Христо ЛАЧЕВ: От догодина ще сме страната с най-скъпи цигари в региона

Христо ЛАЧЕВ: От догодина ще сме страната с най-скъпи цигари в региона

От следващата година акцизът на цигарите ще бъде увеличен с половината от предвиденото последно увеличение, което по график трябваше да се случи през 2010 г. Останалата половина ще влезе в сила от 2009 г. От друга страна, всички големи цигарени компании вече присъстват официално на българския пазар и с всеки месец завземат от пазарния дял на холдинга.
Докъде стигна изпълнението на програмата за преструктуриране на "Булгартабак холдинг"?
- Продажбите на тютюневите дружества вървят, с изключение на фабриките в Кърджали и Ямбол, за които очакваме становището на консултанта по преструктурирането за провеждането на повторни процедури. Преди време се продаде дружеството в Гоце Делчев. Подготвят се документите за продажбата на "Асеновград БТ" и "Шумен БТ". "Хасково БТ" е в ликвидация, тази на "Видин БТ" приключи, а "Харманли БТ" е на път да бъде обявено в несъстоятелност от ЦКБ.
Имали ли сте срещи с икономическото министерство за съдбата на цигарените фабрики?
- Не. В последно време този въпрос не е обсъждан. След последния отказ на Министерския съвет да разгледа промените в закона за приватизация не е имало допълнителни обсъждания на въпроса.
От друга страна, конкуренцията на "Булгартабак" завладява пазарни позиции. Как стои в момента компанията на пазара?
- Официалният спад на пазарен дял беше за първите четири-пет месеца на годината, докато през последните три месеца задържаме дял около 70%, като най-странното е, че нямаме спад от началото на годината на продаваните обеми, т.е. независимо от това, че се намалява пазарният ни дял, обемите, които продаваме всеки месец, са същите от началото на годината досега.
Това какво означава?
- Това означава, че част от контрабандата е станала легална. В общи линии се потвърждава тенденцията, че когато цените са високи, контрабандата нараства. В началото на миналата година, когато цените скочиха драстично, и контрабандата беше по-голяма. След това в резултат на конкуренцията, когато цените се намалиха, намаля и тя. Сега заради увеличението на акциза може да се очаква следващата година контрабандата пак да е на по-големи нива.
Във връзка с контрабандата какво показа поръчаното от вас изследване на пазара, направено от БАН?
- Изследването беше проведено не чрез анкетиране на пушачи за предпочитаната от тях марка цигари, а чрез събиране на празни опаковки. Това е нормална практика за определяне на процента на консумация на определени продукти. Първото изследване направихме само за София. Имахме някакви нагласи за мащаба на контрабандата и въпреки това бяхме шокирани от резултатите - процентът беше много по-голям от очакваното. Затова решихме да направим по-глобално изследване, като акцентираме на няколко зони - малки градове, големи градове и погранични райони. Оказа се, че в трите типа зони потреблението на контрабандни цигари е много различно - в пограничните райони около Турция, Гърция, Сърбия и Македония контрабандата достига между 30 - 38%. Под контрабанда се смятат всички цигари, които са без бандерол или са с чужд бандерол. Вероятно в този процент, който изследването определя като контрабанда, има и законно купени цигари от безмитни магазини, но така или иначе за тези цигари не са платени акциз и ДДС.
Изследването показа ли коя е най-често контрабандираната марка?
- Да. Не е марка на "Булгартабак" и няма да е коректно аз да я съобщавам, но марката, която е най-разпространена като контрабанда, е от най-продаваните марки с бандерол от вносителите. Най-продаваните легално марки на вносителите са и най-често контрабандираните.
Преди време дистрибуторите на "Булгартабак" се оплакаха, че конкурентите продават без фактури и затова много търговски обекти отказват да зареждат с ваши цигари. Има ли развитие по този въпрос?
- Дадохме две предложения до финансовото министерство, които засега се разглеждат. Едното е всички, които продават цигари, задължително да са регистрирани по Закона за ДДС. Няма търговец, който продава цигари, и оборотът му да не надхвърля 50 хил. лв. за година. Но в повечето случаи продажбите не се отчитат и така се избягва регистрацията. Вече се чуха мнения, че подобна мярка ще ощети дребните търговци, но аз не смятам така. Това означава налагане на правила, които са еднакви за всички. Не е възможно да има търговец, който продава цигари и да не прави оборот, който да го задължи да се регистрира по Закона за ДДС. Ако той продава толкова малко цигари, то той не може да си плати и лиценза за продажба на тютюневи изделия.
Другото предложение е на опаковката на цигарите да се маркира датата на производство. По този начин проверяващите органи ще правят по-лесно засечка между наличността в търговския обект и фактурите, които им се предоставят. Защото има немалко случаи, когато с издадена през януари фактура за един кашон се продават цигари до септември.
Вече е ясно, че от следващата година отново ще се увеличи акцизът на цигарите. Как ще се отрази това на "Булгартабак"?
- Абсолютно негативно. То ще се отрази негативно и върху целия пазар. От следващата година България ще е страната в региона с най-скъпи цигари (кутия "Вайсрой" в Сърбия струва 1.20 лв., а у нас - 2 лв. - бел. ред.).
Никой няма да може да спре куфарната търговия, да не говорим пък за организираната контрабанда. Най-ощетен ще е "Булгартабак", защото ние нямаме схема за продажба на собствените си цигари без данъци. На практика другите компании ще се лишат от част от официалната си част от пазара, но ще го компенсират с дела си в контрабандата. Дали цигарите на една голяма компания присъстват на един пазар официално или неофициално, за нея не е от голямо значение. Така или иначе официалният пазар ще се свие драстично.
Най-разпространената ценова категория в страната вече е 2 лв., докато до миналата година беше цената на "Виктори" - 2.60 лв. Промяната на структурата на потреблението налага и известни корекции в схемата на определяне на акциза.
Какво смятате да предприемете?
- Ситуацията през следващата година, особено в началото, ще е много тежка. Производството на "Булгартабак" може да се концентрира в една фабрика, но в момента заради това, че не е взето принципно решение за съдбата на фабриките, това става в четири предприятия. Падането на обема води до влошаване на ефективността на всяка една от фабриките.
Това, което можем да поискаме, е по-справедлива структура на акциза. Не говоря за по-справедлива структура за "Булгартабак", а за пушачите, защото структура, която например предвижда еднокомпонентен акциз - само специфична ставка, изравнява цените на евтините и на скъпите цигари. Ние ще поискаме да се запази сегашното положение - с по-голяма тежест да е адвалорната част. По този начин, макар и да поскъпнат, да има по-голяма разлика в цената на евтините и скъпите цигари.
Министерството на финансите предложи три варианта на структура на акциза от следващата година и ние сме избрали тази, която смятаме, че най-много отговаря на портфолиото на "Булгартабак" - вариантът, който предвижда най-малко увеличение на специфичната част на акциза и най-голямо на адвалорната.
За "Булгартабак" пак стана актуална темата за източване чрез рекламни договори. Имате ли договор с фирма "Вирус тим" за рекламни материали?
- Не, не сме имали. Когато правим запитвания до фирмите за провеждането на различни наши мероприятия, при нас постъпват оферти от различни фирми. От тази фирма също сме имали предложения, но не сме сключвали договор с нея.
Приключиха ли вече проверките на дейността на "Булгартабак"?
- Още не са приключили. Няма какво да коментирам, докато не приключат всички проверки.