Веселин ГЕОРГИЕВ: Форсмажорни причини може да увеличат цената на "Тракия"

Веселин ГЕОРГИЕВ: Форсмажорни причини може да увеличат цената на "Тракия"

Веселин ГЕОРГИЕВ: Форсмажорни причини може да увеличат цената на "Тракия"
След два дни изтича срокът, в който трябва да стане ясно дали правителството ще постигне съгласие с българско-португалския консорциум за концесията на магистрала "Тракия". За финалните преговори, както и за проблемите около разширяването на околовръстното шосе разговаряме с изпълнителния директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев.
Какво се променя във финансовия договор с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за строителството на магистрала "Тракия"?
- Променя се срокът за усвояването на заема от 100 млн. евро. Той ще се удължи до края на 2007 г., за да може да усвоим всичките средства. Досега са използвани 60 млн. евро от кредита. В първоначалния вариант на договора срокът за усвояване на пълния размер на заема е бил декември 2005 г. С удължаването на срока ще усвоим и останалите 40 млн. евро. От тях 30 млн. евро ще бъдат за довършване на строителството на участъка от Чирпан до Стара Загора, както и за да се разплатим с турския консорциум "Догуш - еко", който изгради отсечката от Карнобат до Бургас. Останалите 10 млн. евро с друго решение на правителството ще пренасочим към програма "Транзитни пътища ІV", която също се реализира с кредит от ЕИБ. Работата по нея започна през миналата година.
Тези 40 млн. евро от заема останаха след търговете за тези две отсечки. Тогавашното ръководство на агенция "Пътища" твърдеше, че са водени преговори с тези пари да се започне строителство и на другите лотове от магистралата, но от банката не се съгласили. Сега излиза, че банката е съгласна парите да се използват, но строителството на двата лота се е оскъпило.
- Не е вярно, че банката е отказала да се ползват парите за другите участъци от магистралата, а тогавашното правителство не се е съгласило тези средства да бъдат използвани за това, което смятам, че е било грешка. Ако се беше съгласило, сега щяхме да имаме още построени отсечки. А строителството на сегашните лотове не излиза по-скъпо от постигнатата цена, с която спечелиха търговете. Има оскъпяване, което дойде от допълнителни работи като обхода на Карнобат, който е дълъг 11 км и не беше предвиден в първоначалния вариант на меморандума. А иначе става дума за това, че с последното решение на правителството намаляваме съфинансирането на проекта от наша страна. Общата стойност на двата лота е 240 млн. евро. Освен това трябва да се има предвид, че в заема с ЕИБ не влиза данък добавена стойност и разходите, които държавата прави по отчуждителните процедури, а те не са малко.
Значи неусвоените пари от този кредит няма да отидат за финансиране на концесионера на магистрала "Тракия"?
- Категорично, защото това е условие на банката.
Как вървят преговорите с португалските компании МСФ, "Лена" и "Сомаг" от консорциума?
- През миналата седмица имахме срещи с представители на португалските фирми. Разговорите бяха продължителни. Преговорите бяха повече по техническата част на споразумението. Настояваме да се ускори графикът на изграждането на участъците от Стара Загора до Карнобат. Португалските компании предлагат тази отсечка да бъде завършена до 16 март 2011 г. Това ние не приемаме. Португалските компании искат да започнат строителството на 21 юли тази година. Ние държим това нещо да стане не по-късно от май.
Едно от обявените условия от правителството е строителството да бъде завършено в 3-годишен срок от подписването на анекса. Португалците фактически искат още половин година отстъпка. А вие кога искате да е готова магистралата - още през 2009 г.?
- Ние искаме да е готова, ако може, още утре, защото виждате какво става по пътищата, какви проблеми ще възникнат през лятото, а следващата година ще бъдат още по-големи. Смятам, че за три години трасето би могло да се изгради, но това е въпрос на възможности. Оптимист съм, че ще намерим най-добрия вариант.
Уточнихте ли размера на минималния трафик, при който държавата ще доплаща? Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов обяви 13 хил. коли дневно, но вече има публикации, в които се говори за 12 хил., дори 11 хил. автомобила на ден.
- Горе-долу това показват сметките. Въвеждането на тол-системата няма да стане по-рано от септември - октомври 2009 г. Дотогава трафикът ще е нараснал и съм убеден, че държавата няма да има никакви ангажименти да доплаща за недостигащ трафик. Броят на автомобилите, които ще преминават през магистрала "Тракия", и таксите, които те ще плащат, ще бъдат напълно достатъчни, за да може концесионерът да си покрие разходите. Минималният трафик все още не е договорен. Правят се анализи и сметки какъв ще бъде необходимият минимум, за да може да се покрият разходите на концесионера. Те не са само за строителството на участъците. Ангажимент на концесионера е да рехабилитира изградените участъци, да построи за своя сметка съоръженията за събиране на тол-такси и т.н. Финансовата част от договора обаче се договаря от Министерството на финансите.
В Португалия разказваха, че практика на тези компании е да се съгласят на една цена на строителство, но ако то се проточи във времето по различни причини, искат актуализирането й. Това ще бъде ли предотвратено чрез договора?
- Решението на правителството е, че първоначално договорената цена не се променя и тя ще бъде 2.7 млн. евро за километър. Единствената клауза, която може да има, е при форсмажорни обстоятелства. Например при някаква вина от страна на държавата строителството да поскъпне. Такава причина например може да бъде, че не сме осигурили терена за строителство навреме, ако се появят проблеми с отчуждителни процедури или с археологически разкопки. Ние обаче сме взели мерки още от тази година, за да не се стигне до такова нещо. Друга причина могат да бъдат евентуални проблеми в самия проект. Не вярвам обаче, че би могло да има подобен проблем, защото на практика трасето е ясно и не е сложно за изпълнение.
Непрекъснато говорим за португалските фирми, но нищо не знаем за българските държавни компании - "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали", които мълчат. Сами ли ще строят, или ще наемат подизпълнители, как ще осигурят финансирането?
- Не мога да кажа. Държавата няма отношение към този процес. Това е право на концесионера да решава.
Но строителното министерство има свои представители в тези държавни фирми...
- Този процес не ме вълнува. За нас като пътна администрация е важно условията, които засягат фонда и са регламентирани в Закона за пътищата и в Закона за движение по пътищата да бъдат спазени.
На преговорите присъстват ли представители на българските фирми?
- Да, изпълнителният директор на "Техноекспортстрой" и шеф на концесионера "Магистрала Тракия" Емил Коцев участва в преговорите. Те не се провеждат на едно място. По техническата част са във фонд "Републиканска пътна инфраструктура", по правната - в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а по финансовата - в Министерството на финансите.
Какво става със строежа на околовръстното шосе на София?
- Все повече набираме темпо. Единственият ни проблем са отчуждаванията. Нещата стават полека, защото не искаме да има напрежение. По-голямата част от отчуждаванията са направени. Най-големият проблем е с една бензиностанция, която е отчуждена, но собствениците не искат да махнат съоръженията.
Това забавяне на отчуждителните процедури няма ли да се отрази върху срока на строителството?
- Естествено, че ще се отрази. Забавянето вече е два месеца. Най-важното обаче е, че започнахме изграждането на Околовръстното, което е отлагано повече от 20 години.
Учудващ е фактът, че държавата не може да разкара тези временни постройки?
- Ако бяхме закъснели с още няколко години, въобще нямаше да стане разширението. Проектът е готов от 2000 г. Питайте другите защо не са започнали тогава, когато терените са били общински и е нямало никакъв проблем с отчуждаванията, а и цената щеше да бъде пет пъти по-евтина.