Йордан Христосков: Мит е, че по-малките вноски снижават сивата икономика

Йордан Христосков: Мит е, че по-малките вноски снижават сивата икономика


Йордан Христосков
Йордан Христосков
Миналата седмица правителството внесе в Народното събрание проектобюджета на държавното обществено осигуряване. За политиките в бюджета, предизвикателствата и опасностите разговаряме с управителя на Националния осигурителен институт Йордан Христосков.
Какви са новите политики, залегнали в проектобюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2008 г.?
- Бюджетът на ДОО за 2008 г. е проекция на политиките в тазгодишния бюджет - от една страна, увеличаването на пенсиите на два пъти и намалението на осигурителните вноски с 3 пункта. Двете промени, извършени през юли и октомври тази година, както и планираното въвеждане на плосък данък върху доходите дават много сериозно отражение на параметрите в бюджета за 2008 г.
Въпреки че в обсъдения от надзора на Националния осигурителен институт проект не се предвижда намаление на осигурителната тежест догодина, през последните дни депутати от управляващата коалиция допуснаха, че това ще е възможно от 1 юли. Какво е вашето становище по този въпрос?
- В макрорамката и бюджетната прогноза до 2010 г. правилно е заложено вноските да не се пипат повече. В общественото пространство обаче отново изплуват тези идеи. Оценките, че с лека ръка могат да се намалят вноските, идват от неразбирането на осигурителния модел. От 2001 до 2007 г. сме намалили вноските с 12.5 процентни пункта, тоест с една трета. Ако е вярна хипотезата, че това ще доведе до подобряване на финансовото състояние на общественото осигуряване, би следвало дефицитът в бюджета му поне да се запази, а той расте.
На колко ще възлиза дефицитът догодина?
- Планиран е на 1.975 млрд. лв. при 1.45 млрд. лв. през тази, увеличението на разходите е с 18.8 на сто. Както е известно, дефицитът се покрива със субсидия от държавния бюджет, тоест с парите на всички данъкоплатци, включително и пенсионерите. През 2003 г., когато въведохме минималните осигурителни прагове и регистрацията на трудовите договори, той беше 230 млн. лв., увеличението за 5 години е 8-9 пъти. Мит е, че с намалението на вноските ще се увеличат приходите в ДОО, а сивата икономика ще намалее. Облагаемата основа на сегашните официални доходи от труд е около 13 млрд. лв. Ако намалим осигуровките от 30 на 10 процента, както предлагат работодателски организации, за да очакваме същите приходи, би трябвало реално населението да получава 40 млрд. лв. Това означава БВП да е три пъти по-висок от официалния. Според всички оценки обаче сивият сектор е между 30 и 50%, но не и три пъти по-голям. Сивият пазар на труда е само следствие от сивата и черната икономика. Коректният работодател е заинтересуван да изпише заплатите като разходи. Ако не го прави, значи има неосчетоводени обороти, внос по занижена митническа стойност и други нелегитимни доходи. Точно там трябва да се удари. Дори да направим вноската 5%, печалбата от търговията с наркотици или проституцията ще се укрива.
Един от аргументите на бизнеса е, че така ще се повиши конкурентоспособността на икономиката и страната ще стане по-привлекателна за чуждестранните инвеститори.
- Системата за социално осигуряване няма цел да стимулира бизнеса, има други механизми за това. След като намалихме осигуровките с една трета, повиши ли се конкурентоспособността? Ако това е така, би следвало външнотърговският дефицит да намалява, а той расте. Значи има други причини, свързани с технологии, маркетинг, мениджмънт и т.н. Политиката, при която събираемостта се осигурява с намаление на вноските, е характерна за държави без стабилност. Не може държава - членка на Европейския съюз, да провежда такава. Тези идеи, формулирани в политически платформи около местните избори и от някои изследователски центрове, ми приличат на румба, лековат танц на полето на социалното осигуряване.
Какви са другите рискове пред бюджета на социалното осигуряване?
- Притеснения имам и от леви увлечения, които се изразяват в опити осигурителната система да бъде натоварена с неспецифични функции и задължения - например да насърчава майчинството. Не се разбира, че осигурителната система може само да овъзмездява изгубен доход по време на раждането и отглеждането на дете, но не и да решава демографски проблеми. Източникът на средства за тази политика трябва да са приходите на държавата от данъци и други източници, а не осигурителните вноски на работещите. Друго проявление на тази лява политика е с минималните размери на пенсиите. Беше направена много добра стъпка, когато минималната пенсия за старост беше отделена от социалната. Но на фона на това ние чрез диференцирана индексация отново искаме да повишаваме по-бързо минималните пенсии, вместо да компенсираме хората, които ги получават, със социални помощи. Така създаваме вътрешни конфликти и несправедливост между самите пенсионери, разочароваме ги в осигурителната система.
Какво се предвижда за пенсионерите в бюджета за догодина?
- Увеличението ще бъде от 1 юли с 9.5%. В надзорния съвет обсъдихме възможността този процент да бъде по-висок, ако има такава възможност или ако обстоятелствата го налагат. Например, ако бъде по-висока инфлацията. Вероятно за хората това не е много предвид поскъпването на основни стоки, които най-много консумират пенсионерите - лекарствата, храните, електроенергията. За бюджета на ДОО обаче това са огромни суми - около 870 млн. лв. повече за следващата година.
Промяната на някои други параметри в бюджета за 2008 г. е белязана с новата данъчна политика. Бяхме заложили минималното обезщетение за безработица да е 90 лв., а максималното - 190 лв. Същата е сумата и за гледане на малко дете от 9 месеца до 2 години. При обсъждането в надзорния съвет и синдикатите, и министърът на труда г-жа Емилия Масларова предложиха по-големи суми, защото тези обезщетения по традиция следват ръста на минималната заплата, която догодина става 220 лв. Т.к. вече няма да съществува необлагаем минимум, нетната минимална заплата ще е около 198 лв. Затова размерът на обезщетенията за гледане на малко дете и максималната сума за безработица ще бъде прецизирана между двете четения в Народното събрание.
Тези промени ще се отразят ли на бюджета?
- Няма да има дефицит, във фонд "Безработица" има излишък от 38 млн. лв. Безработицата падна рязко. С политическо решение максималната продължителност на получаване ще се намали от 12 на 9 месеца, а минималната - от четири на три. По-краткият период ще стимулира хората към по-активно търсене на работа, а поради това няма да се налага да се търсят допълнителни средства за евентуалното увеличение на обезщетение, дори до 220 лв.
Като най-спорен момент в проектобюджета се очертава рязкото увеличение на максималния осигурителен доход от 1400 на 2000 лв.
- Вече има предложение на политическия съвет на тройната коалиция минималният осигурителен доход да се увеличи от 220 на 250, а не на 240 лв., както се предвиждаше първоначално. Дебат има по рязкото повишаване на максималния доход - дали да бъде 2 хил. лв. или по ниско - 1700-1800. Мотивите са, че рязкото повишение в някаква степен неутрализира, макар и не изцяло, преминаването към плосък данък. Някои хора са притеснени от по-голямата ножица, която ще се отвори между минималната и максималната пенсия.
Вашето експертно становище какво е?
- Лично според мен няма основание да се страхуваме от по-високата максимална пенсия. Тя се получава от малък брой хора, които са се осигурявали върху по-високи доходи през продължителен период. При 2000 лв. максимален осигурителен доход през 2009 г. максималната пенсия ще е 700 лв., т.е. 35% от него. Ще я получават обаче не повече от 20 хил. души. Сега около 50 хил. души са около ограничението от 490 лв. Не очаквам увеличението на максималната пенсия да дебалансира бюджета. Когато бизнесът прави коментар за повишаването на максималния осигурителен доход и на минималните прагове, отчита само приходите. Не се оценява, че по-високите доходи, върху които се начисляват осигурителните вноски, означават автоматично и по-високи разходи, защото със същия процент нарастват и обезщетенията. В момента, в който максималният доход стане 2 хил. лв., много майки, които се осигуряват на този праг, ще получават 1800 лв. майчинство. А ние и сега имаме много майки, които се осигуряват на максималния праг.
Очаквате ли злоупотреби?
- Европейският кодекс за социално осигуряване казва, че всяка осигурителна система трябва да осигури такива условия за допускане до права, че да предотврати злоупотребите. Сметката е ясна, ако аз осигурявам съпругата си върху 1400 лв. за 6 месеца, плащам кумулативно 32.5% осигурителни вноски, а след това тя получава в продължение на десет месеца и половина 90% от тези 1400 лв. Разликата ще е около 3200-3300 лв. Т. е. системата допуска възможност за източване на ресурси. Естествено е, че много хора ще се възползват от по-благоприятния режим и това вече личи. Често забравяме, че обезщетението за майчинство компенсира доход, загубен от прекъсването на трудовата дейност. Ако една жена е постъпила на работа няколко дни преди отпуска по майчинство, тя очевидно не губи никакъв доход. Хубавото е, че вече НОИ изплаща обезщетенията директно в сметките на майките. Така все по-малко стават т.нар. фирми инкубатори, които назначаваха само майки и деляха парите с тях.