Красимир Николов: Събираме 120-130 млн. лв. по-малко от ДДС на месец

Миналата седмица финансовото министерство съобщи данните за изпълнението на бюджета за февруари, от които стана ясно, че държавните сметки са на дефицит за месеца. Първата институция, която предупреди, че се очаква забавяне на приходите, беше Агенция "Митници". По темата разговаряме със зам.-директора на агенцията Красимир Николов, който отговаря за митническите режими и тарифната политика. |
През февруари бюджетните разходи надхвърлиха събраните приходи - как върви събираемостта на акцизите и на ДДС от внос?
- Тази година събираме по-малко приходи от миналата заради икономическата криза. Но анализите ни показват, че спадът на приходите при нас е по-скоро в резултат от кризата в другите държави, отколкото в България. Основно се усеща разликата при нефтопродуктите. Цената на петрола падна драстично, много под очакваните нива за годината. Много поевтиняха и металите и рудите. Най-големите ни приходи са от тези стоки. По тази причина събираме около 120-130 млн. лв. по-малко на месец от ДДС.
Ще изпълните ли плана си?
- От акцизи за тримесечието сме събрали 32 млн. лв. по-малко, общата сума е 822 млн. лв. Миналата година срокът за ползване на бандеролите на цигарите със стар акциз беше шест месеца, а сега само три, затова очакваме от следващия месец да почнем да наваксваме.
Има малък спад в потреблението на горивата. Има и тенденция за преход от по-високите ценови категории към по-ниските, което се отразява върху косвените данъци.
Контрабандата и измамите остават ли най-сериозният проблем за приходите, или се изместват от свитото потребление и намалелите цени?
- Контрабандата е риск, с който се борим постоянно. В съседни държави като Сърбия, Македония и Молдова цените на цигарите са значително по-ниски. Нормално е да се насочи контрабанден поток, но засега е на ниво куфарна търговия. Не са засечени организирани канали или, ако ги има, те не са резултат на новите явления, а са канали, които си вървят от години и с които нашите колеги се борят от години.
Смятате ли, че при тези условия контрабандата може да се засили, има ли и други стоки, които се определят като рискови?
- Всички акцизни стоки са рискови. Горивата, цигарите и спиртните напитки винаги са били стоки със сравнително висок риск. От гледна точка на плащането на акциза са важни автомобилите. Ние нямаме митнически контрол на вътрешните граници, а в повечето страни членки те не са акцизни стоки и не се придружават със специални документи.
Затова единствената бариера е необходимостта от регистрация в КАТ. Колегите от Пътна полиция всеки месец ни дават данни с регистрираните автомобили. Ние анализираме дали са дължими, платени ли са, пишем писма, покани. Това е сложен процес, тъй като адресите често се сменят, собствениците трудно се откриват. Но ние си работим в тази насока и съвсем скоро ще се видят и конкретни резултати.
Защо търговията с Гърция и Румъния беше идентифицирана като проблем едва сега, две години след членството ни в ЕС, и Националната агенция за приходите (НАП) заедно с вас ще проверяват определени сделки?
- Това са вътрешнообщностни доставки и са изцяло в прерогативите на НАП.
Да разбираме ли, че НАП и консултантите от "Краун ейджънтс" ще правят тези проверки без вас?
- Имаме план за взаимодействие и за съвместни мерки, като "Краун ейджънтс" се явяват координатори. Ние ще си помагаме, но няма да вършим работа, която не е в нашата сфера. Ще извършваме съвместни действия в тези области, които са предмет на контрол и от НАП, и от митническата администрация. Засиленият контрол ще може ли да компенсира спада на икономическата активност?- Засиленият контрол винаги има добър ефект, стига да не пречи на бизнеса.
Трябва да се внимава покрай сухото да не изгори и суровото, защото е много важно в момента да не се затруднява работата на фирмите. Разбира се, в рамките на един силен контрол, който да не позволява нелоялна конкуренция от фирми, решили да не спазват закона.
Защо информационната ви система не е свързана с тези на другите контролни органи?
- Всяка администрация си е създавала система за автоматизиране на собствените процеси. Ние и сега работим много с НАП, правим справки и си обменяме информация. Въпросът е, че информацията, която разменяме, е класифицирана - данъчна или служебна тайна. Трябва да се подходи много внимателно, за да може хората да си вършат по-добре работата и в същото време да не се позволят злоупотреби, ако изведнъж се даде достъп на няколко хиляди души.
БИМИС е чисто българска информационна система на митниците, а чрез модула ТАРИК сме свързани с Европейската комисия. В момента в процес на разработване е система за управление на акцизите, тъй като там по редица причини европейското законодателство не е уеднаквено, но върви такъв процес. В рамките на този процес ще се развива и нашата система, тъй като в един момент след няколко години тя ще се интегрира със системите на останалите страни членки.
А ще се свърже ли с НАП?
- Технически достъпът е даден, но само определени хора могат да ползват тази информация, защото законът позволява толкова. Трябва да има законодателни промени, да има механизъм, които да позволят на повече хора да работят с информацията, но да не позволяват злоупотреби.
Имате ли проблеми в работата с НАП?
- В момента имаме най-доброто сътрудничество от години, извършваме съвместни проверки и свързването на информационните ни системи ще сложи последния щрих във взаимодействието ни. Технически нещата са готови. И към момента се правят справки, но за да влезе в широка употреба, трябва да се създаде правната рамка.
Споменахте за по-късия срок за старите бандероли за цигарите. Заради това ще трябва да връщате акциза на фирмите, които унищожат непродадените количества под ваш контрол - ще успеете ли?
- Много време ще ни е необходимо, защото броят на върнатите бандероли и на цигарите, които трябва да се унищожат, е много голям. На нас ни бяха върнати към 47 млн. броя необлепени бандероли, получихме от фирмите и около 75 млн. кутии с цигари, облепени със старите бандероли, които да се унищожат.
Как ще се справите?
-Ще пренасочим хора към тази дейност. Допълнително обучаваме наши служители, за да са експерти в разпознаването на бандеролите.
На каква стойност възлиза невърнатият акциз до момента?
- Не е върнат акцизът за предишните 47 млн. необлепени бандероли. Течеше процедура по проверки и администриране и издаване на съответните административни актове. Ние не връщаме акциз, а по-скоро го прихващаме, тъй като с освободения финансов ресурс фирмите си заявяват от новите образци бандероли и ги получават.
С кои заводи преговаряте за унищожаване?
- Не преговаряме, тъй като унищожаването е по желание и в интерес на фирмите. Ние имаме контролните функции и трябва да се съгласим със съответния обект. Приели сме изгаряне до пълно унищожаване. До момента са водени преговори със завод във Врачанско, прави се запитване и до "Златна Панега", преговаря се и с някои други заводи, включително металургични. Там изискването ни обаче е да няма никакъв страничен достъп до пещите заради горчивия опит в "Кремиковци". Там се оказа, че има достъп до лентата, която води стоката до пещта.