Лъчезар Главинов, изпълнителен директор на "Диел": Целта ни е да се разширяваме и на западноевропейските пазари

Лъчезар Главинов, изпълнителен директор на "Диел": Целта ни е да се разширяваме и на западноевропейските пазари

 Българската компания "Диел" е един от малкото производители на зимно облекло, който се конкурира с големите чужди марки. Фирмата е създадена преди 15 години като малък семеен бизнес. В момента компанията спонсорира националния отбор, който ще участва на олимпиадата в Торино и шие облеклата за българските спортисти. За бъдещите планове на "Диел" разказва нейният изпълнителен директор и един от създателите й - Лъчезар Главинов.

-----------------

Защо се насочихте точно към спортните стоки?

- Цялото семейство сме скиори и обичаме този спорт и беше естествено да съчетаем любимото занимание с работата. Така се стигна до производството на ски облекла.

Колко време продължи работата по първата колекция и къде се продаваше тя?

- Тя включваше три-четири модела и се продаваше само в България. За сравнение, в момента имаме над 65 модела. Вече не мога да си спомня колко време я разработвахме, но трябва да се има предвид, че в началото започнахме с налични материали, които се произвеждаха от български предприятия. Тогава беше необходимо да се обиколят производителите на текстил и да се изберат подходящите цветове. Сега в резултат на израстването ни работим с много по-скъпи и сложни като технология материали, които изискват доста повече разработване. Сега една колекция ни отнема значително повече време и усилия, отколкото преди.

Всяка година ли правите нова колекция?

- Да, задължително. Всяка година се прави нова колекция и включваме в нея нови технологии. Пускаме повече на брой модели, разпределени в повече колекции, и всяка една се различава от другата по качество, стил, цветове, степен на защита и лукс, технология и т.н.

Кои външни пазари развихте първо и на кои присъствате в момента?

- Първо изградихме своя имидж на българския пазар, което при всички положения е необходимо, за да се излезе навън. Построихме и собствена фабрика, за да може да сме адекватни по срокове на изпълнение и по всички критерии, които са важни за търговските ни партньори. Като направихме това, имахме смелостта да покажем глава извън България и малко по малко да се появим и на международните пазари. Това, разбира се, ни костваше доста усилия. Опитвахме около пет-шест години, докато направим първия си пробив. Сега продаваме на четири континента в над 30 страни.

Кои са най-големите ви пазари?

- Средноевропейските - Унгария, Полша, Чехия, Словения. Румъния също се доближава към тях като обем. Разбира се, българският пазар също е сред основните, тъй като тук имаме изградено име. Целта ни е да се разширяваме все повече на западноевропейските пазари и на някои източни като Украйна, Молдова, Русия.

Какъв процент от общото производство се изнася?

- Повече от половината.

Кои са стъпките, за да излезете на нов пазар?

- Доста е трудно и изисква много усилия и човешки ресурси. Първо трябва да намерим подходящ партньор в съответната страна, който да има отношение към пазара и да е добре запознат с него, да има необходимите връзки и контакти с веригите и др. Важното е да се намери подходящата фирма, с която да се сключат договорите.

Къде се намира фабриката ви и колко са инвестициите в нея?

- Тя е специално изградена за производството на ски облекла със специални технологии на машини и оборудване. Тя се намира в Чепинци. Трудно ми е да кажа колко са инвестициите, защото те се наслагваха няколко пъти поради обновлението на оборудването. Това беше проект на зелено, който започнахме с кредит в средата на 90-те.

Колко души работят там и имате ли проблеми с набирането на персонала?

- Около 200 души. Колкото до проблемите, такива винаги има, но трябва да се търси начин за решаването им. Създадохме паралелка в гимназията на Чепинци, която да обучава кадри в бранша. Те трупат опит и при нас поетапно и след завършването на средното си образование почват работа. Някои от младежите учат и в университет, но като се дипломират, се връщат обратно, защото знаят, че ще имат гарантиран поминък.

Ползвате ли услугите на външни консултанти при разработването на моделите?

- За момента не. Имаме собствено дизайнерско бюро, което се занимава с това. Разбира се, имаме планове да намерим млади дизайнери, които съвместно с нас да започнат да работят, защото би било интересно да им помагаме. Също така не ползваме чуждо ноу-хау и разработваме сами колекциите си от край до край.

На какви изложения ви предстои да отидете и какви са плановете ви за 2006 г.?

- Най-важното изложение, което предстои още този месец, е "Испо" в Мюнхен и това е най-реномираното и голямо изложение за спортни стоки в Европа. То се провежда два пъти в годината - за зимни и за летни стоки. Ние имаме собствен щанд и от доста години се представяме, за да се покаже какво излиза от България.

Планирате ли да разширите производствената гама, или засега се концентрирате върху зимните стоки?

- Ние непрекъснато инвестираме в нещо, всяка година влагаме средства в обновяване и разширяване. За следващата година ни предстои да разширим фабриката и имаме някои планове за модернизация. Още е рано да конкретизирам обаче точната сума. Зависи как ще приключи сезонът и какви ще са заявките за следващата година.

През тази година отворихте първия магазин от веригата "Спортисимо" и искате да я развивате. Защо се насочихте именно към тази ниша?

- Донякъде бяхме подтикнати от пазара, донякъде това е нова амбиция. Глобализацията в световен мащаб няма начин да не се отрази и в България. Дадохме си сметка, че когато големите вериги една по една започнат да навлизат в страната, ще започнат да изместват малките дюкянчета, които в момента се ширят навсякъде. Това би се отразило негативно, тъй като повечето спортни стоки в България са съсредоточени именно в такива малки търговски обекти, които продават една или две марки. В момента, ако някой иска да си купи нещо спортно, трябва да обиколи доста магазини, да направи съпоставка между качество, цени и предлагания, за да избере това, което му харесва.

Колко марки има в "Спортисимо"?

- Десетина, които са разпределени в различни спортове - за ски, сноуборд, аксесоари, облекла, екипировка и др. Има събрани доста елитни марки, които разширяват спектъра на предлагане, и целта е клиентът да може да подбере на едно място подходящия за него продукт.

Ще откривате ли нови магазини през тази година и къде?

- Планираме нов магазин на Боровец и евентуално на Банско. До две години ще има още един магазин и в София.

Кои са основните ви конкуренти на пазара в България?

- Това са предимно западните марки, защото нашето ниво е като тяхното. Продавайки продукт, който е със същото качество и технология, ние печелим с това, че цените ни са поне два или три пъти по-ниски.

Как изглежда в момента пазарът в България?

- Не мога да кажа, че пазарът расте, тъй като броят на скиорите остава константа. Дори мога да кажа, че донякъде и намалява, тъй като поскъпването на ски услугите и стоките накараха много хора да се откажат от този спорт. Темповете на вдигане на цените изпревариха увеличаването на покупателната способност. Повечето скиори остават в по-елитарната група. Това са хората от частния бизнес, предприемачите и т.н. Така че пазарът като цяло се свива, но пък се разширява откъм вноса на марките, които се предлагат в страната. Доста нелоялен е вносът на ментетата, които вече няколко години заливат пазара тук, а и в съседните страни. Те се произвеждат в Далечния изток, имитират реномираните марки и са точни техни копия, но нямат нищо общо като технология с тях. Те обаче се продават на цени, които са занижени няколко пъти - около 100-150 лв. Познавайки реалния пазар, човек не би могъл да повярва, че тази стока е оригинална, защото истинската цена би била десет пъти по-висока.

По отношение на конкуренцията не сме правили проучвания за това кой каква позиция заема на пазара. Който успее да тича с нашето темпо, се движи добре и обратното.