Иван Ангелов: Петзвездните хотели започнаха ценова война
Иван Ангелов е мениджър на "Грандхотел София" от неговото отваряне през 2004 г. Хотелът има пет звезди и се налага в бизнес класата, в сегмента на високата категория. С Ангелов разговаряме за конкуренцията в хотелиерския бизнес и тенденциите в сектора.
В последните години в София отвориха доста петзвездни хотели, как се развива този сегмент от бизнеса?
- След Нова година се развива по учудващ за мен начин. Колегите се опитват да намаляват чувствително цените заради забавения приток на бизнес гости. В същото време бяха построени и пуснати няколко нови хотела, които още повече засилиха конкуренцията. Търсенето е намаляло значително, докато предлагането се е увеличило. Оттук идва и диспропорцията, която накара колегите да намалят драстично цените. Получи се нещо като ценова война, в която "Грандхотел София" няма намерение да участва. Философията ни е, че предлагаме услуга, която заслужава досега постиганата цена, и нямаме основание да отстъпваме от нея.
На какво се дължи отливът на бизнес туристи?
- Миналата година около влизането ни в ЕС имаше немалко бизнес и правителствени делегации. Отливът е конюнктурно или сезонно явление. Убеден съм, че тази година ще бъде трудна за бизнес хотелите и ще си проличи кой е бизнес и кой - всеяден. Ако искаш да бъдеш бизнес хотел, трябва да отговаряш на условията, с които привличаш гостите си, и да забравиш за нискобюджетните групи.
С какъв процент са паднали цените?
- С над 20%, дори и за корпоративни клиенти. Така наречените петзвездни хотели търсят вече три- и четиризвездни клиенти, особено в периодите, в които бизнес туристите нямат навика да пътуват - уикендите и дългите празници. Хотелът ни никога не е работил с обиколни групи, с туристи, които плащат по 40-50 евро на вечер, и смятаме, че това е обида към постоянните ни гости. Не може под един покрив да съжителстват хора, които плащат над 100 евро за стая, и в същото време на лобито да е пълно със сакове и торби от пазарите.
Тази цена не се ли доближава до цената в 4-звездните хотели?
- Те също свалят цените. Дори и хотели с 4+ слизат до нива около 50-70 евро.
В същото време в София се строят нови хотели. Как при това положение ще се развива пазарът?
- Свалянето на цените при всички положения се отразява зле на пазара. Мениджърите на тези хотели според мен би трябвало да работят повече за маркетинга на услугата - да предложат нещо ново, което не само ще задържи старите, но ще привлече и нови клиенти. Ние следваме именно тази политика и през миналата година имахме не едно и две нововъведения. Въведохме услугата Video on Demand, предлагаме разпечатване на чуждоезични вестници в реално време чрез специална програма. Интернетът е безплатен. Много от нашите гости ползват безплатен трансфер от летище София. Целта ни през тази година ще е да задържим клиентите и цените на хотела и в същото време да развием още повече конферентната и ресторантска дейност. Започваме кампания, с която редовните ни клиенти ще могат да дегустират безплатно новото ни меню през уикендите и по празниците.
Вместо да свалят цени, хотелите биха могли да предложат нещо ново, което да подобрява качеството на услугата. Не е въпросът човек да преспи в луксозна стая и да плати скъпо за нея. Гостът трябва да може да ползва всички допълнителни услуги - от интернета до малките зали за преговори или симултантния превод при конференции. Бизнес хотелът не е само място за пренощуване.
Кои са нишите на пазара в София, които все още не са заети?
- Хотелите в София вече са над 200, има най-различни видове. Повечето са толкова мобилни, че бързо се ориентират към новостите. От сватбени стават СПА, от бизнес стават масови. Не знам кои са незаетите ниши, по-скоро има пренасищане на туристически обекти като цяло. Усилията трябва да са насочени към създаването на инфраструктура, която да позволи на бизнес хотелите да работят. Това включва и необходимостта от ремонт на НДК. Разбирам, че държавата иска да си запази собствеността, но ако не се инвестира, НДК ще се превърне в базар, а няма да се развие като конгресен център. Само тогава ще има възможност и в София ще се прави конферентен туризъм на високо ниво, а не регионални срещи на компании, които заемат 40-50 стаи.
Може ли да се очаква, че силната конкуренция ще доведе до това някои хотели да спрат да съществуват или да се преформатират?
- Убеден съм в това. Преди време имаше събиране в "Шератон", посветено на недвижимите имоти и цените на хотелите. Определено има хотели, които при сегашните високи цени на недвижимите имоти, особено в централната част на града, би трябвало да променят предмета си на дейност. Освен това смятам, че кризата на ипотечния пазар, която започна в САЩ и Англия, няма да ни подмине. Балонът, който е раздут, особено за имотите в крайните квартали, рано или късно ще тръгне надолу. А тръгне ли веднъж надолу, спадът няма да е така постепенен, както покачването.
Кога може да се очаква такъв спад?
- Мисля, че скоро ще започне, ако вече не е започнал. Това няма как да не засегне и хотелите. За разлика от останалите имоти градските хотели трудно може да се преоборудват в бизнес или жилищна сграда. В града те биха заприличали на общежития.
Какви нови туристи биха могли да бъдат привлечени в София?
- Освен конферентни в София биха могли да дойдат и т.нар. инсентив групи - хора, които търсят място за провеждане на корпоративни събития, регионални срещи и др. Все пак София е и град, в който има добри забавления и не на висока цена.
Наскоро хотелът получи постоянна категоризация. Какво ви е мнението за начина, по който тя се прави?
- Никога не сме имали сериозни проблеми с категоризацията. Дори повдигнахме сами летвата и сме един от малкото хотели, които имат ИСО 9001 и ИСО 22 000 в храненето.
Сериозен проблем в туризма е липсата на кадри. Как това се отразява на вашия бизнес?
- Определяме годишните бонуси на хората според техния стаж тук. Около 60 на сто от хората тук са от годината на откриването - 2004, още около 20-ина процента са от следващата година. Коства ни усилия, за да изградим атмосфера за работа и възможност за изява на младите хора.
Как хотелите в курортите могат да се справят с проблема, при положение, че работят само по няколко месеца?
- Необходимо е да има окрупняване и изграждане на местни вериги, които да позволят целогодишен професионален ангажимент на хората и тяхното постоянно обучение. Вече има първи примери за създаването на български вериги и това ще се задълбочи. Окрупняването ще доведе и до постепенното отделяне на собствеността от мениджмънта в хотелиерския бизнес. Преплитането на двете е вредно и непрофесионално.
Защо липсват някои от големите хотелски вериги в София?
- Може би защото градът все още не предлага цялата съвкупност от бизнес и конферентни услуги, характерни за другите европейски столици. По улицата на София все още има дупки, просяци и миячи на стъкла. Самият пазар към момента не позволява появата на хотели от ранга на "Мариот" и "Хаят", които искат да имат поне 150 - 200 стаи. Към нас имаше сериозни интереси от верига хотели, но аз мисля, че ние се справяме достатъчно добре и без външни инструктори.
Каква беше изминалата година за "Грандхотел София" в цифри?
- Най-добрата, през която достигнахме заетост над 70%. Постигнахме и най-високата средна продажна цена от откриването му, която е най-висока и за пазара като цяло - над 130 евро нетно. Увеличихме сериозно приходите от банкетните мероприятия, което показва, че хотелът се налага като място за провеждане на бизнес и конферентни дейности. Съотношението между приходите от хотелската дейност и конферентната са две към едно.
И това е в резултат от...
- Стремим се да налагаме хотела като истински бизнес хотел и да ухажваме нашите клиенти. Критични сме най-много към себе си и не се радваме на чуждото нещастие. И мисля, че ни се получава. Доказателство са всички VIP гости, които имахме напоследък.