Валерия Ангелова, www.01001.bg: Развитието на фиксираните телекомуникации е зависимо от регулацията

С наближаването на края на регистрацията за конкурса "БГ Сайт 2006", в месеца преди раздаването на наградите, dnevnik.bg взе интервюта с миналогодишните победители в някои от категориите.
01001.bg - победител в категория "Услуги" на "БГ Сайт 2005"
Какво е уникалното в Orbiphone 01001?
Orbiphone 01001 е първата в България телекомуникационна low cost услуга, подобно на easy mobile и virgin mobile. Разликата е, че в нашия случай става дума за фиксирани комуникации, в случая - за алтернатива за международни разговори.
Целта на low cost бизнес модела е една: възможно най-добрата цена за клиента. В резултат от този модел, съвсем естествено идва позиционирането на Orbiphone 01001 в уеб и 100% автоматизация. Това означава, че клиентът сам се регистрира, сам плаща, управлява услугата, настройва. И плаща ниска цена.
Колко са потребителите на Orbiphone 01001? Как се развива потребителската база?
Към днешна дата регистрациите са ~20 000. Ежедневно имаме десетки нови клиенти. Откакто предлагаме все повече офлайн начини за плащане, услугата става все по-достъпна и целевата аудитория се разширява.
Какъв е средностатистическия профил на потребителите ползващи Orbiphone 01001?
Услугата е насочена към напредничавите потребители - млади, иновативни, любопитни. Хората, за които е обичайно да оперират с парите си в интернет. Орбител е традиционно насочена към този тип потребители още от създаването си. По природа ние сме иновативна компания. А това са хора, които очакват иновации, за тях те са дори критерий за избор на доставчик било на глас или данни, или и двете.
При техническата реализация на услугата използвате ли някакви специфични технологии?
През 2003 година монополът на бТк юридически отпадна. Отвори се пазарът на конкурентни фиксирани оператори. Въз основа на регулацията в телекомуникациите, за първи път на нашия пазар се появиха услуги, които не изместват изцяло бТк, а дават реална алтернатива на клиентите за техните най-скъпи разговори - международните. Този тип услуги се наричат селекция - термин, който не е особено популярен, а и не е от интерес за потребителите.
Орбител реализира първата услуга на базата на тази платформа - Orbiphone 01001.
Вие стартирахте едни от първите корпоративни блогове, постигнахте ли желания резултат?
В характера на Орбител е да експериментира :-). Идеята за блог на услуга е експеримент, който ни научи на няколко неща. Първо, показа ни, че блог само на услуга, не е най-успешното за нашата среда. Второ, не всяка услуга е податлива за блог. Услугата трябва да отговаря на редица задължителни критерии, от които Orbiphone 01001 има някои, а други - не.
За нас експериментът определено беше полезен и поучителен и стигнахме до нужните изводи: какво може един блог, какво не; от какво има нужда и от какво не; как трябва да се прави и как не.
Планирате ли разширяване на Orbiphone 01001?
В момента разширяваме дистрибуторската си мрежа - повече места и начини за плащане.
Развитието на фиксираните телекомуникации е зависимо от регулацията. В момента развиваме потенциала на услугата в рамките на сегашната регулативна рамка. Работим за по-либерално развитие на регулацията, което ще ни даде възможност да реализираме идеите, които имаме и Orbiphone 01001.
До каква степен предлаганата от вас услуга е интегрирана с останалите услуги, които предлагате?
Орбифон 01001 се базира на интегрирана платформа, която пък управлява конвергенция от глас и данни. Регулативно, услугите от типа селекция са дефинирани като чиста телефонна услуга. Новата стойност за потребителите е, че получават избор през кой оператор да проведат своите най-скъпи разговори - международните.
При реализацията на коя част от услугата изпитвате особена гордост?
Радост за нас е, че клиентите се справят с услугата интуитивно. Най важното беше да подобрим ползваемостта на услугата ПРЕДИ евентуални трудности за клиента. В хода на разработката на услугата проведохме двукратен тест за ползваемост. Според експерти в тази област, това е прецедент за българския пазар. За радост на нас и нашите клиенти, хубав прецедент. В резултат, клиентите нямат повод да търсят за помощ отдела ни за обслужване на клиенти.
Имаше ли въпрос, който трябваше да бъде зададен, но пропуснахме? Ако - да, то какъв е въпросът и какъв е отговорът?
Да, например "Дали low cost модела ще оцелее у нас?"
Оцелява доста успешно :- ). Вече не само в сферата на авиацията (wiz air, easy jet), но и в телекомуникациите в България. Вижте www.01001.bg и www.bgnomer.com
*Интервюто взе екип на "Дневник Онлайн"