Левон Хампарцумян: Бих си направил кредитно бюро

Защо повечето българи твърдят в анкетите, че биха се доверили на вас като банкер?
За това трябва да питаме анкетираните. Мисля, че все пак е въпрос на авторитета на институцията и въпрос на репутация, която човек си гради с годините. Може би голяма част от хората, които са питани, по един или друг начин са имали работа с мен.
Ако трябва сега да си изберете професия, каква би била?
Пак в сферата на финансите. След края на мандата ми бих направил кредитно бюро. Това е институция, която се занимава с това да събира информация за склонността на хората да си плащат кредитите. Такава една модерна стопанска система обслужва фирмите за търговия на дребно, както и банките, които имат работа с физически лица и би им улеснила много работата, защото би поощрила добросъвестните хора и би наказала недобросъвестните. Такива системи съществуват във всички развити банки.
Какво отличава УниКредит Булбанк от другите?
Една от причините за стабилността е още от преди приватизацията. Напълно естествено е за банка, която е била с депозити в чужда валута, да не бъде ударена толкова лошо от хиперинфлацията. Развитието на банката като една универсална банка почна след 2000, когато бе приватизирана и като че ли имахме късмета Уникредит в последните седем-осем години да расте много успешно, тя е вече между първите институции от този ранг в Европа с присъствие на 23 пазара. Трансферът на знания и продукти, обучението на хора в модерните банкови технологии, поставянето на клиента в центъра на работа на банката - всичко това са фактори, които допринасят за репутацията, а не на последно място размерът на банката, която е с една пета, т.е. около 20% пазарен дял.
Ние сме универсална банка, имаме много голям корпоративен бизнес, много голям бизнес на дребно, в последните години направихме много усилия да развием интересни кредитни карти с разнообразна характеристика, които отговарят на това, което хората искат. Освен познати услуги като ипотеките, имаме и по-екзотични, например факторинга, с 90% пазарен дял. Факторингът е, най-общо казано, финансиране на малки фирми, които продават на големи. Тъй като големите не обичат да плащат бързо, винаги се получава един период, в който парите не са дошли и всъщност изискванията към оборотния капитал на малките фирми нараства. Факторингът позволява тези изисквания да намалеят значително. В този случай ние се базираме, най-общо казано, на финансовите показатели на клиента, финансирайки неговия доставчик - една тристранна сделка. Разбира се има достатъчно технически подробности, за да бъде това относително трудно за наподобяване от конкуренцията. Което ще стане, така или иначе.
Цялото интервю с Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на "УникредитБулбанк" и председател на УС на Асоциацията на банките в България, четете в новия брой на списание Gentleman, който излиза на 11 февруари |