Нихат Кабил: Вече не подписвам замени

Нихат Кабил: Вече не подписвам замени

Нихат Кабил
Нихат Кабил
Скандалните замени на гори и земи от държавния фонд обединиха еколози и граждани срещу политиката на Министерството на земеделието и горите. В последните дни се прибави и недоволството на млечния и месопреработвателния бизнес от ветеринарни такси, които се оказаха най-високи в ЕС.
Представяме част от отговорите на министър Нихат Кабил.
Трябваше ли медиите да започнат да разследват замените на гори, за да се обърнете към главния прокурор?
-С цялото си уважение към българските свободни медии искам да подчертая, че решението ми не е продиктувано от какъвто и да било натиск, включително и медиен. Да, признавам, че вероятно трябваше да дам пълна справка за замените по-рано. За забавянето нямаше никаква друга причина, освен желанието ми да спазя закона във всичките му пунктове. В крайна сметка се оказа, че това не е напълно възможно. Лично поемам отговорността за това, че съм решил да информирам обществото за въпрос, към който очевидно се проявяваше засилен интерес.
Защо повечето замени на гори са в близост до черноморски и планински курорти?
- От списъка, който съм предоставил както на главния прокурор, така и на всички медии, ясно се вижда, че по-голямата част от замените на гори и земи от държавия горски фонд не са в близост до курорти. Много от извършените замени са свързани с крупни инвестиционни проекти, които имат важно значение за икономическото развитие на определени райони на страната. С риск да наруша Закона за защита на личните данни аз дадох този списък и на вас, журналистите, като очаквах да се направят задълбочени проучвания на конкретни случаи със замени. Ако това бе направено, първосигналните внушения, че, видите ли, тук или там е извършено нещо нередно, щяха да бъдат разсеяни. Така или иначе пълната информация за замените е предадена на прокуратурата и аз, без каквито и да било притеснения, чакам резултатите от проверката.
Все пак крупните инвестиционни проекти се оказват най-често край Балчик и Несебър, а не в Ловешко и Видинско например.
- Искам да бъда ясен: Министерството на земеделието и горите не е органът, който решава дали определен инвестиционен проект да бъде реализиран или не. С това се занимават други институции. Някои казват, че земи и гори от Държавния горски фонд са били оценени под пазарната им стойност. Възможно е и да е така, но, кажете ми, къде е моята вина и вината на министерството, при положение, че от 2002 г. има норма в закона плюс тарифи и такси, които са приети от Министерския съвет? Затова дадох случаите на главния прокурор - за да се види дали е направено някакво закононарушение. Аз гарантирам, че процедурите за замяна на терени от горския фонд винаги са се спазвали стриктно и дори след като частният собственик ги е придобил, те продължават да се водят на отчет към местните лесничейства, защото това е гора и въпреки заменката тя остава гора, докато не се промени нейното предназначение. Новият собственик се задължава да бъде съвестен горовладелец, нашата контролна функция е дотук. Други хора след нас дават разрешения за изпълнение на инвестиционния проекти и за строежите. Ние като министерство можем да сложим такива проекти "на трупчета", но това не зависи от нас. И за да докажа, че нямам интерес в горите да се строи, ще ви кажа, че взех едностранно решение докато новият закон не бъде приет, да не подписвам разпоредителни сделки за замени.
Да, но вие давате разрешенията тази земя да бъде изключена от горския фонд?
- Даваме ги въз основа на вече одобрените инвестиционни планове от министерствата на регионалното развитие и от околната среда и общините. Там решават други хора, които одобряват тези инвестиционни проекти и ги включват в устройствените планове. При изключването на тези земи се плащат допълнителни такси с коефиценти за тежест, така че държавата в никакъв начин не изключва тези парцели на безценица, както се твърди.
Защо не обявявявахте терените на търг - така щяхте да получите и повече приходи?
- Като министерство ние нямаме никаква мотивация да организираме подобни търгове, защото приходите от тях няма да се връщат в системата на горите, а ще отиват в държавния бюджет. Ако средствата се събираха примерно във фонд "Българска гора", тогава идеята, която вие лансирате, би била много добра.
Ще дадете ли и замените със земеделски земи на прокурора - там сделките са стотици само за две години според предоставена в парламента ваша справка?
-Информацията за всички замени със земи от държавния поземлен фонд ще бъде качена в интернет, така че да бъде достъпна за всеки, който се интересува от нея. Искам обаче да очертая един аспект от т.нар. проблем със замените, който толкова много нашумя напоследък. Може и да изненадам някого, но според мен в тези замени имаше здрава икономическа логика, от която в крайна сметка държавата спечели. Заменте са регламентирани със закон от 1999 г., но реално пазарът с имоти се раздвижи след 2002 г. Благодарение на замените държавата успя да придобие голям обем земи в Северозападна България, която доскоро се възприемаше като евтина и неатрактивна. С влизането на страната ни в ЕС обаче този район ще стане обект на завишен инвеститорски интерес. Северозападът се превръща в онази част от България, през която минава най-прекия път към сърцето на съюза, тя е нашият вход към него. Продавайки част от тази земя на инвестиорите, държавата ще спечели много, защото преди пет години декар земя там струваше по 60 лв., а сега е 260 лв. и в следващите години се очаква тъкмо терените в северозападния регион да вдигнат на-много цените си.
Възможно ли е да се окаже, че тези сделки са правени в услуга на определени фирми и хора?
- Ако прокурорската проверка завърши с констатации, че някой в Националното управление на горите е извършил нещо нередно, аз ще бъда безкомпромисен, какъвто винаги съм бил в подобни случаи.
Законът за горите увисна след първо четене в земеделска комисия - защо работата по него?
- Наложително беше да направим допълнителни разисквания между коалиционните партньори, защото по отношение на приходите и бюджетните разходи за фонд "Българска гора" този закон крие фискален риск. В закона задаваме една формула, по която бюджетът за 2007 г. ще се лиши от приходите от дърводобив и останалите такси в горския сектор, а това е много рисковано точно когато държавата трябва да прави извънредни плащания, свързани с предстоящото членство. Ние започнахме работата по новия закон с основната цел да заделим повече средства за залесяване, прокарване на горски пътища, извършване на необходимите санитарни и горски сечи в трудодостъпни терени и др. Следващата бюджетна година обаче за страната е изключително сложна, за да искаме фонд "Българска гора" да бъде създаден още през 2007 г.
Само това ли е причината законът да не се приеме?
- Слухове, че видите ли, имало сблъсък между политически сили кой да държи контрола върху горите, са несъстоятелни. Нищо вярно няма и в твърденията за лични интереси на депутати в областта на дърводобива или пък при замените. Личният интерес не трябва да бъде никога над обществения интерес и пред мен никой не е дефинирал подобно искане, за да се спре закона.
Да, но ето че с още една година ще се отложи предвидената в закона забрана и за разпореждане със сделки в 5-километровата зона по Черноморието.
- Този аргумент е несъстоятелен, защото аз вече не подписвам замени. Правя го, като ясно осъзнавам риска да ме съдят затова, че самоволно не изпълнявам закона. След като се вдигнаха толкова много гласове срещу замените, повече замени няма да подписвам. Но искам да обърна внимание, че спирайки тотално замените, залагаме сериозен проблем. Слагаме прът в процеса на комасацията. Много собственици няма да могат да съберат горите, които имат в различни краища на страната.
Съгласувахте ли с колегата си Чакъров районите за екомрежата Натура 2000?
- В това отношение водещо е министерството на околната сред, но нашето министерство също се е ангажирало сериозно с този процес. Знаете, че България е изключително богата с ценните си животински и растителни видове. За нас е важно да запазим това биологогично разнообразие, особено в селските райони, които ще влязат в мрежата. Общата площ на горите, които отговарят на критериите на НАТУРА 2000 и сме предложили да влязат в мрежата, са 1 030 590 хектара. Те съставляват 25.3% от общата площ на горския фонд и 28.1% от залесената площ на страната.
Защо месопреработвателите и млекарите, които направиха най-големи инвестиции
в системите за качество, ще трябва да плащат най-високите в ЕС ветеринарни такси?
- Грешно е да се мисли, че тези такси не са предварително обмислени. Асоциациите миналата година писмено поискаха таксите за 2006 г. да не се завишават, а актуализацията им да стане от 2007 г. Трябва да се знае, че при некоректни или прекалено ниски стойности ЕК ще наложи санкции на България и няма да признае ветеринарния контрол у нас. Независимо от това съм склонен да седнем заедно с асоциациите и там, където е възможно, да променим тези такси. Трябва да знаете обаче, че бюджетът на ветеринарната служба за 2007 г. отново е занижен и трябва да стягаме колана, за да можем да вървим напред. Ветеринарната служба построи 8 гранични пункта по външната граница и през 2007 г. инспекторите ще имат много други задължения.
Да, но нашите инспектори са 600, а в Бавария, известна с развитата си месопреработвателна индустрия тези ветеринари са 300.
- Като новоприсъединяваща се страна България трябва изпълни още редица ангажименти. Много от тях се отнасят до ветеринарните въпроси, които съставляват около 25% от всички ангажименти на страната ни към ЕК. Въпреки сериозните инвестиции в преработвателния сектор, все още на пръсти се броят предприятията с изградени системи за самоконтрол. Отрасълът е рисков, затова и българските ветеринари трябва да продължат да поемат същия обем работа. В Бавария ветеринарите може да са 300, но очевидно българските предприемачи все още не са осъзнали собствената си отговорност в степента, в която са я осъзнали баварските.
До къде стигна идеята за създаване на единен контролен орган за безопасността на храните?
- Междуведомствена работна група подготвя проекта за създаване на агенция за безопасността на храните. Никога не съм претендирал тя да е към министреството на земеделието. Въпрос на преценка ще бъде на чие подчинени да бъде, за да може най-добре да извършва тя контролните си функции. Но аз твърдо отстоявам позицията че такава агенция трябва да бъде създадена, защото ЕС може да допуска компромис с много неща, но компромис с безопасността на здравето на потребителя не може да има.
Има ли конфликт между ДПС и НДСВ по отношение на подготовката на министерството за прилагане на Общата селскостопанска политика?
-Ако трябва да отговоря директно, ще кажа ясно: между ДПС и НДСВ няма противоречия. Ако трябва да бъда по-обстоятелствен, трябва да отбележа, че един единствен депутат от НДСВ не разбира достатъчно добре същността на Общата селскостопанска политика. Но това е негов личен проблем, който по никакъв начин не може да хвърли сянка върху великолепното сътрудничество между ДПС и НДСВ, включително и въпросите на земеделието.
Защо при парламентарните питания за тази подготовка, избегнахте точните отговори за това каква част от земеделските стопанства ще останат извън системата на субсидиране след 2007 г. и ще станат контингент на министър Масларова?
- Никога не съм бягал от конкретни отговори. Разчетите ни показват, че на условията за плащане на единица площ отговарят около 150 000 земеделски производители. Те обработват над 1 хектар земеделска земя. Всички останали, които желаят да бъдат субсидирани, ще трябва да постигнат форма на обединение. Гарантирам, че нито един земеделски стопанин, който отговаря на критериите и направи необходимите стъпки, за да се регистрира и идентифицира земята си, няма да остане без субсидия.
Ще успеят ли собствениците на земи да припознаят парцелите си на орто фотокартата, от което зависи изплащането на субсидиите от следваща година?
- Да, ще успеят. Искаме процесът на разпознаването да стартира веднага щом изградим на 100 процента фотокартата. В противен случай са възможни сривове и процесът може да блокира. Затова вървим с почти два месеца закъснение. Забавянето дойде след една от мисиита на Европейската комисия, при която експерти ни препоръчаха да изградим качествено работеща система. Направихме допълнителни подвижни групи, които на място да проверят данните, и сега при последната мисия от Брюксел ни казаха, че сме постигнали три пъти по-добро качество от колегите ни в европейските страни. Изчистени са всичките неясноти около дублиране или застъпване на землищните граници или граници между блоковете. Планирана е и кампанията сред фермерите, на хората ще им бъдат дадени примери как точно да заявяват обработваемите си площи и какви са останалите процедура. Цялата кампания ще продължи на няколко етапа - първият ще приключи през есента на 2007 г. Първите три години ще правим постоянна информационна кампания, за да обхванем максимално много хора.
И все пак, замеделските производители, които обработват по-малко от 1 хектар, ще останат ли без каквато и да било помощ от държавата?
- Не, те също ще бъдат подпомагани. Те спадат към т.нар. полупазарни стопанства.Пари ще им бъдат давани само срещу точен бизнесплан. Неслучайно ЕВРОСТАТ ни разреши да включим в преброяването и селските дворове, които не произвеждат за пазара.