на равни вноски. Ще се стремим да въведем нов подход към фактурирането, като постепенно преминем към безкасово плащане. В Чехия също ни предупреждаваха, че промяната в нагласите няма да е лесна, но вече 70% от нашите клиенти са на безкасово плащане. Надявам се, че към безкасово плащане и по-дългосрочно отчитане на електромерите ще се премине и в България до края на 2007 г.

 

B: Как оценявате дейността на регулаторната комисия?

- Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е отговорна за отварянето на пазара и изработването на правилата за него. Ако пазарът е неправилно построен и е създаден само за да изпълни изискванията на ЕС, като не дава възможност за реална конкуренция, това ще има негативно отражение в средносрочен и дългосрочен план. Чуждите инвеститори могат да въведат ноу-хау и да помогнат в създаването на правилата за либерализирания пазар. На база на своя негативен опит чуждестранните инвеститори могат да направят предложения, за да се избягнат възможни грешки в отварянето на пазара.

 

B: Какви са вашите претенции към работата на енергийния регулатор?

- Имаме желание да продължим и задълбочим диалога с регулатора. Неговото решение се отрази негативно върху инвестициите на електроразпределителните дружества. Бихме желали да дискутираме въпроса за инвестициите и тарифите на електроенергията и с политическите сили.

 

B: Какви инвестиции планирахте и направихте през тази година?

- Въпросът с извършените инвестициите може да се разгледа от две страни - едната, във връзка с аргументирането пред ДКЕВР, е по-неприятна, защото обемът на планираните инвестиции за тази година по неокончателни данни вероятно няма да бъде изпълнен. Като нов собственик на трите електроразпределителни дружества, започнахме да обединяваме организацията на доставките на дружествата, което предвид не съвсем подходящата законова рамка, ни отне повече време отколкото планирахме. Икономиите от доставки, които постигнахме обаче показаха, че все пак си струваше да изчакаме с инвестициите. Другият фактор, който забави инвестициите, беше дългото очакване на решението на ДКЕВР, което дойде чак в края на септември. Решението на ДКЕВР беше много негативно за нас, тъй като регулаторът намали предложените от нас инвестиции с 2/3. При това ние не сме включили в инвестициите планираните разходи за разделянето на електроразпределителните дружества на компании за пренос и за търговия с електроенергия. Около 85% от тези разходи ще са необходими за въвеждане на нова ИТ система. За съжаление обаче според регулатора инвестициите в ИТ технологии много трудно се доказват. Ако регулаторът все пак не ни признае инвестициите по преструктурирането на дружествата, ще се наложи да прехвърляме средства от други дейности. А разделянето е дейност, която законът изисква от нас.

 

B: Кога ще е готов планът за преструктуриране на компаниите?

- Планът за разделянето на компаниите на дружества за пренос и търговия е в процес на финализиране, като всички дейности по него трябва да приключат до началото на 2007 г. За съжаление времето, с което разполагаме, е прекалено кратко. В Чехия разделянето продължи 20 месеца. В България имаме на разположение едва 13 месеца. Освен рисковете, свързани с времевите ограничения и човешките ресурси, фактът, че все още нямаме признати инвестиционни разходи за въвеждането на новите информационни технологии, също може да забави процеса на преструктуриране.

 

B: Как ще намалите кражбите на ток, които са част от загубите?

- Инсталираме нови електромери. Преместваме уредите на границата на собствеността, за да ограничим възможностите за тяхното манипулиране. В някои рискови региони монтираме електромери с дистанционно включване и изключване и поставяме електромерите на по-недостъпни места. Бихме искали да започнем преговори с Министерството на труда и социалната политика по отношение на социалните помощи за населението. Мисля, че има възможност за увеличение на месечната помощ за нуждаещите се, ако се направи разграничение между социално слабите, за които социалната помощ е необходимост, и тези, за които тя е предпочитание.

 

B: Какъв ще е броят на служителите, които ще освободите и какви обезщетения ще получат те?

- Все още правим оценка на възможностите за преструктуриране на персонала.Един от тях е предлагането на нестандартни обезщетения за доброволно напускане на служителите, но той има сериозен недостатък. Опитът ни в Чехия показва, че тези, които първи напускат, са най-качествените и опитни служители. Пазарът проявява голям интерес към тях и те приветстват възможността да получат голямо обезщетение, като също така веднага си намират нова работа. Това може да повлияе негативно на компаниите. В такива случаи имаме право да не приемем молбите за напускане на някои хора с ключови позиции, но това е дискриминационна практика и аз лично не съм привърженик на този метод. Предпочитаме да предоставим на служителите на дружествата по-добра организация на работа и програма за професионално израстване.