Милор МИХАЙЛОВ: Мините са най-подходящи за отпадъците

Милор Михайлов е човекът, който преговаря с жителите на кв. Суходол,
когато те се вдигнаха на протест. Сега той отново ще трябва да ги
убеди, че депото може отново да се отвори. Преди повече от месец той
внесе в Столичния общински съвет докладна, чиято цел е общинарите да
решат дали ще се търси инвеститор за завода за боклук и да започне
процедурата по избора му. Бойко Борисов запази Михайлов като зам.-кмет
и обяви, че той не е виновен за кризата с боклука на София, а е виновен
предишният общински съвет. Зам.-кметът по екология е бил кмет на гр.
Банкя от 1999 до 2003 г.
Защо изведнъж се оказа, че балирането е скъпо и дори е екологично
опасно, тъй като балите протекоха? Месеци наред общината убеждаваше
населението колко безопасна и добра е тази технология.
- Не е изведнъж. Още когато се отвориха офертите, казах, че балирането
ще увеличи такса смет. Тогава бях опроверган от колеги, защото
беше предизборна ситуацията. Дали е предизборна или следизборна, мисля,
че трябва да се казва това, което предстои. Балирането е скъпо, защото
тези, които купиха машините, ги калкулират в цената, допълнително се
плаща за фолиото, мрежата, тока или нафтата. Това вече ще се плаща от
столичани. Изграждането на клетката в депото в Суходол, която работи от
1997 г., е със средства, получени от държавата. Те не се калкулираха в
разхода за обработка и затова сега има съществена разлика в такса смет.
Как се оказа, че единствено мините, стопанисвани от Христо
Ковачки - мина „Чукурово” да с. Габра и бившата мина „Република”
в Перник, са подходящи за съхранение на отпадъците?
- Ще бъда обективен - сигурно има и други площадки, подходящи за депо,
но те не са в рамките на столичната община. В рамките на общината са
правени над 10 проучвания от 15 години насам и резултатът е, че терен,
подходящ да депо, няма. През лятото Министерството на околната среда и
водите (МОСВ) възложи на „Геокомплекс” да извърши проучване на 28
площадки. От тях само три бяха в рамките на София. Голяма част от
проучваните терени са земеделски масиви с много собственици.
Процедурите по отчуждаване не може да ги проведе Столичната община,
защото терените са в други общини, които няма да са съгласни да
проведат тези процедури.
Предимството при Ковачки е, че той е единствен собственик на терена.
Другото предимство е, че той е сам съсед на себе си. Предлаганата
площадка е в общия терен на мината, т.е. за части, които вече са
изчерпани като находища. Освен това мините са най-подходящи, а това, че
собственик на мините е едно и също лице, е друг въпрос. Мините
безспорно са по-подходящи от един земеделски терен, който би могъл да
се обработва.
Мина „Чукурово” вариант само за временно съхранение на балите ли е, или
е възможно да стане терен за депо? Какви са възможностите отново да се
отвори депото в кв. Суходол?
- В мина „Чукурово” може да се изгради и депо, теренът е подходящ.
Суходол е най-бързият и кратък вариант. Става въпрос не за този етап,
който беше затворен през есента, а за първия етап на депото. Мога да
представя три становища на експерти, че има такава техническа
възможност. Имаме и идейни проекти за там. Искам да подчертая, че
депото в кв. Суходол не беше затворено поради неспазване на
екологичните норми. Там всеки месец се правеше мониторинг от
Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ). Депото нито
веднъж не е било глобявано или санкционирано за нарушения по
компонентите околна среда, води и почви. Последният етап на депото беше
затворен поради това, че изчерпа капацитета си. Протестът на жителите
от квартала през зимата беше заради едно неспазено обещание към тях, но
депото имаше свободен капацитет до 2 октомври 2006 г., докогато беше
разрешението на РИОСВ.
Колко ще струва на общината отварянето на това депо и колко ще струва вариантът да се наеме мина от Ковачки?
- Наемането на мина „Чукурово” ще е само за временно складиране на
балите, а нагласата на общинския съвет е депото да бъде общинско, т.е.
да се преговаря със собственика да се купи теренът. Първият етап на
депото в Суходол е готов и в този си вид то е подготвено и може в
рамките на една година да събира отпадъците на града. То има капацитет
около 400 хил. тона. Ще е необходимо време, за да се направи процедура
по оценка на въздействието на околната среда (ОВОС), която може да
стане за четири месеца, ако са благосклонни от екоминистерството. Има
нагласа и у кмета, и в общинския съвет на жителите на кв. Суходол
общината да предложи изграждане на инфраструктура. Транспортният достъп
там е извън квартала.
Вие внесохте докладна в Столичния общински съвет (СОС), за да се
задвижи процедурата по изграждането на завод за отпадъците. Какво
следва оттук нататък и какви са оптималните срокове да заработи заводът?
- От приемането на този доклад от СОС ще стане ясно тази година ли
тръгваме с процедурата или в бъдеще неопределено време. Аз съм
предложил инвеститорът да е външен, защото общината няма собствени
средства в бюджета си за тази година и едва ли ще ги има и догодина. За
изграждане на такава инсталация са необходими над 60 млн. евро. Трябва
да се реши дали да бъдат едно или две съоръжения. Моята нагласа, а и на
общинския съвет е да бъдат две, за да няма монополист. Друг е въпросът
дали това ще е икономически ефективно. И много важно е бъдещият
инвеститор да има необходимия опит. Неуспехът с двете концесии (за
водата и за чистотата) е именно защото са избрани фирми без опит или с
малък опит. От тази дълбока криза можем да излезем само ако не бъркаме
при определянето на бъдещите оператори. Няма опит в страната, няма
друго такова съоръжение. Ако ние тръгнем да експериментираме и да
правим сами някакъв модел, бъдете сигурни, че ще сбъркаме.
Вече има четири одобрени терена за строителството на тази инсталация -
в район "Кремиковци", с. Яна, на територията на пречиствателната
станция в Кубратово и в местността Хан Богров. Колко време обаче ще е
нужно, за да започне изграждането й?
- Направихме геоложки и хидроложки проучвания. За два месеца сме
свършили много работа. Нямахме площадките, нямахме подробни
устройствени планове и нямахме проучвания. Сега имаме и трите неща. В
момента готвим съобщение към потенциалните инвеститори. Досега сме
имали много предложения, но не сме били в процедура, сега я откриваме.
Не трябва да се забравя, че е необходима и ОВОС, което ще затрудни
процедурата. Тя ще бъде обжалвана задължително. Освен ако предвид
кризата не се допусне изграждане на инсталацията без готова оценка.
Имало е такъв прецедент в случая с Джерман - Скакавица - допуснало се е
изграждането и паралелно процедиране на ОВОС. Това депутатите трябва да
го решат.
Вие привърженик ли сте на развалянето на концесията по чистотата, или смятате, че тя по-скоро трябва да се предоговори отново?
- Няма да коментирам.
Кога в София ще започне да се събира разделно боклукът?
- Разделното събиране на боклука е регламентирано в Закона за
управление на отпадъците и съгласно закона вече трябва да се случва.
Това не е прищявка на общината. Тези, които трябва да го осъществяват,
са организациите по оползотворяване на отпадъците. Законодателят е дал
възможността общините да възлагат на тези организации разделното
събиране, а в техния предмет на дейност е и сепарирането, рециклирането
и оползотворяването на тези отпадъци. Ние сме сключили договори с 4
такива организации за 18 района в София. Това, което направихме пилотно
в 4 района, не даде необходимия резултат. Първо, съдовете са малко,
т.е. не е обхваната голяма част от населението, и, второ, не е
обхваната голяма част от търговската мрежа. Моите очаквания бяха, че от
търговската мрежа ще дойдат необходимите количества, защото те предимно
работят с опаковки, а тя въобще не е обхваната към днешна дата. Затова
тази седмица ще поканим 4-те организации една по една и ще им дадем
срок да създадат система, която да обхване тези райони. Ако това не се
случи, ще предложим на кмета да прекрати договорите и тогава общината
ще създаде такава система. Ние също можем да кандидатстваме пред
екоминистерството и да си изградим такава система.
Кога ще се изчисти градът от бездомните кучета, ще дадат ли ефект
мерките, които предприе кметът Бойко Борисов да даде изолаторите на
неправителствени организации, които постепенно да кастрират всички
скитащи кучета?
- За съжаление към днешна дата Законът за ветеринарномедицинската
дейност не разрешава кастрираните кучета да се връщат обратно на
улицата. Според мен това е правилно, защото няма как да отговорим на
ухапаните хора защо отново сме върнали в квартала им кучето, което ги е
нападнало. Считам, че общинското предприятие „Екоравновесие” трябва да
продължи да съществува и да изпълнява своите задължения и то трябва да
отговаря пред гражданите, защото по закон общината отговаря пред
гражданите, а не неправителствените организации. Аз твърдя, че в
момента спазваме закона, ако той се промени, ще може да връщаме
кучетата на улицата. При проверка се установи, че изолаторът в Мировяне
не спазва закона, и ще прекратим договора с тях.