Мани ФОНТЕНЛА-НОВОА, шеф на УС на туристическия концерн "Томас Кук" (Thomas Cook), пред в. "Ханделсблат": Почивките all inclusive имат бъдеще и след 10 години
Туроператорът "Томас Кук" (Thomas Cook) има 166-годишна история. До началото на тази година той все още беше смесено предприятие между германската авиокомпания "Луфтханза" (Lufthansa) и търговската група "Карщад-Квеле" (Karstadt-Quelle), но последната изкупи дела на авиопревозвача и сля фирмата с британската "Май травъл" (My Travel). От това възникна най-големият туристически концерн в Европа, с борсова стойност 3.8 млрд. евро. Междувременно "Карщад-Квеле", преименувана в "Аркандор" (Arcandor), е основен акционер с 52%. Испанецът Мани Фонтенла-Новоа отдавна живее във Великобритания, а в "Томас Кук" постъпва на работа преди 35 години, едва 18-годишен. От миналия декември ръководи УС на концерна.
Г-н Фонтенла-Новоа, еколози и демонстранти обвиняват въздушния транспорт като враг номер едно на климата. Очаквате ли това да повлияе на бизнеса ви?
- Без съмнение темата ме засяга. Имам жена и деца, надявам се някога да имам и внуци, тъй че опазването на околната среда, разбира се, е важно за мен. Също както и за цялата компания. Затова ние отдавна залагаме на устойчив туризъм, купуваме модерни и слабо замърсяващи самолети и се грижим и нашите хотели да работят съобразно екологичните норми. Що се отнася до опазването на климата, то правителствата трябва да наложат посоката.
Как?
- Във всеки случай не чрез извънредни данъци, както новата такса върху полетите във Великобритания. Това е пълно безумие.
Подкрепяте ли тогава обвързването на авиацията с търговията с вредни емисии?
- Ще подкрепим всяка мярка за защита на климата, която е обмислена задълбочено и от всички страни. Все още не сме определили позицията си към търговията с емисии вредни вещества.
Пълномощникът на германското правителство за правата на човека апелира към туристите да се застъпват за човешките права в държави като Тайланд или Турция. Какво мислите за идеята?
- Мисля, че не е работа на туристите. Ние, туроператорите, трябва да се погрижим за това. Трябва да гарантираме, че в нашите хотели персоналът се обучава и получава порядъчно възнаграждение, а освен това строителните работи да не замърсяват околната среда.
Предлагате ли на клиентите си да изравняват изхвърлянето на въглероден двуокис, като плащат известна сума за екологични проекти? Така правят вече някои авиокомпании
- Обмисляме подобни схеми.
Извън темата за опазване на климата, как ще изглежда туристическият бранш след 10 години?
- Туризмът ще продължи да се разраства, защото хората получават все по-високи доходи и могат да си позволят ваканция повече, отколкото някога.
А как ще се развие ваканционното им поведение?
- Всъщност има два типа почивка. Едната е класическата отпуска с 2 седмици през лятото. Това е необходимост, задължителен елемент. Нуждаете се от време за разтоварване, за да се отдадете на забавления със семейството си. Хората, разполагащи с повече пари, си позволяват и зимна почивка, а освен това правят и кратки "градски" екскурзии. Тези допълнителни пътувания са по-скоро лукс и ако положението на хората се влоши, те ще се откажат от тях. Но лятната почивка трябва да си остане.
И тази лятна почивка и след 10 години ли ще бъде като цял пакет, all inclusive?
- Да. Погледнете какви бяха заплахите през последното десетилетие: терористични атаки, цунами, епидемиите от ТОРС и птичи грип. Имаше конюнктурни възходи и падения, изживяхме и подема на нискоразходните авиопревозвачи. Въпреки това през годините броят на почиващите all inclusive във Великобритания се задържа твърдо на 19 млн. души. Мнозина казват, че тези почивки отмират. Но къде е доказателството? Ще ги има и след 10 години и когато този бизнес се върши добре, той наистина е много печеливш.
Бизнесът с растеж обаче изглежда другояче?
- Вярно е, става дума за много съзрял и развит пазар. Но твърденията за залез на all inclusive са пресилени. Има лек спад, но от повече от десетилетие тенденцията протича почти еднакво.
Следователно въобще няма толкова много туристи, които сами организират екскурзиите си?
- Напротив, все повече хора пътуват в чужбина и все повече от тях сами "сглобяват" пътуването си. Но това важи най-вече за екскурзиите из градове. Ако сам си организирате например пътуване за уикенда и то се провали, вашето семейство ще ви прости. Но развали ли се лятната ваканция, тогава наистина настава гняв.
Какво е значението на всичко това за вашата стратегия?
- Инвестираме в разширяване на масовия бизнес и искаме да предлагаме all inclusive възможно най-изгодно. Постигаме го чрез консолидация, намаляване на разходите и използване на технологиите. Допълнителен ръст търсим и с индивидуалните екскурзии, продукти, запълващи пазарната ниша, и финансови услуги. Други разчитат на стратегията за преместване от масовия бизнес към специалните оферти, например "Фърст чойс" (First Choice). Но със сливането на "Томас Кук" и "Май травъл" през февруари подбудихме и ТУИ (TUI), и "Фърст чойс" да последват примера ни. Сами формулирахме стратегията си и другите се видяха принудени да тръгнат по нашия път.
Тази стратегия обаче е уязвима от нискобюджетните авиолинии и от резервациите онлайн, чийто брой постоянно расте?
- Развитието въобще не е лошо за нас. В нашите интернет страници предлагаме пълната гама от туристически услуги: хотели, полети, трансфери, застраховки. Щом хората искат сами да сглобяват почивката си, моля, заповядайте, при нас имаме всичко.
Говорите за консолидация. Тя не се ли извърши с двете големи сливания в Европа?
- Как така? Мисля, че има още пространство за консолидиране, и според мен следващият кръг предстои в Германия.
Искате ли нови придобивки на германския пазар?
- Имаме амбицията и финансовите капацитети да участваме в още консолидиращи схеми. Германия е грандиозен пазар с прекрасни търговски марки и много знания.
Какви са конкретните ви планове?
- В действителност още няма официални обявления, но винаги търсим възможност за разширим важния германски бизнес.
А в други страни?
- Ще се оглеждаме навсякъде. Досега бяхме концентрирани върху това да продаваме на европейците екскурзии из цял свят. Но все повече туристи вече идват и в Европа. Естествено, ще използваме възникващите от това шансове. Ще участваме в развитието на туризма и от новите, индустриализиращи се държави.
Интересно е, че доминиращите в момента туристически концерни са германско-британски, а централите им са в Лондон. Каква е всъщност разликата между туристическия бранш в Германия и във Великобритания?
- Германските туристически мениджъри познават продуктите особено добре, а британците са изключително силни в извличането на оптимални печалби. Те си пасват отлично.
По-високите печалби на британците често се обясняват с факта, че те са интегрирани туроператори, т.е. притежават цялата верига за създаване на стойност от туристическото бюро през самолетите до хотела. Този модел сега ще се въведе ли централно и за "Томас Кук"?
- Не. В нашите пазари прилагаме напълно различни модели, от едва интегрираната структура в Германия до цялата верига в скандинавските страни. Ще се възпираме от уеднаквяване, тъй като пазарите и клиентите са твърде различни. Ще стимулирам нашите хора по места да развиват оптималния модел за своя пазар. Веднъж вече се провалихме с централизирана стратегия, няма да се случи повторно.
Доколко смислено е за концерн като "Томас Кук" да оперира и в бизнеса с евтини авиокомпании?
- Искаме да печелим от ръста в този сегмент, като предлагаме онлайн изгодни места в нашите чартърни полети. Но нямам намерение да създадем собствен нискобюджетен авиопревозвач. Пазарът вече е разпределен има 2-3 силни компании и множество други. Концентрираме се върху това, което можем.
В бъдеще всичко ли ще оперира под марката "Томас Кук", както стана при ТУИ?
- "Томас Кук" е грандиозен символ, затова ще бъде и нашата основна марка. Но ние не залагаме на стратегия с единствена търговска марка. В някои пазари ще запазим локалните марки. Защо да се разделяме със силни названия като "Некерман" (Neckermann) или "Кондор" (Condor)?
Какво са отношенията с холдинга "Аркандор", вашия мажоритарен акционер? Той само финансов холдинг ли е или оказва влияние и върху всекидневния бизнес?
- "Луфтханза" и "Карщад-Квеле" бяха два акционера, които ни поддържаха добре, но в крайна сметка имаха различни дългосрочни визии. Томас Миделхоф е президент, който вярва в туристическия бранш. Той обаче знае, че "Томас Кук" трябва да бъде независим, за да инвестират миноритарните акционери с удоволствие.
Очаквате ли ценова война с ТУИ?
- Не, не мисля. Не се интересувам от пазарните дялове, а от печалбите. Честно казано, все ми е едно дали сме номер едно или две. Нуждаем се от определен мащаб и от сила, необходима за още придобивки. Ако сме един или два процента след "ТУИ травъл", това е нищо. Доколкото познавам техния шеф Питър Лонг, той също е ориентиран към рентабилността.