Димитър КИМРЯНОВ: Компанията иска да развие и пристанищна дейност
--------------
B: Г-н Кимрянов, какво предвижда инвестиционната програма на дружеството “Бургаски корабостроителници” АД за 2006 г.?
- От началото на януари започна дострояване на корпусния и на заваръчния цех на корабостроителницата. Тяхното строителство беше спряно през 1989 г. по обясними причини и остана незавършено. Преди дни сключихме договор за доставка на две газорезателни машини. Едната вече се монтира, втората ще бъде доставена в началото на февруари.
Срокът за завършването на строителството и оборудването на двата цеха е август 2006 г.
Общо за закупуване на нови машини и съоръжения за корпусния и за заваръчния цех са предвидени 1.5 млн. евро. Още 3.5 млн. евро са планирани за сборочно-заваръчен цех. В него ще се строят кораби на закрито. След този период “Бургаски корабостроителници” ще може да строи и на закрито кораби от 5 до 10 хиляди тона DWТ.
B: С какво са свързани останалите планове на дружеството по отношение на разширяване на базата и възможностите за работа?
- “Бургаски корабостроителници” АД предвижда да развие и пристанищна дейност. Вече сме отправили своите искания към Министерството на финансите и Агенция “Митници” за издаването на съответните разрешителни за извършване на пристанищна и на товаро-разтоварна дейност. Кеят, където ще се извършва тази дейност, е с площ 240 метра. Технологично има друг кей от 400 метра, където става ремонтът на корабите.
B: Какво ще се разтоварва на това пристанище и на какъв етап е готовността на дружеството за извършването на тази дейност?
- На пристанището ще се разтоварват метали, скраб, строителни материали - така наречените генерални товари. За целта се чака и разрешението за откриване на митническо бюро. От миналата година има издаден от Министерството на транспорта лиценз за извършването на пристанищна дейност и ние сме в готовност.
B: Има ли нови договори за строителството на кораби?
- В “Бургаски корабостроителници” започна строителството на нов пътнически ферибот за нуждите на държавното дружество “Смелтинес Перкела” от гр. Клайпеда - Литва. Той ще превозва пътници (до 700 души) в района на пристанище Клайпеда и Куршския залив. Това е четвъртият подобен ферибот, който се изгражда в нашия завод. “Бургаски корабостроителници” има проекта за подобен тип съоръжения и приложението им в практиката се оказа много успешно. Друг производител на фериботи в региона няма. За първия ферибот ние участвахме в обществена поръчка по законите на Литва, съревновавахме се с техни фирми и бяхме предпочетени заради добрите експлоатационни качества на проекта.
Започна също така ремонтът на ро-ро кораба “Средец” на “Интершипинг” АД, който превозва товари от Бургас до грузинското пристанище Поти. Договорът с корабособственика е на стойност 500 хил. евро.
През февруари започва ремонта на три танкера на гръцки корабособственик.
През 2005 г. в бургаската корабостроителница бяха извършени ремонти на обща стойност около 4 млн. евро. Очакванията са през 2006 г. те да бъдат повече.
Водят се разговори за строителството на 7000-тонни кораби с две германски фирми. Ако преговорите приключат успешно и се подпишат договорите, това ще обезпечи натоварването в корабостроителницата за срок от 4 или 5 години.
Едновременно с това очакваме, че предстоящата приватизация на БМФ и БРП също ще доведе до нови поръчки на кораби.
B: Доближава ли се корабостроенето в България до европейските изисквания?
- Предстои сертифициране на “Бургаски корабостроителници” по ISO 9001, по германския ЛОЙД, което ще гарантира качеството на корабостроенето и услугите, които ще получават нашите европейски клиенти. Надяваме се това също да се отрази на количеството на поръчките.
B: Инвестира ли дружеството в областта на социалната политика?
- Предвиждаме през тази година завишаване на работната заплата на всички работници и служители в дружеството с около 25%. Средната работна заплата сега е около 350 лева.
B: Благоприятни ли са перспективите за корабостроенето в България за близките години напред?-
Корабостроенето е тотално загърбено в България от правителството. Този бранш все още е изцяло под монопола на държавата. Целият флот на БМФ и БРП е за подмяна, но държавата не предприема нищо за това. Спря се фериботът в Никопол, не се строи ферибот за Силистра, въпреки че бившият министър на строителството направи първа копка. Въобще не се създават нови фериботни и други транспортни връзки. По река Дунав в голяма степен може да се раздвижи корабоплаването и да се оживи районът и бизнесът. Жалкото е, че няма пътническо корабоплаване и не се строят такива кораби у нас, а ние сме речна и морска държава все пак.
В момента от всички посоки се търси флот за превози на товари по вода. Сега е моментът да се инвестира в кораби. Самият факт, че у нас се сключват договори с германски инвеститори, говори за сам по себе си за този интерес.