Николай Василев: Нямах причина да не подпиша договора за правния софтуер

Миналата седмица развръзката около спорния търг за доставката на правен софтуер за държавната администрация взе неочакван обрат. Спечелилата с най-добра оферта "Сиела" се отказа и министърът на държавната администрация и административната реформа (МДААР) Николай Василев покани следващата в класацията "Норма", чиято оферта надхвърля 15 пъти цената на първата. |
Скандалът за доставката на правен софтуер се разраства. Сигурно сте получили писмото на фирмата "Лакорда", един от участниците в търга. Запознахте ли се с него?
- Запознат съм, разбира се. Ако изобщо е справедлива думата "скандал", която употребихте, смятам, че става дума за традиционни конфликти между фирмите конкуренти в бранша на правно-информационните системи. Тези скандали се развиват в различна степен през последните 20 г. Смятам, че не е справедливо да се замесва министерството в тях. Те са само между компаниите.
Така или иначе така удрят и по министерството
- Да, опитват се, защитавайки своите интереси. Това не е неочаквано. Друг е въпросът дали са прави в коментарите си.
Вярно ли е, че в тръжната документация за правен софтуер е забранено една и съща система да се предлага от няколко участника?
- Не ми е известно да има такова условие. Не ми е идвало на ум, че някой може да предлага една и съща система. Когато МДААР обявява конкурс например за покупката на автомобили или компютри, няма пречка 20 фирми да предложат подобни модели на един и същ производител. Никъде в практиката на обществените поръчки няма такава забрана. Две фирми предложиха един и същ продукт на "Майкрософт". Можеха да бъдат и повече.
Ние обаче допуснахме до участие една от фирмите, която не спечели и сега се оплаква ("Лакорда" - б.а.), а можеше изобщо да не бъде допусната в търга. Единствена тя от участниците няма сертификат по ISO, а поръчките за подобни продукти изискват такъв документ като минимална гаранция за сериозността на кандидата. Участваха и фирми, създадени преди няколко месеца, които имат минимален брой абонати. Така че доста спорно е кой трябва да се чувства сърдит и ощетен.
Не са ли ощетени данъкоплатците, след като вместо 400 хил. лева ще трябва да се платят близо 6 млн. лева за правен софтуер?
- Да, за пръв път след толкова години опит в обществените поръчки се чувствам безпрецедентно ощетен от некоректното поведение на всички конкуренти в процедурата. Те правиха многократни изявления и водиха PR войни една срещу друга. Едната се обяви изцяло против поръчката и изразходва 50 пъти повече енергия да атакува министерството с повод или без повод, като не беше права в нито един от аргументите си.
В същото време не подготви документацията си без грешка и не можа да участва в класирането. Може би, ако бяха участвали, щеше да се промени математическата формула на класирането и можеха да излязат на първо място. Но те не го направиха. Друга фирма, която можеше да предложи по-добри условия, се е класирала трета, сега също недоволства. Коя от тях в кой компонент от поръчката смята, че е ощетена? Никой не казва това, всеки критикува по принцип. Процедурата и законът не са нарушени по никакъв начин и това интересува възложителя.
Комисията по търга сигнализира ли до вас, че е подадена съмнително ниска оферта?
- Разбира се, че сигнализира. Тъкмо се бяхме зарадвали на ниската цена - нещо подобно на това човек да си купи автомобил за 10 лева, но в същото време изпитахме скептицизъм дали такъв договор ще бъде сключен. Това не е първият такъв случай. Ще ви припомня, че в една от процедурите за отдаване под наем на една от почивните станции цената се увеличи баснословно, може би над 10 пъти, и в крайна сметка спечелилият не подписа договор и си плати неустойката. Същото нещо се получава и тук. Това не е в контрола на възложителя.
Обмисляте ли вариант да не подпишете договор с "Норма", или той вече е факт?
- Договорът е подписан. Обмислях варианта в продължение на много седмици, още отпреди Нова година. Всички варианти съм проиграл. Смятам, че процедурата е проведена изцяло в съответствие със закона, изцяло в рамките на възможния бюджет. Ако своеволно, без никаква причина спра поръчката, това би било произволно и незаконно действие. Някой би могъл да обжалва в съда спирането й, да спечели, след което щеше да има т.нар. скандал.
Нямам никакви основания в момента да спра тази поръчка. Нито е превишен бюджетът, нито са нарушени правилата, нито не съм си събрал неустойката, нито съм подписал анекси, както се говори интервюта на конкурентни компании.
В четвъртък МДААР публикува доста нестандартно прессъобщение. В него казах две неща, които никога досега не съм казвал в информация за медиите. Помолих фирмите най-после да престанат да занимават министерството с конфликтите си. Някои от тях се съдят и в европейските съдилища. Нека не решават проблемите си на терена на МДААР. За пръв път в своята практика написах специално писмо до Агенцията за обществени поръчки и Комисията за защита на конкуренцията, в което ги запознавам с цялата история на процедурата за правен софтуер, и ги помолих, ако имат коментари, да ги направят.
Казахте, че всички търгове в МДААР са прозрачни, че офертите се отварят пред журналисти. Как ще обясните тогава, че почти всяка ваша процедура предизвиква скандали?
- Не съм съгласен. Нашето министерство има много нисък процент на обжалвани процедури и нито едно загубено дело досега. Не можем да спрем коментарите, но това не означава, че те са верни. Други ведомства, които нямат такава прозрачна политика, може би изобщо не се стремят да привличат вниманието към себе си при обществени поръчки.
След като мина малко време след търга на "Майкрософт", по-спокоен ли сте за избора на продуктите му?
- По-спокоен съм, защото през последната половин година, откакто се занимавам с този въпрос, не съм получил нито един аргумент в обратна посока. Напротив, цялата дискусия затвърди моето не напълно здраво усещане в началото, че това е правилното решение. Нещата не спират дотук. Насрочили сме нова дискусия, която ще продължи години напред, и стъпка по стъпка, със законови промени и въвеждане на нови електронни системи ще се отвори възможност за повече играчи на пазара.
Какво очаквате от тези дискусии?
- Очаквам да ми кажат какви реални стъпки виждат те към въвеждането на системи с отворен код. Очаквам и някой да отговори на въпроса защо след като техните системи са по-добри и "безплатни", нямат почти никакъв пазарен дял и в частния сектор.
Вие опитахте ли да работите ли под "Линукс"?
- Да, работих един месец.
Спечели ли ви продуктът?
- Изобщо не.
Съкратихте още над 150 души от системата на министерството, главно обслужващ персонал.
- Не всички са това, което наричате обслужващ персонал. Осем души са служители на Центъра за преводи и редакции, а това не е обслужващ персонал. 71 са от щата на болница "Лозенец". Действително няколко десетки са от базите и резиденциите, но е важно цялата система да се намалява.
Засега другите министри още не са обявили съкращения. Готвят ли и те такава мярка и ще стигнат ли съкращенията в държавната администрация планираните 12 на сто?
- Нека да говорим само в минало време. Когато министрите реализират съкращения, ще ги коментираме, ако не ги направят - няма какво да коментираме. Не зная колко процента ще бъдат съкращенията, но тенденцията е за движение надолу, а не нагоре, което е доста трудно и положително.
Колко държавни служители работят по последни данни в системата на държавната администрация?
- Около 88 хил. души, от които приблизително 9 хил. са незаети щатове.
Имаше критики и около програмата за укрепване на административния капацитет. Как се развива тя?
- Много съм доволен от програмата. Сключили сме договори за всички средства за 2007 г. и за част от средства за тази година. Това не означава, че бенефициентите вече са ги усвоили, но започнаха работа. След една година трябва да бъдат усвоени всички договорени средства.
За какви средства става дума досега?
- Досега сме "контрактували" 34 млн. лева. За тази година сме планирали много по-амбициозни процедури, които трябва да изчерпят парите за 2008 г. и дори за 2009 г. Имам предвид като договори, а не като усвояване на финансирането. Ще се стремим към максимален процент усвояване в рамките на следващите седем години.
Усещам от въпросите ви, че смятате, че и там има нещо нередно. Знам много добре кой какво е казал, но това не означава, че съм съгласен с него. Например фактът, че проектите на моето министерство бяха одобрени, е по-скоро причина за гордост, а не за неудобство. Щом моите колеги са си свършили работата - трябва да ги поздравя. Трябва да уточня и още нещо твърде съществено - МДААР не се е конкурирала с другите ведомства за същите пари. Всеки се движи по собствена траектория. Беше напълно възможно всички проекти да бъдат одобрени, но явно не са и сигурно е имало защо. Правим всичко по силите си да помагаме на всички администрации в страната да подготвят успешни проекти и да ги реализират през тази година. Полето е огромно. Който желае да работи, има възможност.