Ивелин Николов: Коалицията трупа негативи, България - позитиви

На заседанието си в събота и неделя в Хисаря съветът на управляващата коалиция одобри основните насоки за актуализация на правителствената програма. Най-продължителни спорове предизвика стратегията за реформа в здравеопазването. В крайна сметка БСП, НДСВ и ДПС се споразумяха за демонополизиране на Националната здравноосигурителна каса и за алтернативно финансиране на системата, като се регламентира дейността на частните здравни фондове. Подробностите как ще стане това ще бъдат уточнявани до 15 март. Управляващите дадоха заявка за втори управленски мандат и обявиха, че засега не виждат необходимост от промени в правителството. За подробности около дискусиите и взетите решения разговаряме със секретаря на Изпълнителното бюро на БСП Ивелин Николов |
Как оценявате дискусиите по време на двудневното разширено заседание на политическия съвет на управляващата коалиция?
- Дискусиите бяха много конструктивни. Обединихме се около това, че до края на мандата на парламентарното мнозинство се очертават четири основни приоритета - повишаване на доходите и жизнения стандарт на гражданите, създаване на икономическа устойчивост и добър бизнес климат за инвестиции, както и развитие на производството, подобряване на образованието и подобряване качеството на здравеопазването. Остават и задачите за влизане в шенгенското пространство и запазване на валутния борд до влизането ни в еврозоната. Това са основните обсъждани теми. Всички те са свързани с правителствени решения и законодателни промени.
Премиерът каза, че в дискусията управляващата коалиция е постигната "вътрешна сплотеност". Значи ли това, че преди това е имало разногласия, които са преодолени?
- Не. Означава, че това беше най-полезната дискусия от всички заседания на политическия съвет на управляващата коалиция. Бързо се стигаше до общи решения. Някои от позициите бяха съгласувани преди това на експертно ниво.
Дебатът по здравната реформа обаче продължи часове и споровете били доста разгорещени...
- Не бих казал, че дебатът беше разгорещен, по-скоро имаше дебат с много варианти. Темата е много сложна, защото, когато правителството на Иван Костов през 1998 г. въведе този модел на здравеопазване, ние предупреждавахме, че ще стигнем дотук. С партньорите се договорихме, че в основата на реформите ще бъде пациентът, а не лечебните заведения, лекарите или Министерството на здравеопазването.
Т.нар. демонополизация на здравното осигуряване ще бъде факт. Това обаче не означава - както някои го разглеждат много елементарно - създаване на много здравни каси. Тук става дума за различни пакети здравеопазване, които ще се предлагат в зависимост от това на колко места се осигурява пациентът, има ли възможност за фондове, които да осигуряват допълнително здравеопазване. Така или иначе ще има основен задължителен солидарен стълб, който ще осигурява за всички здравеопазване, и в него държавата също ще внася свои средства. Предвиден е и общ гаранционен фонд.
Взе се решение за увеличаване на средствата за здравеопазване, без да се увеличава общата данъчно-осигурителна тежест, но експертите трябва да поработят още малко по това какво да бъде разпределението. В рамките на този пакет трябва да се увеличи процентът на средствата за здравеопазване, за да може наистина там, където има недофинансиране, да се дофинансира.
Прие се, че е наложително възможно най-скоро да бъде завършена здравната карта, за да има яснота за броя на населението, заболеваемостта, разстоянията до най-близките болници и за да могат лечебните заведения да работят ефективно.
Предвижда се специализиран инспекторат да контролира начина, по който се харчат парите и от касата, и от здравните фондове. Ако в момента има монопол на една здравна каса, то има и монопол на едни хора, които предоставят услуги. Според нас по-важно е субект по договаряне на финансирането да бъдат най-вече болниците, които осигуряват услугите, а не отделни лекари.
Как трябва да бъде тълкуван фактът, че здравният министър Радослав Гайдарски не участва в работната група, която обединяваше предложенията на трите партии? Това недоверие на премиера в него ли е?
- Не. Министър Гайдарски участваше активно през цялото време в разговорите и дебатите. Не беше в работната група, защото спорните моменти бяха по-скоро в икономическата част. Той каза, че крайният текст удовлетворява неговия екип.
Защо предприемате здравна реформа година преди парламентарните избори?
- Все някога трябва да се направи. Много хора я отлагаха.
Какви стъпки ще бъдат предприети в пенсионното осигуряване?
- Нямаме намерение да променяме засега пенсионното осигуряване. Обсъждахме възможността за облекчен режим на пенсиониране за хората, навършили необходимата възраст, за да могат по-лесно да събират необходимите точки по сегашната система. Предстои диалог с представители на синдикатите и работодателите за здравното и пенсионното осигуряване, защото това са идеи, които докато не се договорят в тристранния състав, нищо няма да се решава.
Конкретни параметри бяха ли обсъдени?
- Не.
Кога във времето виждате реализацията на актуализираната управленска програма?
- Реализацията на програмата в четирите конкретни параметъра, за които говорих, е планирана до края на мандата - средата на следващата година, но в нея има и други цели, които са до 2013 г. Идеята е да се заложи в следващата една година на базата на съществуващата стабилност подобряване качеството на живот на хората. Това е нещо, което преди половин година в БСП обсъждахме. Тогава го предложихме на партньорите и до голяма степен се договорихме с тях.
Защо всички мерки, които се определят като спешни, сякаш са отдалечени във времето като реализация?
- Това е привидно впечатление. Един законопроект или решение на Министерския съвет не се пише за два дни. Дори мисля, че срокът до 15 март за здравната реформа е кратък.
Как си обяснявате това, че в рамките на 24 часа Министерският съвет реши да създаде държавна фирма "Голф развитие", а по-късно премиерът "замрази" решението?
- Не съм в течение по този въпрос, от вестниците научих за тази история.
Появиха се слухове, че решението е прокарано под натиска на частни фирми, близки до управляващите...
- Не познавам тези фирми, нито знам на кого са близки. Първо не съм сигурен, че има такова решение, защото не съм го виждал.
А вярно ли е, че регионалният министър Асен Гагаузов е изпаднал в немилост пред премиера, тъй като е внесъл решението за голфа, без да го съгласува със създадената работна група?
- Не знам какво е това решение. Колкото до немилост, не останах с подобно впечатление - министърът активно участваше в работата на съвета и с премиера си говореха доста приятелски.
Кога ще се пристъпи към закриване на безмитните магазини?
- Не мога да кажа, на заседанието не е уточняван срок. Министерството на финансите трябва да подготви стратегия за това.
Актуализираната управленска програма налага ли промени в кабинета?
- Поне засега не виждам необходимост.
Появиха се неофициални информации, че лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски настоявал за смени.
- Разговарях с него, не настоява, даже не иска. Подкрепя си министрите в кабинета. Това го говоря от три месеца и никой не ми вярва. Не е поисквал дори.
Според вас какво печели БСП от участието си в тази коалиция - повече негативи или повече позитиви?
- И трите партии трупат негативи, но България трупа позитиви.