Данчо Данчев: Липсата на "Гражданска отговорност" трябва да се наказва незабавно

Данчо Данчев работи в застрахователния сектор от 1995 г.. Бил е в надзорния съвет на ЗК "Армеец" и на "ДЗИ Лизинг". Заемал е длъжността изпълнителен директор на "ДЗИ Общо застраховане". От края на 2002 г. досега е изпълнителен директор на ЗАД "Виктория", която вече е собственост на италианската компания F.A.T.A. В момента е и зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи. |
Какво е положението със застраховка "Гражданска отговорност" в момента?
- Положението е трагично. От отчетите на застрахователните компании, публикувани на интернет страницата на Комисията за финансов надзор, е видно, че 95% от тях отчитат загуби за миналата година конкретно по тази застраховка. Това се наблюдава и през първото тримесечие на тази година. А положението е трагично, защото цената е изключително ниска - както някои колеги казват, полицата струва колкото бутилка уиски.
Това наистина е смешно и жалко, имайки предвид, че застрахователите носим отговорност в страни без лимит като Франция или с лимити от 15 млн. евро. А българинът пътува. По данни на КАТ за миналата година в България са внесени близо половин милион автомобила. Никой не продава скъпия бензин на разсрочено плащане и въпреки това българинът си купува коли и ги кара. Но застраховка не може да плаща... Ако продължава така, е ясно, че компаниите ще стигнат до огромни затруднения. На този етап успяваме да покрием загубите по застраховка "Гражданска отговорност" с печалбите по имуществено застраховане, но и акционерите ни изискват да се вземат мерки, защото никой не обича да работи на загуба.
Защо и как се стигна до тази ситуация?
- Явно такова е нивото на мениджърите в България. Самата гилдия е виновна. Стигна се дотук от собствената ни глупост - на застрахователите. Ние сами определяме цената на застраховката. Убеден съм, че българинът би плащал дори тя да стане двойна. Голяма част от хората разбират отговорността, която носят. Освен това притежаването на автомобил е лукс, не задължение. Всеки трябва да знае отговорностите, които носи, ако причини щети с автомобила си.
На основата на текущите приходи през годината се създава грешна представа, че застраховката е печеливша, тъй като премиите се събират през годината, когато се сключват полиците. Обезщетенията обаче, при това големите, се изплащат най-често през втората и третата година. И след като се заделят и резервите в реалния им размер, се вижда, че съответната компания по тази застраховка е на загуба.
Това се отнася и за ЗАД "Виктория" за миналата и за началото на тази година. Проблемът наистина е сериозен. Освен ниските цени проблемът с "Гражданска отговорност" включва и високите разходи, които имат компаниите по тази застраховка - комисиони, бонуси, вноските към Гаранционния фонд, високите обезщетения за Европа, най-вече Гърция, Италия, Германия, където пътуват повече българи, както и високите комисиони, които застрахователите дават на брокерите. Всичко това клони към безумие. И ако проблемът с цената трябва да го решим ние, застрахователите, другият проблем, който не зависи от нас, е обхватът по тази застраховка. Според изискванията на Съвета на бюрата той трябва да бъде над 90%. У нас в момента е 83%.
В това отношение мерки трябва да предприемат държавата и КАТ. Санкциите трябва да бъдат тежки. По този начин проблемът е решен навсякъде по света. Застрахователите няма как да контролират нивото на обхват - ние предлагаме, който има желание, купува. Тук важният въпрос е свързан с контрола. Миналата година постигнахме голям обхват, защото КАТ разпореди всички автомобили да бъдат пререгистрирани.
А за да се смени регистрационната табела, трябва да се покаже сключена полица за "Гражданска отговорност". Така обхватът от 85% достигна 95%. Дори и тогава не постигнахме 100% обхват, което за мен е една загадка. След това някои собственици изчакаха да изтече полицата и не я подновиха, други купуват разсрочено, но плащат само първата вноска, и така се стигна до намалението на обхвата.
Не сме ли заплашени от налагане на санкции от Европейската комисия, има ли такива сигнали?
- В Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) няма такива сигнали. Мисля, че е отправено запитване към българското правителство какви мерки са предприети във връзка с ниския обхват.
А знаете ли да са предприети мерки?
- Според Кодекса за застраховането компаниите в сектора плащат глоби, в случай че не въведат навреме информацията за сключените полици в Гаранционния фонд. Не е оправдано мнението на представители на държавата, че всъщност реалните сключени полици са над 90%, но застрахователите бавим въвеждането им към информационната система на Гаранционния фонд.
Нямаме интерес да го правим. Дори да се допусне забавяне от декември миналата година, все пак до юни тази година все би трябвало да сме въвели информацията - колкото и да сме небрежни, за шест месеца трябва да сме подали данните. Почти всички компании на пазара вече са част от големи международни групи. Всеки, който се занимава сериозно с бизнес, знае какво означава финансово приключване на месеца на 30-о число. Несериозно е да се смята, че ние не сме си въвели полиците.
Просто гражданите не са си платили следващи вноски, не са сключили "Гражданска отговорност" и като резултат обхватът е 83%. Дори при ниските цени, на които се предлага полицата. Твърдя, че 50 лв. да бъде, обхватът ще е 83%, защото не става въпрос дали цената е социална, а за хора, които са недобросъвестни и безотговорни. Към тях трябва да се подходи с категорични и незабавни санкции като сваляне на номерата и глоби. Тогава ще има ефект. В гилдията работят около 100 хил. агента - ние сме стигнали до потребителя, проблемът не е, че не предлагаме продукта. Според мен проблемът е, че някои хора са безотговорни и никой не ги санкционира.
Само конкуренцията ли сваля цените?
- Само тя. Едва ли има по-конкурентен пазар от този за цената на "Гражданска отговорност". Все пак в Румъния например цената доближава 200 евро, а ние не можем да стигнем 200 лв. Но неразбирането на проблема е в бранша. Резултатите на компаниите по тази застраховка вече няколко тримесечия са негативни. Искрено се надявам, че нещата ще започнат да се променят.
Каква е реалната цена на полицата за България и ще се предприеме ли увеличение?
- Всяка компания има собствена статистика, според която определя реалната цена, и тя е различна за различните дружества. В ЗАД "Виктория" сме на мнение, че цената трябва да е около 220 лв. за среден клас лек автомобил. Мисля, че това би следвало да е и средното за пазара ниво. Това означава, че в момента изоставаме с около 70 лв. от реалната цена на полицата. От следващия месец ще предприемем постепенно увеличение. Убеден съм, че и други компании на пазара ще направят това.
Могат ли компаниите да се справят с по-големи щети при произшествия в чужбина?
- С големи щети може да се справим, защото застрахователите са задължени да презастраховат риска. Проблеми за компаниите биха възникнали от много на брой малки и средни щети. Големите щети ги плаща презастрахователната компания, на която обаче ние тук отстъпваме голяма част от премиите. А това също е разход за нас.
Възможно ли е да станем свидетели на фалити на компании в сектора, както прогнозира ваш колега от бранша съвсем скоро?
- Да, твърде е възможно, ако ситуацията остане такава, каквато е. Проблемът с изплащането на щетите е свързан с тези извън България. Например има компании, които са регистрирали 100 щети за периода 1-6 май само от Гърция. Ако продължаваме на тази ниска цена да продаваме "Гражданска отговорност", е възможно компании, които не са добре подкрепени в капиталово отношение, да стигнат и до този неприятен сценарий. И това може да се случи в близките две години. Но все пак не съм песимист.
От миналата година досега цената се увеличи с около 20%. Ако до края на годината се увеличи с още 30%, мисля, че горе-долу ще се тръгне в правилната посока. Трябва да се има предвид и че все пак гилдията не може да вдигне цените изведнъж. Потребителят също няма да го приеме отведнъж. Решението е постепенно вдигане на цената, която в края на следващата година трябва да бъде минимум 150 евро.
Изказват се мнения за премахване на разсроченото плащане...
- Разсроченото плащане не е проблем. Когато цената стане 500 лв., защо трябва да наказваме доборсъвестните клиенти, които си плащат редовно, лишавайки ги от възможността да ползват разсрочено плащане. Нередовният клиент трябва да бъде наказван. Сега мерките са, че наказват застрахователите, ако не въвеждат навреме полиците, но нередовните потребители пак не си правят застраховки.
Проблемът може да се реши по един-единствен начин - недобросъвестните да бъдат наказвани, като автомобилите им се спират от движение, защото представляват опасност. И наистина да бъдат глобявани, а не само да се издават административни актове. В момента има около 500 хил. автомобила, за които се спори дали застрахователите не сме ги въвели като полици или не са застраховани. Аз твърдя, че те не са застраховани. Това са много автомобили. Всеки от тях може да причини щети за 10 млн. евро например. Това са трилиони.
Освен въпроса с "Гражданска отговорност" друг нерешен проблем е този с катастрофичния пул срещу природни бедствия. Защо толкова години не се намери решение?
- Доскоро не се търсеше мнението на асоциацията. Първоначално се тръгна в една плоскост, след това посоката се смени. Сега отново някакви хора проявяват инциативност, но те не са свързани с асоциацията. Докато всяка промяна на закон или изготвянето на нов не започне да излиза от съответния бранш, винаги ще се стига до задънена улица или, ако се приеме нещо, то ще бъде осакатено.
Личното ми мнение е, че един катастрофичен пул би трябвало да покрива само риска земетресение. Според изчисленията на всички големи презастрахователи това е катастрофичният риск за България. Те не включват наводнения. Тези, на които бяхме свидетели неотдавна, не бяха причинени от природни бедствия, а от небрежно стопанисване на язовири, речни корита и пр. Щетите от тях не биха били покрити от катастрофичен пул, дори и той да съществуваше, защото те са причинени от безотговорността на този, който стопанисва тези обекти. По оценките на презастрахователи като "Мюних Ре" и "Суис Ре" в България няма реки, които биха могли да причинят наводнения като резултат от природно бедствие.
Добре, но в крайна сметка какво иска браншът и какво предлага като решение по този въпрос?
- Изпращали сме писма до съответните органи на държавата, така че, ако бъдем изслушани, както напоследък вече се случва, може би ще се стигне до решение. А то е да се създаде катастрофичен пул за риска земетресение. Решение би могло да бъде задължително застраховане в пул на всички държавни и общински инфраструктурни съоръжения и сгради, а отделно гражданите да се застраховат срещу природни бедствия, ако искат. Когато някой доброволно си купи къща или апартамент, той трябва сам да се грижи за имота си. При един такъв вариант държавата ще плаща премия за риска, тъй като е собственик на обектите, включени в пула, а застрахователите ще носят риска. Но този вариант не е на дневен ред. Сега се обсъждат варианти, които ги изпраща някой друг.
Защо асоциацията не излезе с общо становище или предложение по въпроса?
Защото няма общо мнение по въпроса. Това всъщност е проблемът. Компаниите, които реализират добри резултати в този сегмент на пазарен принцип, в бъдеще биха били ощетени заради евентуално административно разпределение на пазара по една такава полица. Но проблемът с "Гражданската отговорност" не е по-маловажен от този.