Евангелос МАРТИГОПУЛОС: Интернет услугите тук са по-добре развити от Гърция

Евангелос МАРТИГОПУЛОС: Интернет услугите тук са по-добре развити от Гърция

Евангелос МАРТИГОПУЛОС: Интернет услугите тук са по-добре развити от Гърция
Миналата седмица Евангелос Мартигопулос посети България за представянето на новата услуга i-modе на "Глобул" (Globul). Това е търговската марка, с която компанията "Космо България мобайл" ЕАД предлага мобилни телекомуникационни услуги в страната. Компанията е собственост на гръцкия телеком "Космоте". "Глобул" има около 2.8 млн. клиенти, което й отрежда пазарен дял от 38 на сто. Към края на юни 2006 г. услугите й са достъпни за 99.6% от населението на България и върху 97% от територията на страната.
Защо решихте да пуснете новата услуга i-mode в България?
- Представихме i-mode в Гърция още през 2004 г. Причината тогава беше, защото вярвахме, че това е една доказано успешна услуга. На базата на резултатите в Гърция решихме на продължим напред и да я пуснем и на останалите ни пазари. Избрахме първо България, защото пазарът тук наистина е много динамичен и много бързо развиващ се не само от гледна точка на клиентите ни, но и от гледна точка на тяхното познанство на много и различни услуги.
В момента проникването на интернет услуги в България е по-високо от това в Гърция. Това означава, че българските клиенти са много по-добре запознати с предимствата на подобен вид услуги в сравнение с другите страни от региона. Важен стимул да представим услугата на българския пазар е, че до този момент "Глобул" (Globul) е бил изключително успешна и печеливша част от цялата ни група, и затова решихме да подпомогнем и да засилим пазарните й позиции чрез тази нова услуга. Очакваме тя да доведе до значително заздравяване на пазарните ни позиции и увеличаване на пазарния ни дял. Пускането на i-mode в България стана за рекордно време - отне ни по-малко от половин година. Инвестициите в нея възлизат на няколко милиона евро.
Какви са бъдещите ви планове за развитие?
- Като начало искаме да запознаем хората в България с новата услуга и с предимствата и възможностите й. Опитът ни в Гърция и останалите страни по целия свят, в които i-mode е достъпна, показва, че положителните резултати, които тя реализира, са далеч повече от подобрения ни финансов резултат и увеличен пазарен дял. Най-важното е, че чрез нея имаме възможността да увеличим броя на лоялните си клиенти. Планираме да инвестираме в развитието си тук, така че да подобрим значително качеството на услугите си и да пуснем нови видове услуги. Инвестициите ни тук ще са в две основни посоки - в разширяване на покритието към все повече региони в България и подобряването на качеството на услугите ни, от една страна, и от друга - в представянето на повече услуги с добавена стойност, каквато е i-mode например, извън традиционните телекомуникационни услуги. В най-общи линии мога да кажа, че пазарът тук е много обещаващ и плановете ни за него са в дългосрочен план.
Какви резултати очаквате от гледна точка на целеви пазарен дял и приходи?
- Много е трудно да се посочат числа, тъй като всеки пазар е уникален от гледна точка на нагласите и специфичните нужди на клиентите. Конкретно за услугата i-mode основното й предимство е, че тя може много лесно да се адаптира към всеки отделен пазар, като се свърже с местните доставчици на съдържание и започне да предоставя информация, насочена специално за локалните й потребители. В същото време тя осигурява достъп и до международните интернет сайтове и кара клиентите да се чувстват част от една по-голяма общност. Очакванията ни, след като пуснем услугата, със сигурност са да увеличим пазарния си дял, но в момента не мога да кажа точно с колко ще стане това, защото все още е твърде рано.
На първо време ще насочим усилията си към популяризирането й, така че да увеличим броя на лоялните си клиенти в България. Ще проучим какви са техните специфични нужди, така че да можем да осигурим и съдържанието, което им е нужно. Искаме да увеличим сътрудничеството си с местните доставчици на съдържание, така че да адаптираме услугата по-цялостно към местния пазар. В Гърция например броят на потребителите на услугата расте непрекъснато и затова е трудно да се оцени резултатът от пускането й.
Освен това значително се е увеличила масата на лоялните ни клиенти, които ползват услугите ни средно с 6 до 8 на сто повече от останалите потребители. Този тип услуги с добавена стойност, които не се изразяват просто в пренос на глас и информация, са нова и много специфична пазарна ниша. За да са успешни, те трябва непрекъснато да се развиват и променят и да са много иновативни. В конкретния случай трябва непрекъснато да се добавя съдържание и нови възможности. В Япония, която е най-напредналата страна в това отношение, i-mode се е развила до степен, до която потребителите могат да използват телефона си, за да плащат различни стоки и услуги, чрез i-mode може да се пазарува в магазина, да се купуват цветя и билети, без да се чака на опашка, и т.н. Скоро това ще дойде и в Европа и България като част от i-mode обществото. Очаквам това да стане в следващите 2-3 години.
Наскоро "Космоте" купи веригата "Германос". Какви са бъдещите ви съвместни планове?
- Все още предстои сделката да бъде финализирана, като това се очаква да стане в близките месеци. Разбира се, ефектът от сливането ще се прояви през следващите две-три години. "Германос" е най-голямата и ефективна верига в сектора, която съществува в Югоизточна Европа. Сливането ще даде и начало на нова ера за компанията ни и нова насока на развитие. Причината е, че след като сделката стане факт, ние ще получим директна връзка с клиентите си, а досега такава ни липсваше.
Очакваме това да доведе и до оптимизиране на дейността ни, съкращаване на разходи и подобряване на основните ни дейности. Целта на сливането беше да придобием уникалната за пазара възможност да предоставим на клиентите си затворен цикъл от услуги - от закупуването на мобилния апарат до пълното обслужване с телекомуникационни услуги. Възнамеряваме да продължим успешното развитие на "Германос", като отваряме още нови обекти, включително и в България, и в останалите страни от региона. Целта ни ще е да засилим влиянието и възможностите си на всички тези пазари. Това ще ни позволи и да предоставим уникални услуги за пазара и имаме много амбициозен бизнес и инвестиционен план.
Какви са основните предизвикателства и рискове, свързани с пазарните условия в България?
- Българският пазар е много динамичен и развитието ни досега беше изключително бързо. Основното ни предизвикателство сега е да запазим този ръст и да затвърдим постигнатото. Сега най-важно е да заздравим пазарните си позиции, за да имаме пространство за бъдещи планове и растеж. Смятам, че пазарът все още е обещаващ и има какво ново да се очаква и постигне. Очакваме дейността ни тук е да двигател и за печалбите ни в бъдеще. Възможностите за развитие тук са основно в две посоки - от гледна точка на увеличаване на пазарния ни дял като брой клиенти и от гледна точка на увеличаване на употребата на телекомуникационни услуги.
Ще дам за пример Гърция, където броят на новите ни клиенти е пренебрежителен, тъй като проникването на услугите е дори над 100%. Някой данни показват, че то дори надхвърля 115 процента. Това, което все още се развива, е именно употребата на телекомуникационни услуги. В момента в България тя е твърде ниска и изостава от средните нива за Европа с над 35%. Това означава, че има много сериозен потенциал. За в бъдеще мога да кажа, че броят на новите ни клиенти ще има все по-малко значение за сметка на важността на нарастващата употреба на телекомуникационни услуги. Това ще е и основната ни сфера за растеж в бъдеще.
Как оценявате конкуренцията на българския телекомуникационен пазар?
- Конкуренцията тук е доста силна. Ние имахме сравнително късно навлизане на този пазар - около 5-6 години по-късно от "Мобилтел". Въпреки силния ни старт имаме още сериозен път, който да извървим. Очаквам конкуренцията да се засилва още, но това не е нещо, от което се притесняваме, а напротив. Благодарение на това ние се развиваме и можем да предложим на клиентите си услуги на все по-достъпни цени.
Предстои гръцкото правителство да продаде дела си в ОТЕ. Какъв инвеститор ще се търси за компанията?
- Правителството вече обяви намеренията си да започне процеса по продажбата още тази година, като избере консултант. Министърът на икономиката вече заяви, че идеалният стратегически партньор за ОТЕ ще е мощен оператор, който да може да подобри дейността на цялата група. За предпочитане ще е купувачът да е европейска компания. Така засега изглежда, че правилата на играта вече са ясни до голяма степен.