Боряна ПЕНЧЕВА: След март започва разяснителна кампания за парите от ЕС

През последната седмица зачестиха публичните обсъждания на приоритетите в Националния план за развитие 2007 - 2013 г. и оперативните програми към него. Работата по плана приключва и малка част от направените сега предложения могат реално да намерят отражение в него. Почти готова е и националната стратегическа рамка, по която България ще преговаря с Европейския съюз за насочването на парите от еврофондовете. Шестте оперативни програми към плана са "Човешки ресурси", "Конкурентоспособност", "Околна среда", "Транспорт", "Регионално развитие", "Административен капацитет". Бизнесът може да участва по част от тях за финансиране на конкретни проекти.
---
Кога ще бъдат готови оперативните програми и докъде стигна работата по програмата за укрепване на административния капацитет, изготвянето на която започна най-късно?
- Оперативните програми ще бъдат готови до края на март. Въпреки че програмата за административния капацитет е нова за нашата страна, и изобщо за Централна и Източна Европа, работата по подготовката й върви с бързи темпове.
Първоначалният й вариант беше одобрен в края на миналата година от правителството заедно с другите оперативни програми. В момента се финализира работата по националната стратегическа рамка за подкрепа - основният документ, който ще определи нашата стратегия и направлението на финансовите ресурси от ЕС. Целта ни е в края на март да имаме първия цялостен вариант, който неформално да започнем да дискутираме с Европейската комисия. В края на септември очаквам да имаме готовност да представим и официален документ.
Споразумението по националната рамка трябва да бъде сключено в началото на 2007 г., когато ще започне и нейното изпълнение.
Защо се налага да се изготвя още един стратегически документ освен националния план за развитие - национална стратегическа референтна рамка?
- До подготовката й се стигна след промяната на европейските регламенти и вследствие на идеята да се опрости системата на управление. Това ще е политически документ, който представлява договор между България и Европейската комисия за тези пари. Националният план за развитие беше инструмент в съществуващата финансова перспектива 2000 - 2006 г.
Но сега не се изисква да бъде представен в Брюксел план, а общ стратегически документ - национална стратегическа рамка плюс оперативните програми.
Страната членка може да си направи национален план, както ние сме постъпили, който на базата на социално-икономически анализ е определил основните направления и най-важните приоритети за бъдещия седемгодишен период, но всъщност документът, по който ще преговаряме с Европейската комисия, е рамката и самите оперативни програми.
В хода на общественото обсъждане на оперативните програми бяха отправени критики и препоръки. Ще бъдат ли отразени те и има ли все още време за това?
- При общественото обсъждане възникнаха много интересни идеи - засилване на мерките за подкрепа на конкурентността, за иновациите. Единственото, което не може категорично да се приеме, е създаването на нова оперативна програма за иновации, защото това не е просто написване на един документ. Но по-голямата част от предложенията могат да бъдат приети.
Планира ли се на правителствено ниво през тази година да бъде предприета мащабна разяснителна кампания за това какво трябва да направи бизнесът, за да получава средства от еврофондовете?
- Като част от работата по рамката ние подготвяме и комуникационна стратегия - от една страна, тези документи трябва да бъдат популяризирани, от друга - ние сме задължени процесът да бъде прозрачен. Важно е да направим сериозни програми за обучение както за бизнеса, така и за неправителствените организации.
Операциите ще се изпълняват по Закона за обществените поръчки и е необходим огромен капацитет от подготвени хора, документи и създадени надеждни структури, за да могат първо да се подготвят проектите с цялата техническа документация по тях, след това да се проведат търговете, спазвайки всички процедури, и накрая да се направи ефективен мониторинг и отчитане.
Ние ще продължим да правим семинари за обучение. Същото ще направят и управляващите органи на самите оперативни програми, а от догодина това ще е задача на оперативната програма "Административен капацитет". След март, когато ще бъдат завършени оперативните програми, ще започне интензивна работа по разясняване на програмите и по подготовката на проекти.
Трябва да започнем с подготовката сега, ако искаме през 2007 г. да има търгове. Затова бизнесът трябва да е ориентиран какви видове подкрепа може да очаква. Създадохме специална интернет страница http://funds.minfin.bg/ . Там има подробна информация на български и английски език на проектооперативните програми, нови регламенти на Европейската комисия и друга полезна информация.
Предстои да създадем и информационна система за структурните фондове, която ще позволи крайните бенефициенти да могат да отварят и попълват апликационната форма онлайн. Оттам автоматично всички институции, които трябва да вземат отношение по нея, ще бъдат уведомявани от системата.
Кога ще се вземе решението накъде ще се насочат парите - към традиционно силните региони и отрасли или към по-изоставащите?
- Решението е със самите оперативни програми - когато се одобри разпределението на парите по тях, това ще е ясна индикация за подхода. Ще подкрепим най-напред секторите, които носят най-голям растеж и най-голяма заетост.
На основата на какви фактори се прави финансовото разпределение по програми и кой го извършва?
- България ще получава средства от европейския социален фонд, от фонда за регионално развитие и от кохезионния фонд. Около една трета от общия обем на средствата, който е малко над 6 млрд. евро, ще бъдат от кохезионния фонд. На тази основа Министерството на финансите направи принципно предложение за разпределение на ресурсите между отделните оперативни програми, което беше разглеждано в работната група по Националния план за развитие, беше одобрено от координационния съвет по плана и в крайна сметка работната група по всяка оперативна програма направи разпределение между отделните приоритети вътре в програмата.
Това разпределение е към днешна дата и е индикативно. Кохезионният фонд ще бъде разпределен 50 на 50 между двете оперативни програми "Транспорт" и "Околна среда". С цел да се увеличат инвестициите по тези две програми ще насочим към тях още 8% от европейския фонд за регионално развитие. От общия обем на структурните фондове програмата "Конкурентоспособност" ще получи около 22.5%, също толкова ще бъде ресурсът и по програмата "Човешки ресурси". Имайки предвид, че развитието на регионите поставя големи предизвикателства пред България, ние сме определили над 34.5% за програмата "Регионално развитие". От общата сума на структурните фондове 3.5% ще бъде насочена към програмата "Административен капацитет".
Срещу този ресурс е предвидено съфинансиране и от държавния бюджет. Възможният процент на финансиране от ЕС по конкретните програми може да бъде до 85%, което предполага национално съфинансиране от 15%. Процентът, който ние сме предвидили обаче, е значително по-висок. Например по програмата за конкурентност на всяко евро европейско финансиране предвиждаме да предоставим още 40 цента от държавния бюджет. По същия начин предвиждаме да бъдат насочени ресурси от 33% от стойността на европейските пари към програмите за транспорт, околна среда и регионално развитие.
За програмата административен капацитет предвиждаме спрямо европейския ресурс да предоставим още 25% от бюджета. Това е знак, че ние искаме европейските да ги ползваме като лост - да повишим общата стойност на ресурса, насочен към тези политики чрез национално съфинансиране, с привличане за участие в програмите на международните финансови институции (ЕИБ, ЕБВР, СБ), чрез създаването на публично-частни партньорства.
Все пак как се решава коя мярка или приоритет вътре в оперативната програма да получи по-голям процент финансиране? Прави впечатление, че в хода на подготовката на програмите процентите се променят. Вземат се пари от една мярка и се насочват към друга.
- Средствата се разпределят съгласно националните ни приоритети, какво искаме да направим с тази програма - това се обсъжда в работните групи. Вторият критерий е проектната готовност и капацитетът за усвояване на парите в отделните отрасли и региони. Ако знаем, че даден сектор не може да усвои повече ресурси, разумно е да ги насочим към друг приоритет.
Ще има ли по-засилен контрол от Брюксел по усвояването на парите?
- Тенденцията в ЕС е към децентрализация от Европейската комисия към страните членки, т.е. много повече отговорности се поемат от страната на национално ниво, и, от друга страна, децентрализация от централните власти в самата страна членка към регионалните и местни власти. Принципът е всяка операция да се изпълнява на възможно най-ниското ниво. В същото време контролът е изключително засилен. Той е на ниво управляващ орган, после има вътрешен независим контрол, следва независим външен одит, контрол от сертифициращия орган, от Сметната палата, от Европейската сметна палата и Службата за борба с измамите.
Така че, от една страна, има децентрализация на поемане на отговорности, има опростяване на процедурите и в същото време на всеки етап контролът ще бъде засилен. Но това е принцип за всички.