Анатоли БЕЛЧЕВ: Само големите оператори в София ни притискат

Анатоли БЕЛЧЕВ: Само големите оператори в София ни притискат

Анатоли БЕЛЧЕВ
Анатоли БЕЛЧЕВ
С колко оператори сте подписали договори за програмите на "Диема вижън"?
- Извън "Евроком", "Кейбълтел" и "Естнет" преговорите с всички останали вървят нормално. Имаме отношения с около 390-400 кабелни оператора в цялата страна и със 100 от тях вече сме подписали договори на цените, които сме оферирали. Очакваме скоро да финализираме процедурата и с останалите. По-малко от десет оператори в цялата страна са ни казали устно, че може да не приемат офертата ни, защото им се струва скъпа. Те са малки, с между 20 и 100 абонати.
Аргументът на отказалите да подпишат е, че цените ви са много високи.
- През изминалата година цените на спортните предавания се увеличиха главоломно. Ние се опитваме да компенсираме, доколкото е възможно, като снижаваме максимално останалите си разходи. Английското и испанското първенство например, чиито права ексклузивно закупихме съответно до 2009 г. и 2010 г., ни струваха малко под 3 млн. евро годишно, и то без цената за излъчване.
"Евроком" има нов акционер, голям международен фонд. От публикации в пресата виждаме, че и "Кейбълтел" са в преговори за привличане на сериозен чужд инвеститор. Тези инвеститори също като "Апейс медия" очакват приемлива възвращаемост за средствата си. В същото време цените на предлаганите пакети от операторите в България са едни от най-ниските в региона. Така че разбираме ситуацията, в която са тези два кабелни оператора. Но се надяваме и че те разбират, че не можем да си позволим да продаваме продукт под себестойността му.
А защо не отделите най-скъпо струващите предавания в друг канал, който по примера на "Диема екстра" да е платен?
- Това ще означава да го предлагаме на операторите при цена от минимум 70-80 стотинки на абонат, а в момента всичките ни канали, взети заедно, се предлагат за 50-60 стотинки. Убеден съм, че няма кабелен оператор, който ще приеме такава цена, и то за канал, по който вървят само две първенства. Това ще означава зрителите да бъдат лишени от възможността да гледат тези мачове, които иначе се радват на страхотна аудитория. Стремим се да намаляваме, доколкото е възможно, цената чрез реклами и спонсорство на спортните ни предавания.
Колко е проблемното увеличение, което отказва "Евроком" и "Кейбълтел" да работят с вас?
- Между 10 и 15 стотинки на абонат.
Операторите се оплакват, че не сте ги информирали предварително за намерението си да вдигнете цените?
- Не мисля, че кабелните оператори искат предварително разрешение за цените си. Защо ние трябва да го правим? Пък и купуваме скъпите спортни предавания не за тях, а за крайния потребител. Доказателства, че нашите програми се гледат, имаме достатъчно. Според последните данни на TNS TV Plan през декември "Диема" е гледана от около 3.5 млн. зрители, подобни са цифрите за "Диема 2". Статистиката само за футболните мачове сочи, че за пет месеца от август м.г. рейтингът на английското първенство се е увеличил с 26%, като средният брой зрители на мач от това първенство е 370 хил.  
Как ще се развие този спор?
- Отворени сме за разговори и се надяваме, че ще успеем да разрешим конфликта по този начин. Но обмисляме и възможността да търсим правата си по съдебен път, защото в момента трите софийски кабелни оператора ("Евроком", "Кейбълтел" и "Естнет") злоупотребяват с доминантното си положение на пазара. Те държат около 80% от абонатите в София и използват това, за да оказват натиск върху нас, понеже знаят, че нямаме право да разпространяваме директно програмите си. Затова сме наели адвокати и сериозно се подготвяме да сезираме Комисията за защита на конкуренцията.