Велизар СТОИЛОВ: Край на пълненето на дупки, започваме преасфалтиране

Велизар СТОИЛОВ: Край на пълненето на дупки, започваме преасфалтиране

Велизар СТОИЛОВ
Велизар СТОИЛОВ
Столичният кмет Бойко Борисов обеща в предизборната си кампания да оправи улиците в София. В същото време в проектобюджета за тази година са предвидени едва 11 млн. лв. за кърпене на дупки. За големите инфраструктурни проекти няма осигурени средства. Като изход от ситуацията новата кметска администрация тества идеята инвеститори да оправят пътищата срещу атрактивни имоти. За строителната програма на общината разговаряме със зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов. Той пое пътната инфраструктура, след като Бойко Борисов стана кмет. Преди това този ресор беше при зам.-кмета по строителството Иван Гечев, който напусна.
--------------
Какво предвижда инвестиционната програма на общината за тази година?
- Необходимостта от инвестиции в София е толкова голяма, че дори целият бюджет от 446 млн. лв. да се изразходва само за инфраструктура, няма да бъде достатъчен. Поставили сме си амбициозни задачи. Подмяната на инженерната инфраструктура не търпи отлагане, защото е в окаяно състояние. Пътната настилка на повечето улици е над 20 години. Не подлежи на кърпежи, защото всяко запълване на дупки води до появата на нови. Така проблемът не се решава, а само се харчат средства без видим ефект. Слагам край на пълненето на дупки. Започваме цялостно преасфалтиране.
В бюджета има заложени само 11 млн. лв. за пълнене на дупки. Какво ще правите тогава?
- Капиталовите разходи, които държавата отпусна на общината, са 4.7 млн. лв. - колкото на община Девин или малко повече от община Радуил. Съобразявайки се със средствата, заложени в бюджета, можем да говорим само за кърпежи. Трета година съм в общината. Виждам, че този подход не носи нищо добро за София, още повече за нейната инфраструктура. Столицата расте много интензивно. В същото време пътищата са в занемарен вид. Необходимо е изграждането на рингове, които трябва да отпушат трафика, за да няма задръствания, на каквито сме свидетели. Трябва спешно да се вземат няколко неотложни решения по този въпрос.
Какви са тези неотложни решения?
- Започваме с готовите проекти - пробивът на ул. "Скопие" от ул. "Габрово" до надлез "Надежда". Строителството трябва да започне през април. Има избран изпълнител - "Главболгарстрой". С изграждането на отсечката автоматически се решава въпросът с безпрепятственото движение от бул. "Константин Величков" до надлез "Надежда". Този пробив е много необходим, защото сега се получава затапване. Започнахме работа по разширението на ул. "Опълченска" от бул. "Стамболийски" до бул. "Сливница". Изпълнител е общинската фирма "Пътища и съоръжения". Обектът ще надхвърли 6 млн. лв. в зависимост от отчуждаването.
Следващият обект, който ще правим тази година, е изграждането на северното платно на бул. "Тодор Каблешков" от бул. "България" до ул. "Костенски водопад". Строителството трябва да започне в средата на годината. Необходимите средства са около 2 млн. лв.
С кмета решихме да включим извънредно и отсечката от Руски паметник до площад "Македония". Там няма отчуждителни процедури и може да се направи още тази година. В момента изготвяме проекта. Предвижда се да се изгради подземен паркинг на Руски паметник, който да се даде на концесия. Освен това - преместване на трамвайната линия и изграждане на надземен паркинг по средата в широката част на улицата. Дървета няма да се секат. На площад "Македония" ще сложим светофари за пресичащите трамваи. Това е сложно кръстовище с 12 конфликтни точки. Ще държа тази отсечка да я завършим още тази година. За изграждането й ще са необходими около 5-6 млн. лв.
Кои са другите големи проекти за тази година?
- Не подлежи на отлагане ремонтът на бул."Цариградско шосе" от Орлов мост до бул. "Александър Малинов". Водим диалог с правителството да ни помогне, защото, освен че е правителствено трасе, може да се разглежда и като продължение на магистрала "Тракия". За ремонта му са необходими много средства, защото мостът на Четвърти километър се нуждае от неотложен основен ремонт. Със сигурност през пролетта започваме да правим кръстовището на Орлов мост. Изцяло ще го преасфалтираме, ще бъде маркирано със съвременна фосфоресцираща светлина. Ще направим показна маркировка, за да не ни обвиняват, че е некачествена. Предвиден е и ремонт в участъка от Орлов мост до Ректората.
Но там няма дупки, защо се налага ремонт?
- Не става въпрос само за дупки. Необходимо е да се завърши кръстовището пред Ректората, което е част от метростанцията. Ние само ще асфалтираме, което няма да отнеме много средства. Един от скъпите обекти е бул. "Алея Яворов", който е с дължина около 4200 метра в двете посоки. Той е в трагично състояние, а е една от най-натоварените пътни артерии. Ще оправим и плочника на тротоара около "Александър Невски". Това е едно от най-посещаваните места от туристи, а тротоарите са в окаяно положение, не са пипани от години.
Трябва да построим важни пробиви. За тях имаме проектна готовност, но има проблеми с отчуждаването. Необходими са много пари. Например за пробива "Данаил Николаев", който трябва да свърже Сточна с Централна гара, са необходими около 15 млн. лв. само за отчуждаване. Реалист съм и знам, че това тази година не може да стане.
Иначе ми се иска и е належащо да се направи и пробивът от бул. "Пенчо Славейков", който е при "Пирогов" към хотел "Шипка", да се излезе на ул."Цар Симеон". Но и тук има голямо отчуждение. Тези рингове обаче трябва да се направят. Възложено е на дирекция "Архитектура и градоустройство" и общинската фирма "Софпроект" да направят проектирането.
Откъде ще намерите пари?
- Ще търсим външно кредитиране. Ако е необходимо, ще поискаме и правителствена гаранция. Необходими са ни 30-40 млн. лв. за преасфалтирането на тези артерии.
Миналата година теглихте кредит от 38 млн. лв. за ремонт на улици, но нямаше видим ефект?
- Всичките пари не са похарчени. Останали са 10 млн. лв. В момента не мога да дам точна справка за изразходването на останалите средства, защото от скоро поех пътната инфраструктура.
Кой ще отпусне нов заем след миналогодишния? Нали има изисквания за кредитна задлъжнялост на общината?
- Има правила, те се спазват. Има възможност да се изтегли кредит от 25-30 млн. лв. Ще разчитаме и на собствен ресурс от приходите в бюджета. Имаме амбицията да ги увеличим, защото вече сами ще събираме местните данъци. За последните две-три години имаме около 60 млн. лв. несъбрани налози. Пътната настилка трябва да се промени. Съжалявам, че не можем да започнем да асфалтираме в малките улички в центъра, които са в много лошо състояние.
Не е такова само в центъра. Хората от крайните квартали ще кажат - пак всичко за центъра, нас отново ни забравиха. Какво ще им отговорите?
- Не могат да кажат, защото миналата година например за квартал "Суходол" се дадоха 1.5 млн. лв. за тротоари и улици. Същото се отнася и за кварталите "Младост" и "Люлин".
В жк "Лагера" улиците са дупка до дупка.
- Въпросът може да се реши лесно, ако има средства. Има ли пари, правим конкурси, пътностроителните фирми са много, за половин година максимум ще преасфалтират голяма част от уличната мрежа. Отговорно казвам, че тая година ще асфалтираме толкова улици, колкото за последните пет години.
Защо винаги след поскъпването на маршрутките общината вдига цената на билета за градски транспорт?
- Нормално е, след като маршрутките вдигнаха цената, при тях да има отлив от пътници. Част от тях влязоха в градския транспорт. Вдигнем ли цената, потокът отново ще се върне в маршрутките. Методиката на заплащане трябваше да се промени радикално с въвеждането на новата билетна система, но Европейската банка за възстановяване и развитие ни забави с близо година. Надявам се до есента да изберем изпълнителя. Дано никой от останалите кандидати не обжалва резултатите, за да може евентуално следващата година да я внедрим. Сега се налага да има увеличение на цената на билетите и картите. То обаче няма да е драстично. Последната актуализация на цените е от март 2003 г. Оттогава само инфлацията е 20%. Отделно скочиха горивата.
Какво става с концесията на паркингите?
- Има дирекция "Концесии", която трябва да готви документацията. Тя е в напреднала фаза.