Стийв Уилямс: Нужни са стратегически инвестиции за производство и износ

Стийв Уилямс: Нужни са стратегически инвестиции за производство и износ

Посланикът на Великобритания Стийв Уилямс
Посланикът на Великобритания Стийв Уилямс
Логично е да започнем разговора си с Косово - най-горещата тема от тези дни. Не мислите ли, че признаването на независимост е по-малкият проблем, докато големият въпрос е дали тази територия може да оцелее икономически, да поддържа законност и ред в един труден район?
- Декларацията за независимост от неделя не е "малък проблем", както се изразихте Вие, тя е важно събитие, създаващо нов контекст за Косово. Това е територия на 50 километра от България, т.е. и от външната граница на ЕС. Очевидно, това е въпрос, с който ЕС трябва да се занимава, затова и срещата на външните министри в понеделник е толкова важна. Трябва да се договори как ще реагира съюзът като цяло и всяка страна член по отделно, как ще бъде уреден окончателният статут на Косово...
Много е важно ЕС да се справи с предизвикателството, да има ясни цели и да демонстрира лидерски позиции при уреждане на проблемите в Косово. Очевидно има различия, но дебатът създава европейски контекст и рамка за сигурността, политическо и икономическото развитие на Косово, но и за националните решения на страните-членки на ЕС за статута на Косово.
Стийв Уилямс е посланик на Великобритания в Република България от месец октомври 2007 година.

 

Г-н Уилиамс е роден на 20 юли 1959 г. в град Ковънтри. През 1980 г. той завършва география в Сидни Съсекс Колидж на университета Кембридж. Г-н Уилиамс започва работа в британското министерство на външните работи през 1981 г. Съпругата му се казва Фиона. Има две дъщери – Клер и Ема, и един син, Рос.

 

Кариера в британското министерство на външните работи:

2005-2007 Директор Дирекция "Америка", Британско министерство на външните работи

2003-2005 Началник отдел "Латинска Америка и Карибски басейн", Британско министерство на външните работи

2001-2003 Заместник-ръководител на Мисия, Британско посолство, Буенос Айрес

1998-2000 Заместник-началник на отдел "Европейски съюз (Вътрешен)", Британско министерство на външните работи

1995-1998 Първи секретар (Външни отношения), Постоянно представителство на Обединеното кралство в ЕС, Брюксел

1991-1995 Първи секретар (Икономически и търговски въпроси), Британско посолство, Осло

1990-1991 Командирован в банка "Барклис" (отдел "Експортно финансиране"), Ситито в Лондон

1987-1990 Отдел "Европейска общност (Външен)", Британско министерство на външните работи

1984-1987 Втори секретар (Политически и културни въпроси), Британско посолство, София

1981-1983 Трети секретар, Британско министерство на външните работи

2007 - Посланик, Британско посолство, София

Лондон от самото начало подкрепя "Процеса Ахтисаари", но как ще коментирате критиките на Сърбия и Русия, че се прилагат двойни стандарти и на практика се подкрепя сепаратизмът в други части на Европа и света?
Международната общност проучи буквално всички възможности в търсене на решение, приемливо и за двете страни. Специалният пратеник на ООН Марти Ахтисаари дълго работеше по въпроса, след което и т.нар. международна тройка се опита да предложи решение, приемливо и за двете страни. Нашата твърда позиция е, че след като двете страни не постигнаха споразумение, единственият път напред е "контролирана независимост " на Косово, в съответствие с плана Ахтисаари.
Великобритания приветства решението на Косовския парламент да се ангажира към принципите за демокрация и равенство към всички свои граждани, заложено в декларацията, приета в неделя. Освен това приветстваме факта, че изцяло са приети задълженията, включени в цялостния план на специалния пратеник на ООН, включително силни гаранции за малцинствата. Сега очакваме от правителството на Косово да се придържа към тези уверения и да гарантира сигурно бъдеще за всички свои граждани. Ние ще работим с правителството на Косово и с партньорите си в ЕС за да превърнем бъдещето на Косово в успех.
Да поговорим за България - любопитен съм как дипломат като вас с опит от Латинска Америка гледа на положението с корупцията и организираната престъпност у нас. Това е проблем, отбелязан и в неотдавнашния доклад на Европейската комисия.
- Разбира се, всички държави са ангажирани в борбата с корупцията и организираната престъпност. В нея е необходимо международно сътрудничество. Бих желала да заявя официално, че Великобритания и България имат чудесно партньорство в борбата с организираната престъпност. Но също така е ясно, че основната отговорност за борбата с корупцията и организираната престъпност в България е на българските власти. Очевидно е и това, че в този смисъл България е изправена пред по-големи предизвикателства, отколкото много други страни в Европа.
Така че докладът на Европейската комисия съдържа откровен и честен анализ и оценка. Той признава постигнатия напредък, но и подчертава колко много има да се направи в ключовите области. Ние ще очакваме по-конкретни резултати и да се ускори темпото в тази борба.
Не остана ли нещо недоизказано в доклада, нещо написано между редовете му?
- Не. Мисля, че бе изчерпателен и откровен документ преди окончателния доклад през лятото.
Относно българите, търсещи работа във Великобритания - като че ли тревогата за задаваща се "българска вълна" не се оправдаха. Какво бе това - медийни спекулации, дискриминация към българите...? Защо не отмените тази забрана?
- Независимо какво сте чели в пресата в първите месеци, след като влязохте в ЕС, никога не е имало опасения от масова имиграция от България. На причините за временните ограничения трябва да се гледа в по-широкия контекст на имиграцията във Великобритания и в частност на пристигането на хора от приетите през 2004г. източноевропейски държави далеч повече от очакваното. Ефектът от пристигането им върху икономиката е положителен, но те оказаха натиск върху обществените услуги.
Правителството реши, че е подходящо първо да се проучи общата картина на имиграцията в страната и да прегледа регулациите. Затова през 2007г. бе въведено временното ограничение за българите и румънците. В края на годината ще направим нов преглед на ситуацията с България и Румъния и ще вземем решение.
Британците в България също влияят на икономиката ни - предимно в сектора на имотите. Неотдавна бяхте в Банско и в Пловдив - имате ли данни, че намалява техният интерес към българския пазар и ако е така на какво се дължи това?
- Ние не следим имотния пазар непрекъснато, но статистиката ни показва, че наистина броят на покупки от британски граждани намалява. Смятам, че за това има няколко причини. Първата е проблемът със затруднения достъп до кредити във Великобритания и охлаждането на британския имотен пазар. Това кара хората, планирали да ипотекират имота си във Великобритания, за да купят втори в България, да променят плановете си. Втората причина е, че българският пазар вече съзрява, цените са по-високи и вероятно това кара някои британци да гледат към други пазари. Трета причина е, че някои големи курорти в България почти са достигнали предела на възможностите си за ново строителство.
Всичко това обаче се отнася предимно за покупките с цел отдаване под наем и докарване на допълнителен доход. Що се отнася до тези на британци, купуващи имот, за да се заселят тук, то техният брой трайно нараства. Те очевидно смятат България за атрактивно, достъпно и гостоприемно място.
Върху този пазар влияят и нереалистични обещания и оферти на британски и български посредници?
- Този въпрос бе повдигнат от властите в Банско, които ми казаха, че са притеснени от погрешно представяне на имотите там пред британски клиенти. Според мен всеки, който планира да купи, трябва да внимава и да проверява подробно, а не да се доверява на реклами в интернет и вестниците. Отговорността си е на купувача.
Извън сектора на имотите като че ли не чуваме за много големи британски имена в бизнеса? Къде са корпорациите, какво ги въздържа да не идват тук?
- Не бива да отдаваме прекалено внимание на "големите имена", макар че в България има няколко такива. Просто погледнете върху данните от последните 15 години и ще видите, че ние сме на четвърто място като инвеститори. През последните две години дори бяхме на първо място - предимно в строителството и имотите, но има вложения и в реалната икономика.
Лично аз бих искал да видя повече стратегически британски инвестиции в производството или инфраструктурата.
Иначе като цяло за България е важно да привлича стратегически инвестиции, особено за развитие на производството и стимулиране на износа. Някои от мерките, които биха подпомогнали вашата конкурентоспособност, вече са факт - например плоският данък е положителен сигнал към инвеститорите. Виждам напоследък желание да се справите с проблемите на недостига на работна ръка. Важна е и борбата с корупцията и организираната престъпност, за да се чувстват инвеститорите спокойни, че ще бъдат третирани равнопоставено, в прозрачни и открити рамки от централната и местната власти и от правосъдието. Колкото повече се прави в тази посока, толкова по-добре.
Дали образът, който се създава за България в британските медии има някакво отношение към това? Някои журналистически разследвания на Би Би Си, включително последното за Могилино, бяха приети тук дори на официално равнище едва ли не като враждебна кампания.
- Не, не вярвам, че това има някакво отношение - фактът, че стотици хиляди британски туристи идват тук, е показателен за доброто отношение към страната.
Що се отнася до документалните филми, ще припомня поговорката "Не убивайте вестоносеца". Разследващата журналистика по света, включително в България и Великобритания, по принцип разкрива неприятни факти и гледки за властите. Затова смятам, че в случая с Могилино ефектът бе положителен - започна дебат по въпроса. Би било погрешно да се твърди, че всички подобни домове в България са като този в Могилино. Също толкова несправедливо ще е да се заключи обратното - че Могилино е изолиран случай и всичко останало е наред. Процесът на решаване на този проблем и прекратяване на институционализирането на деца е сложен и продължителен. Има напредък, но е нужен координиран подход с участието на всички ангажирани министерства в страната, партньорство между централната и местната власти, за да се гарантира, че фокусът при грижите за децата е на базата на представяне на необходимите услуги, а не на финансиране на институциите. Знам, че Уницеф в момента обсъжда възможни бъдещи стъпки с правителството и аз приветствам това.
Говорихте за привличане на стратегически инвестиции, но правителството може да се похвали с такива - големите руски енергийни проекти. Някои посолства реагираха, защо не чуваме някаква реакция от Великобритания по този въпрос? Има ли това връзка с по-широката рамка на доста сложните напоследък отношения между Москва и Лондон?
- Решенията по конкретни проекти са на българското правителство.
В контекста на Европейския съюз въпросът за енергийната сигурност засяга изграждането на конкурентен вътрешен енергиен пазар и разнообразяване на външните източници. Британското правителство следва именно тази линия.
Още един проблем с енергетиката - европейските регулации за вредни емисии, които като че ли идват твърде много на българската индустрия, която едновременно трябва да догонва европейските стандарти и да инвестира в нови "чисти" технологии? Според мнозина тук това е нечестно отношение.
- Борбата с промените в климата е задължение на всяка държава по света. Цената, която ще трябва да платим в бъдеще, ако нещо не се промени, може да се окаже далеч по-висока.
Великобритания силно подкрепя европейската схема за търговия с вредни емисии и на задължителното намаляване на парниковите газове. И правителството, и бизнесът се опитваме да даваме пример и да изпълним тези трудни цели.
Да, трудно ще е, но също така смятам, че така се откриват и нови възможности - за разработване на нови технологии за намаляване на разходите и щетите. Всички трябва да постигнем икономики, които растат бързо и отделят все по-малко въглеродни емисии.