Райнхард Мичек: С помощта на Брюксел вървим към компромис с Турция за "Набуко"

Райнхард Мичек: С помощта на Брюксел вървим към компромис с Турция за "Набуко"

Райнхард Мичек: С помощта на Брюксел вървим към компромис с Турция за "Набуко"
В края на миналата седмица изпълнителният директор на международната проектна компания "Набуко газ пайплайн интернешънъл" представи в София развитието на проекта. Според Райнхард Мичек има съществен напредък. Той съобщи нов срок за подписване на междуправителственото споразумение между шестте държави участнички, което беше отлагано на няколко пъти по различни причини.
Защо "Набуко" продължава да бъде проект на книга?
- "Набуко" ще стане реално съществуваща инфраструктура от тръби и компресорни станции, по която ще бъдат транспортирани огромни количества газ от Централна Азия и Близкия изток за Европа. Подготовката за строителството трябва да бъде осъществена добре и това изисква време, защото проектът е сложен. Очаквам през юни да бъде подписано междуправителственото споразумение, за което има подкрепа от правителствата и енергийните регулатори. Януарската газова криза със спрените доставки от Русия промени поведението на участниците в проекта и сега настроенията са позитивни. С координация от Европейската комисия се върви към постигане на компромис, който ще бъде разписан в проектоспоразумението, чийто окончателен вариант ще е готов през май. Водят се преговори с Турция за синхронизиране на законодателството й с европейското, което забави подготовката. През последните месеци има съществен напредък. Подписването на споразумението ще отпуши процесите на уточняване на трасето през територията на страните участнички, както и изготвяне на оценката за въздействието върху околната среда.
Кои са пречките за реализация на проекта до момента?
- Трасето на газопровода минава през пет държави. Когато започнахме реализацията на проекта, единствено Австрия и Унгария бяха членове на Европейския съюз. България и Румъния все още бяха кандидати за членство, а Турция е извън съюза. Основното предизвикателство беше да се синхронизират законодателните рамки на страните участници. "Набуко интернешънъл" поиска да използва изключения от газовата директива, които ще ни позволят да определим тарифите и 50% от капацитета на газопровода да използват акционерите, а останалите ще бъдат предоставени на търговци на газ. Вече е получено съгласието на регулаторите на България, Унгария, Австрия, Румъния. След подписване на споразумението ще се разработят подробни инженерни планове.
Как ще се споразумеете с Турция, която обвързва участието си в проекта с членството в ЕС и иска да играе не само ролята на страна транзитьор?
- В момента преговорите се водят само по един проект на споразумение и се координират от Европейската комисия. С реализацията на "Набуко" ще се изгради връзка на турската преносна система с европейската. Проектът ще позволи да се гарантира сигурността на доставките и те да се диверсифицират. Газопроводът ще повиши ликвидността на газовия пазар и ще позволи транспортирането на газ по посока Изток - Запад и обратното. Намеренията са да бъдат изградени и газохранилища в страните по трасето.
Какви са рисковете пред проекта?
- Съществуват рискове от технически характер и такива, свързани със собствеността и сроковете за изпълнение на проекта. Но компанията притежава необходимите средства, за да ги сведе до минимум. Надявам се, че "Набуко" ще бъде завършен успешно.
На последния съвет Европейският съюз отпусна 200 млн. евро за "Набуко", но Германия даде съгласието си под условие, че до края на 2010 г. всички подпомогнати проекти, включително и този, трябва да дадат конкретни резултати. Какво по-точно се има предвид под конкретни резултати и постижимо ли е проектът да даде такива в следващите 20 месеца?
- Изправени сме пред забавяне на световната икономика заради кризата. Програмата за възстановяване на Европейския съюз е насочена към проекти, които ще дадат резултати в краткосрочен и средносрочен план с ефект върху икономиките и индустриите на съответните държави. Планираме да постигнем такива резултати. Намерението ни е до края на тази година да започнем изпълнението на инженерните работи чрез поръчки за тръбите и компресорните станции. Основна цел на европейската политика е да допринесе за възстановяване на индустрията и пазарите и да укрепи сигурността на доставките.
Реалното строителството на газопровода ще започне през 2011 г., а през следващата ще бъдат определени доставчиците. Разговорите за отпуснатите средства предстоят и те ще бъдат използвани при започване на строителството.
И Русия, и Иран казват, че "Набуко" е невъзможен без газ от Техеран. Така ли е?
- Най-голямото предимство на "Набуко" е, че разчита на доставки от няколко източника - нито само на ирански, нито само на руски. В дългосрочен план очаквам да се осъществяват доставки от Иран, включително и от терминали за втечнен газ. Възможни са и доставки от Ирак и Египет. За осъществяването им обаче е необходима политическа стабилност. Азербейджан и Туркменистан също могат да извлекат ползи от проекта, защото ще бъдат създадени добри условия за инвестиции в Каспийския регион.
Как ще коментирате, че Турция и Иран вече се споразумяха за доставки?
- Всички подписани до момента споразумения за доставки на газ повишават сигурността на самата Турция и влияят положително върху проекта. "Набуко" цели не само да гарантира сигурността на доставките за Европа, но и за Турция.
При какви условия "Газпром" би могла да участва и евентуалното й участие няма ли да обезсмисли проекта, представян като разнообразяване на източниците на доставки?
- Целта е диверсификация на доставките и пътищата. Всяко тълкувание коя концепция би била привлекателна за настоящите акционери в проекта и за "Газпром" не искам да коментирам. Участието на "Газпром" не е поставяно на дневен ред. Сегашните участници разполагат със средства, ноу-хау и големи пазари в Европа. Отправихме покана към всички производители на газ за участие в проекта и нямаме намерение да изключваме нито един от тях. "Газпром" може да бъде един от доставчиците. Факт е, че Русия ще остане един от основните доставчици на газ за Европа през следващите години.
Кои проекти за газопроводи смятате за реални конкуренти на "Набуко"?
- "Набуко" е проект за пренос на газ. Потреблението му в Европа ще се увеличава. Свидетели сме, че конкуренцията между търговците на газ ще е по-голяма. Проектът ще позволи доставки от Изток на Запад. Инвеститорите през следващите години ще вземат решения за изграждането на хранилища. Проектите за такива хранилища в България, Турция и Румъния ще бъдат финализирани през 2014 г. Някои от акционерите ни като ОМV, които работят в областта на втечнения газ, биха проявили интерес към изграждането на подобни терминали. За всички търговци и доставчици е необходимо разнообразяване на източниците, което е свързано и със строителството им.
Как кризата ще отрази върху финансирането на проекта?
- В условията на криза пазарът на газ се свива. В същото време прогнозите са, че потреблението му в Европа в дългосрочен план ще нараства. Разговаряхме с Европейската инвестиционна банка (EИБ), Европейската банка за възстановяване и развитие (EБВР) и с кредитни експортни агенции. На срещата в Будапеща преди два месеца главният изпълнителен директор на ЕИБ Филип Mейстед обяви, че банката е готова да финансира 25% от проекта за над 2 млрд. евро. Кредитните агенции са готови да финансират доставките и строителството.