Петър МУТАФЧИЕВ: Поддържаме свободен транзит за превози от Турция

Как ще коментирате изявлението на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), която обяви, че подготвя протести заради неясната позиция на транспортното министерство в предстоящите преговори с Турция за автомобилните превози?
- Не съм съгласен с изявите в медиите и позициите, които БАСАТ заема. Категорично не приемам, че организацията стои настрани при воденето на преговорите с турската страна за нова спогодба за автомобилните превози. Преди седмица се срещнах с представители на БАСАТ и оформихме рамката, по която ще вървят преговорите. Имаше и няколко срещи на браншовите организации с автомобилната администрация. Поканих по един представител от двете браншови организации за участие в преговорите.
През 2004 г. България предложи спогодбата с Турция от 1977 г. да бъде денонсирана. Още тогава българската страна предложи либерализация на автомобилните превози. Това е била политиката, която транспортното министерство е следвало, като изхожда от българския интерес. В началото на тази година по предложение на транспортното министерство спогодбата на практика беше денонсирана. Това означава, че Турция е поставена пред въпроса за въвеждане на разрешителен режим за транзит. Двете браншови организации - БАСАТ и СОАТ (Сдружение на обединенията за автомобилен транспорт), имат различни позиции по въпроса за превозите. СОАТ подкрепя позицията на министерството за пълната либерализация, за отпадане на разрешителните за обратен превоз, които се използват от малките и средните компании. С пълната либерализация дейността на тези компании ще бъде облекчена. Имаме писма и от малките превозвачи, които също настояват за либерализация на превозите. Виждате, че позициите им се различават. Когато браншовиците направят общ съюз, мога да им дам да решат проблемите на отрасъла.
Нашата позиция да водим диалог с бранша остава непроменена. Аз вероятно съм един от малкото министри, които толкова често се срещат с транспортните компании. Искам да подчертая, че за последните няколко седмици се проведени три обсъждания с бранша.
Каква е позицията на транспортното министерство в предстоящите преговори с турската страна, които ще се проведат днес и утре в Истанбул?
- Ще поддържаме позицията за подписване на ново споразумение и пълна либерализация на превозите. Ако не се споразумеем с турската страна, ще действа денонсираната спогодба. Това означава превозите да се осъществяват по досегашния начин - чрез разрешителни и определяне на квоти за тях.
Не съм съгласен, че идеята за разрешителен режим идва сега и е предложение на една от браншовите организации. Тя трябва да се разглежда на фона на целия политически процес на двустранните отношения между българската и турската страна. Трябва да се отчита нарастващият стокообмен между България и Турция. Българските транспортни компании имат определен интерес за част от превозите. Знаете, че има превози за обратен товар, транзитни и за трета страна. Когато се водят преговори, трябва да се балансират интересите.
Значи позицията за пълна либерализация остава, но какво включва конкретно?
- Не мога да обявявам конкретни параметри по българската позиция и тактиката, която ще следва българската делегация в Истанбул на 28 февруари, защото става дума за преговори. Мога обаче да уверя българските превозвачи, че техните интереси ще бъдат защитени. Те са поканени и могат да участват в преговорите.
Вярно ли е, че почти всички страни в Европейския съюз с изключение на Португалия имат разрешителни за транзитните превози с Турция?
- Няма единна европейска практика. Това са двустранни преговори. Но когато се иска въвеждането на разрешителен режим, трябва да се отчита, че преди 17 години България либерализира транзитните превози с Турция.