Рамадан Аталай: Ще оттегля общата сметка за парно, въпреки че е единственото решение

Предложение на председателя на енергийната парламентарна комисия Рамадан Аталай сградите да имат обща сметка за парно развихри спорове между депутатите и омбудсмана. Те обявиха, че текстът е противоконституционен и не може индивидуална отговорност да се вменява за колективна. До края на тази седмица парламентът трябва да приеме на второ четене Закона за енергийната ефективност, където Аталай предлага задължението за съседите да учредят асоциация, след като 2/3 от съседите не плащат парно, топлофикация да ги изключи, а впоследствие да регистрират асоциация.
Защо толкова лесно енергийният регулатор се отказа от тримесечното отчитане на тока? Ако имаше проблеми с методиката на "ЧЕЗ България", не трябваше ли тя да се промени и защо това не е регулирано чрез закона за енергийната ефективност?
- Недоверието към системата, която "ЧЕЗ България" искаше да приложи, доведе и до решението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да отмени тримесечното отчитане. Компанията трябваше предварително да обясни на клиентите си, че то е все пак начин за намаляване на разходите, които влизат в сметките за ток. Може би грешка на електроразпределителното дружество е, че не въведе новия начин на отчитане поетапно и не предостави повече разяснения на клиентите.
В закона е записано, че абонатите на топлофикациите и на електроразпределителните дружества трябва да плащат реално потребената енергия - какви са гаранциите, че това ще стане?
- Законът предвижда потребителите да получават информация за отчетената енергия като база за сравнение преди мерките за енергийна ефективност и след прилагането им, но не третира реално потребената енергия от преносното предприятие към потребителя. Не можахме да обясним на хората, че законът не се занимава с начина на плащане на използваната енергия. Имаше предложения от колегите фактурите да се представят за реално потребена енергия и те да се коригират. Те не бяха приети, защото фактурите са счетоводен документ и клиентът не може да ги промени.
Директивата, която става част от новия закон предвижда въвеждането на интелигентни системи за отчитане, които изискват инвестиции от електроразпределителните дружества. Обществото трябва да е наясно, че тези разходи за инсталираните им ще се отразят в сметките на крайните потребители, но в замяна ще получим измервания по всички параметри на доставката. Не съм против да платим лев или два повече, но когато депутатите Минчо Христов и Владимир Кузов непрекъснато предлагат ежемесечно отчитане, нека да отчетат, че тези разходи се плащат от абонатите.
Не прехвърляте ли отговорността за неплатеното парно на съседите, като предлагате обща сметка за всяка абонатна станция?
- В Закона за енергетиката е записано, че ако две трети от присъстващите на общото събрание на етажната собственост са съгласни, сградата се присъединява към топлопреносната мрежа. Със същите гласове съседите могат да се откажат от парното. При приемането на закона решихме, че живеещите в блока с две трети мнозинство избират и компанията за дялово разпределение. Противниците на идеята за общата сметка, сред които е и омбудсманът, ме представиха като човека, който ще изпрати разсилен пред входа, който бърка, взема парите и оставя фактурата. И сега фактурата е една, имаме един уред за измерване в абонатната станция, а топлинните счетоводители разпределят енергията според показанията. Предложението ми е, за да има прозрачност и да е ясно какво ползват потребителите в сградата, те да създадат асоциация. Тя ще се регистрира и ще може да определя дяловете за всяко жилище. Ако асоциацията не може сама да разпределя, ще си наеме компания. По закон асоциациите ще могат да купуват с 10% по-евтина енергия от топлофикация спрямо определената от регулатора цена за битовите абонати.
Не на последно място асоциацията може да участва в получаване на грандове от еврофондовете за мерки за енергийна ефективност и саниране на сгради. Цялата отоплителна инсталация в блоковете например е собственост на етажната собственост, а не всички съседи имат пари, за да си поставят самостоятелни щрангове и да монтират уреди на тях, за да се премине към индивидуално мерене на енергията.
Защо тогава дори коалиционните ви партньори БСП и НДСВ не подкрепиха тази идея?
- Не твърдя, че предлагам най-правилното решение в създадената патова ситуация с топлофикациите. Давам решение, базирано на опита в Германия, Холандия и други страни. Много от депутатите заявиха загриженост за потребителите с идеята кой да спечели следващите избори. Обясненията, че българинът е индивидуалист и се нарушават отделни права, само подкрепят съществуващата ситуация с неплащането на сметките. За последните 18 години няма изход.
Не подкрепям и начина, по който топлофикациите работят до момента, защото дружествата трябваше да направят всичко възможно, за да намалят цената на топлинната енергия. Това означава, че досега "Топлофикация - София" например трябваше да изгради когенерация. Почти няма в света компании, които да използват природния газ директно за горене. В Закона за енергетиката сме забранили на всеки, който сега строи нова централа с мощност над 5 мегавата, да включва топлинна енергия, ако не прави когенерация. Ако в момента софийското дружество не си направи когенерация и не използва енергията от отпадъците за намаляване на цената, а държавата не определи кои са социално слаби, няма изход от създадената ситуация.
Все пак, след като на комисията се видя, че това предложение няма достатъчно подкрепа, при обсъждането в зала ще го оттегля. Въпреки това смятам, че е необходима обществена дискусия по тази тема, защото това е единственият начин в момента да бъде решен проблемът на топлофикациите. Не смятам за приемливо предложението на депутата от ДСБ Иван Иванов държавата да отпусне безлихвени кредити на длъжниците на дружествата, които да се връщат чрез отчисления от заплатите им.
Не смятате ли, че проблемът с отказа да се плащат сметките за парно е основно в липсата на доверие у потребителите, че топлофикациите не продължават да се източват? Защо дружествата не направиха нищо, за да ги убедят в противното?
- Не подкрепям нито топлофикациите, които досега не намериха изход от създадената ситуация, нито крайният клиент, който не прави нищо. Топлофикациите искат само да не се закриват въпреки отказа на абонатите да плащат и задълженията на дружествата към "Булгаргаз". Факт е, че за момента няма по-комфортно отопление от централното. Същевременно, ако дружествата не намерят евтина първична енергия и не намалят цената до ниво, в което по-голяма част от клиентите им могат да плащат, насила не можем да задържим потребителите. Съществува и опасността от срив на енергийната система при масово изключване на парното и преминаване на отопление на ток. Ако трябва, дори да се карат въглища от Перник, за да горят дружествата, но също е начин за изход от ситуацията. Има ред решения, които противниците на моята идея за обща сметка не предложиха.
Как ще коментирате обвиненията, че в закона надделяват лобистки интереси, свързани с дейността на компаниите за енергийно обследване?
- Не знам кои са лобистите. Може би още през май законът трябваше да е факт. Министерството на икономиката и енергетиката предостави данни, че България е на едно от първите места по енергоемкост. Според тях, ако си намалим енергийната интензивност с две трети, ще намалим вноса на енергийни суровини толкова много, че няма да има нужда да се изграждат нови мощности. Ако това ще бъде постигнато чрез енергийна ефективност и обследвания, подкрепям бързото им извършване. Според действащия закон за енергийната ефективност, енергоемките предприятия трябваше вече да са готови с енергийните одити.
Все пак реалистичен ли е поставеният срок от 3 години, през който предприятията с консумация над 3000 мегаватчаса годишно да си направят енергиен одит?
- Ако едно предприятие не си прави одита независимо какви срокове ще му поставим, то няма да ги изпълни. Дори да им бяхме дали четири-пет години на големите предприятия, те нямаше да ги изпълнят. Имаме индикативни цели за производство на алтернативна енергия, които трябва да изпълним.
Защо предлагате да бъдат удължени сроковете за изкупуване на енергията от соларни и геотермални централи, както и от вятърните паркове?
- Производителите поискаха удължаването. Сега сме дали възможност на инвеститорите да дойдат и да инвестират. Премиерът Сергей Станишев също призова по най-бързия начин да постигнем индикативните цели, поставени от ЕС за производството на алтернативната енергия. В повечето страни от ЕС срокът на договорите е 35 години.