Ален Бовис: Корветите "Гоуинд" станаха изключително "поръчков" кораб

С Ален Бовис разговаряме на изложението "Юронавал" (Euronaval) за техника за бойния флот и морска сигурност, където компанията демонстрира макет на "Гоуинд" с флага на българските ВМС. България преговаря с "Армарис" (поделение на концерна DCNS) за купуване на две такива корвети за близо 1 млрд. лева. През лятото френски анализатор предупреди, че тези кораби са само проект и "все едно да си купиш къща, а да ти продадат чертежите й". Ален Бовис, който е и специален съветник на изпълнителния директор и президент на корпорацията Жан-Мари Поамбьоф, отговаря на критиките.
На "Юронавал", което се провежда на 2 години и е сред водещите в света изложения на такава техника, DCNS представи корветите като "новост" на цялата първа страница на специалното издание на журнала си.
Г-н Бовис, в България имаше спор около факта, че корветите "Гоуинд" са само "на хартия"...
- (с усмивка) Не бяхме много доволни от вашия материал
...... и какво е вашето обяснение?
- Това е проект "на хартия", тъй като всеки клиент има специални изисквания. Затова двама клиенти нямат еднакъв кораб. В този дух важното във военноморски аспект е качеството на препоръките на създателя на въоръжението, а също и качеството на технологиите, оборудването и, по-общо, концепциите, ползвани на кораба.
Доста време преговаряте за корветите?
- Вече четири години обсъждаме "Гоуинд" с българския военноморски флот и мисля, че развихме модел, който напълно отговаря на неговите нужди, на оперативната обстановка в Черно море. Получи се изключително "поръчков" кораб. Но той ползва от, една страна, цялата история, опит и възможности на компанията ни, а от друга, е пряко вдъхновен от фрегатите "Фрем", поръчани преди три години от френския военноморски флот. Иначе казано, концепцията, въоръжението, архитектурата, технологиите - всичко това е, бих казал, взето в сбита форма от "Фрем". Единствената разлика е, че "Гоуинд" са по-малки кораби. Нуждите на българския и френския флот не са еднакви и морските условия в Черно море не са същите като тези в Северния Атлантически океан, където нашите кораби трябва често да действат. Безспорно това е нов кораб, с който българските ВМС първи ще могат да се похвалят, но иначе всичко на него е изпитано и одобрено с изследванията и разработките на националните ни програми.
А чрез България впоследствие ще привличат и други клиенти?
- Надяваме се естествено, че и други клиенти ще се интересуват, вече имаме проявен такъв интерес от много други ВМС и, разбира се, партньорството ни с българската индустрия и по-специално корабостроителницата във Варна е дългосрочно и, надяваме се, съвместно на пазарите за износ.
Какво остава да се свърши в преговорите?
- Да се вземе решението! (с усмивка)
Което в тези времена на финансова криза е още по-трудно...
- Големите оръжейни програми естествено представляват значителни капиталовложения за всяко правителство. Те винаги трябва да се обясняват на гражданите, които невинаги виждат незабавна полза.
Решението, разбира се, е в ръцете на българското правителство, но всички днес си даваме сметка до каква степен Черно море е чувствителна зона с много напрежение, енергиен кръстопът между Азия и Европа и отскоро югоизточна граница на ЕС и НАТО. Така че България, а също така и Румъния сега са с нови отговорности в ЕС и НАТО, и в по-общ аспект спрямо международната общност, да допринасят за мира и стабилността. Така че нуждата от тези модерни кораби изглежда ясна.
Но те определено не са евтините предложения на пазара.
- Колкото до капиталовложенията и цената, трябва да се знаете, че така, както сме ги дефинирали с българските ВМС, корветите "Гоуинд" са съвсем сигурно най-качествените, най-добре въоръжени кораби от този клас на пазара.
Разбира се, всичко си има цена. Нека отбележа, че българските ВМС са безмилостен събеседник и преговарящ (усмивка) и даже бих казал, че под натиска на стратегически интереси на двете правителства ние, индустриалците от DCNS, бяхме принудени да вложим от собствените си фондове в тази програма, за да стигнем цената, която успяхме да предложим на българските ВМС.
Това не е просто търговска продажба, а е сделка, диктувана от желанието на двете правителства, и по-специално на френското, тя да се осъществи. Интересът за нас е дългосрочен - държим на това сътрудничество, на тази витрина за корветите ни "Гоуинд", и да можем с българските ни партньори да атакуваме пазарите за износ в най-добри условия. Ето защо в никакъв случай не търсим печалба в тази програма, а напротив, инвестирахме собствени средства.
Какво мога да кажа за цената? Разбирате, че все пак това са поверителни неща и в края на краищата решението дали да приеме цената е на българското правителство. Да, това остава значителна сума, но е много изгодна за България - ангажирахме се за офсет план за 140%. Иначе казано, при инвестирани 100 единици, българското правителство си осигурява възвръщаемост от 140.
С какво по-точно офсет програмата е изгодна за България?
- Вече сме постигнали голям брой споразумения с българските ВМС и по-общо с българското правителство, а офсетната програма е един от тези елементи. От самото начало тя се признава като много изгодна за България, ние я потвърдихме, тя е уточнена в детайли.
В нея влиза обширен трансфер на технологии за българската индустрия и по-специално корабостроителниците във Варна. Днес те строят цивилни кораби, а именно чрез програмата искаме да им позволим да придобият технологиите за изграждане на тежко въоръжени военни кораби като "Гоуинд". В тези рамки те първо ще се строят за българските ВМС и впоследствие, надяваме се, и за други клиенти, но също така ще строят елементи от фрегатите "Фрем" за френските ВМС.
Другата сфера на офсет споразумението е помощта, която ще окажем на българските ВМС по поддръжката и ремонта на корветите. Така че мисля, че днес всички условия за започване на програмата са налице и както можете да се досетите, с нетърпение очакваме решението на българското правителство.
Каква е ролята на политическия фактор - знаем за активността на президента Никола Саркози по тази сделка?
- Това определено е стратегическа програма, подкрепяна "до дупка" от френското правителство и по-специално от президента Саркози от самото му идване на власт. Той разговаря по този въпрос с вашия министър-председател в края на миналата година в София, после отново през юли в Париж... Елисейският дворец естествено следи хода на тези дискусии и преговори съвсем отблизо. Това е наистина символична програма от гледна точка на стратегията на съюзи, която нашият президент иска да води към новите ни европейски партньори и по-специално към България в зона с много голяма чувствителност за ЕС.