Атанас ЧЕРЕШАРОВ* : София е като след бомбардировка

Атанас ЧЕРЕШАРОВ* : София е като след бомбардировка

Атанас Черешаров
Атанас Черешаров
На общественото обсъждане на програмата за основен ремонт на улиците кметът Бойко Борисов обеща да създаде граждански комитет за контрол на уличните ремонти и удържа на думата си. В него да се включат най-недоволните, помоли кметът и уточни: "Щом моля, означава, че заповядвам." Така преди седмица беше сформиран комитет от осем души с председател Атанас Черешаров (председател на Гражданско сдружение "Младост", участник в инициативата "Граждани за зелена София"). Членовете на комитета са пътни специалисти и представители на неправителствения сектор.
-------------------------------
Как се извършват пътните ремонти в София? Докладвахте ли на кмета Бойко Борисов?
- Ремонтите на улиците вървят с пълна сила. Създадена е добра организация. Кърпенето на околовръстното шосе премина успешно. С кмета Борисов се разбрахме да обменяме информация - къде ще има ремонти, как ще се правят, каква е технологията, какъв е срокът за изпълнение и т.н. Гражданският комитет осъществява текущия контрол на ремонтираните участъци. Нямаме възможност да стоим през цялото време, защото всеки от нас работи и има ангажименти. Целта е внезапно да се провери как се извършва ремонтът, да се вземат проби от сместа, с която се запълват дупките, спазва ли се технологията - дали се полага на суха основа, за да не се отвори дупката след няколко месеца, и т.н. С кмета сме в постоянна връзка. За околовръстното шосе веднага го информирахме какво ни направи впечатление и той взе веднага мерки, за да бъдат отстранени слабостите.
Какво ви направи впечатление?
- Целият път на Околовръстното, основно от горната страна, беше наводнен. Причината бяха задръстените канавки, поради което водата не може да се оттича. Полагането на асфалта на мокри участъци крие риска дупките да се отворят отново след няколко месеца. Чест прави, че общината веднага предприе мерки заради наводненото трасе. Задължиха собствениците на имоти от горната страна на пътя да почистят канавките. Те са задръстени основно от фирмите за строителни материали, особено от тези, които возят дървен материал. Най-страшното, когато правиш ремонт на пътя, е той да е във вода, защото настилката, която поставяш, няма да издържи гаранцията от една година. Въпреки тези нередности мнението на комитета е, че ремонтът се извърши добре от общинската фирма "Пътища и съоръжения".
Много журналисти питаха защо е необходимо да се пълнят дупките сега, след като след няколко месеца ще има основен ремонт на Околовръстното. Това обаче е  изключително важна пътна артерия и не може да стои в това състояние, в което е в момента, защото всеки ден някой си чупи колата, стават тежки пътни произшествия.
Колко пари бяха изхарчени за ремонта на Околовръстното през почивните дни?
- Не разполагаме с тази информация.
Как се сформира комитетът? Как бяха подбрани хората?
- Първото и най-важно условие беше желанието им. Второто - да са пътни специалисти и да имат познания в тази област. Кметът ме помоли да подбера хората. Сега със собствена камера снимаме дупките - как се пълнят, въобще целия процес. След това комитетът се събира и анализира ставащото, за да се вземат решения какво може да се подобри в дейността. Освен това взимаме проба от сместа, с която се пълнят дупките, и я изследваме в независима лаборатория.
Откъде се познавате с кмета Борисов? Защо избра вас да сформирате комитета?
- Доскоро не се познавах с кмета. Той ме извика, след като прочел моя статия във в. "24 часа". Бях написал, че е хубаво да има граждански контрол върху ремонтите, а и не само върху тях. Самият факт, че има толкова много дупки, означава, че някъде се бърка. Дали е при ремонтите, дали е при поддръжката на пътищата, дали фирмите злоупотребяват, като не спазват технологичния процес... Но не може всяка година София напролет да осъмва с огромно количество дупки. Не съм съгласен да се дават по 10 млн. лв. годишно за пълнене на ями, вместо да се премине към цялостното преасфалтиране на улиците. Нормално е  годишно да се прави основен ремонт на 10% от улиците. Това предполага, че на десетата година всички улици ще са минали с едно преасфалтиране. Така аз като гражданин ще знам коя година моята улица ще бъде основно ремонтирана. Дотогава тя трябва да се поддържа в добро състояние, така че да няма дупки и да не си чупим колите.
В момента състоянието на улиците е много тежко. Годишно се преасфалтират около 1%, което е много малко. Това означава, че дадена улица може да бъде ремонтирана основно чак след 100 години. Освен това населението няма информация кога ще им бъде преасфалтирана улицата пред тях. В нормалните държави това се знае.
Имаше публично обсъждане на програмата за основен ремонт на улици през тази година. Съгласни ли сте с нея?
- Не съм запознат в детайли с тази програма. Ако направите сравнение с миналогодишната програма, ще видите, че много от улиците се повтарят.
Притеснително е, че се повтарят улици, за които миналата година също се тегли кредит те да бъдат ремонтирани. Освен това има такива, по които няма нито една дупка, като отсечката от Орлов мост до Ректората, други пък бяха ремонтирани преди две години.
Това нормално ли е според вас и как комитетът ще се намеси, за да предотврати това?
-  В момента улиците за ремонт се избират хаотично и произволно. Дори улица, която е в добро състояние, е включена в програмата за преасфалтиране, при положение че има много в отвратително състояние. Необходимо е широко допитване до хората. Затова смятаме до месец да организираме кръгла маса, която да изясни кое куца в ремонтите и поддръжката на уличната мрежа. Защо София е като след бомбардировки? Т.е. да се анализира дали технологията е остаряла, дали не са лоши материалите, с които се пълнят дупките, дали трябва да се търсят допълнително средства от ЕС, дали не трябва по линия на данъците да се отделят повече пари за уличен ремонт. Необходимо е да се направи преглед на улиците. Да се определи кои са в най-тежко състояние, кои трябва незабавно да бъдат преасфалтирани, кои до година-две, кои през следващите пет до десет години. Да не се включват само тези 600 км, по които върви масовият градски транспорт, а и останалите 2100 км, по които също се движат столичани. Кръглата маса няма да реши всички проблеми, но ще ги изкара на показ пред обществото. Освен това, като се привлекат повече хора, се взимат по-добри решения.
Общината няма ли карта на дупките? Преди време предишният зам.-кмет по строителството Иван Гечев каза, че ще правят такова обследване.
- Убеден съм, че има такава карта, но ние, гражданите, не я знаем. Този въпрос го поставихме пред кмета Борисов и имаме уверението, че всичко, което има общината, ще ни бъде предоставено.
Гражданският комитет постоянно действащ орган ли ще стане?
- Да се надяваме, че нещата в София ще се оправят и няма да има нужда от такива съвети. Общината има служители, на които им се плаща да следят качествено ли се ремонтират улиците. Ние работим на  доброволен принцип, защото всеки един от нас работи.
Но Бойко Борисов публично заяви, че ще ви плаща.
- Мнението ми е, че не може на граждански структури да се плаща, защото тогава те стават чиновници. Кметът се съгласи с мен. Ние може да спечелим даден проект за мониторинг по линия на ЕС и така да си осигурим финансиране за дейността, но пари от общината няма да вземем. Благодарни сме на кмета, че ни даде възможност да контролираме процеса. Този контрол сме го търсили още по времето на Софиянски. Тогава сигнализирахме за толкова много нарушения за унищожаването на зелените площи, но няма нищо решено. Организирахме дори кръгла маса с помощта на предишния посланик на САЩ Джеймс Пардю.
На нея се взеха страхотни решения, нещо изпълни ли се?
- Изпълнението е 0.1%. Единственото, което се направи, е частичен регистър на зелената площ, в който са отразени една десета от реалните паркове и градини в София. Регистърът е с неточни граници и параметри.  
-------------------
*председател на гражданския комитет за дупките по улиците