Камелия Славейкова: Биогоривата не са панацея срещу поскъпването

Цената на петрола през последните седмици скочи над 70 долара за барел. "Без инвестиции в алтернативни източници на енергия цените на петрола ще скочат рязко", заяви неотдавна пред "Блумбърг" шефът на холандската нефтена група "Шел" (Shell) Йероен ван дер Веер. Според него щом глобалната икономика се възстанови, цените на черното злато неизменно ще тръгнат нагоре заради увеличеното търсене. За коментар се обърнахме към изпълнителния директор на компанията в България - Камелия Славейкова. Кариерата й в "Шел" България започва от 1993 г., като през първите години оглавява отдел "Маркетинг и реклама", последователно на местно и регионално ниво. В периода 2000 г. – 2003 г. работи в маркетинг отдела на европейските структури на Shell. През последните две години заема длъжността мениджър "Комуникации" за Централна и Източна Европа.
Ще се превърне ли в трайна тенденция ръстът на котировките на суровия петрол? Какви са прогнозите на експертите в "Шел"?
- Макар и да сме една от най-големите петролни компании в света, "Шел" избягва да се ангажира с прогнози за движението на котировките на суровия петрол. Този пазарен сегмент се влияе силно от редица фактори от икономически, геополитически и спекулативен характер и историята показва, че всякакви прогнози могат да бъдат силно манипулативни и недостоверни. Принципно не се обвързваме с подобни прогнози и сме на мнение, че пазарът, а именно търсенето и предлагането са определящи фактори за бъдещото развитие на цените.
Ще остане ли масовият бензин отново 2 лв. за литър и няма ли това да окаже негативен ефект върху бизнеса в страната, и без това притискан от високи лихви и покачване на цените на монополните комунални услуги?
- Това е въпрос, на който не можем да дадем категоричен отговор. Цените на дребно се формират от редица фактори извън наш контрол и влияние - колебанията на валутните курсове и на международните котировки, размера на акцизите и на ДДС, както и от конкретните пазарни условия (търсенето и предлагането на съответния продукт на пазара). Очевидно е, че в условията на рецесия клиентите са по-чувствителни към повишаване на цените на горивата, така че евентуални колебания на тези цени биха могли да се отразят върху потреблението на горива като цяло.
Какви са възможностите да се противодейства на ново завихряне на цените на нефтопродуктите? Доколко биогоривата са решение на този проблем?
- Пазарът е най-добрият регулатор и механизъм, балансиращ процесите. Но наред с това може да се търсят и други начини за противодействие. От опита на различни страни можем да посочим като подобни възможности намаляването на размера на акцизите, ДДС и др. Въвеждането на биогоривата често се спряга като мярка, която би могла да доведе до намаляване на цените на горивата. На практика биогоривата не са панацея срещу повишаването на цените на течните горива. Точно обратното, при липса на държавна субсидия, примерно под формата на намален акциз, те са по-скъпи и от тази гледна точка те са все още не конкурентоспособни спрямо класическите течни горива на нефтена основа.
Да очакваме ли по бензиностанциите в страната през есента смеси на биогорива?
- Това до голяма степен зависи от евентуалната промяна на законодателството, свързано с приложението на биогорива в България, и от това дали предложените промени в закона ще бъдат приети и приложени своевременно. През последните месеци беше сформирана работна група, чието предложение за промяна на това законодателство е внесено за обсъждане в Министерския съвет. Работната група се обедини около идеята да има постепенно увеличение на съдържанието на биодизел - 2% биодизел към дизеловите горива от ноември тази година, като през следващите години този дял се увеличава с по един процентен пункт. Договорихме се и да се съгласува с ЕС и да се въведе данъчно облекчение (намаление на акциза), което ще направи горивата, съдържащи биокомпоненти, по-привлекателни. Надяваме се, че тези промени ще бъдат приети в скоро време от парламента и ще позволят ефективното приложение на горива, съдържащи биокомпоненти в България. В същото време искам да подчертая необходимостта от подготовката и приемането на нов закон за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници и биогорива, който да отразява последните изисквания, залегнали в директивите на Европейския съюз и тенденциите в развитието на алтернативните горива.
Коя е причината да обявите на силен глас, че спирате зареждането на автомобили с автогаз, чиито уредби не са преминали технически преглед? Доколко безопасността в случая е отговорност на петролните компании, които единствено зареждат гориво?
- Причината е комплексна. На първо място, чувството ни за отговорност за безопасността на клиентите и на служителите, които ги обслужват на автогаз колонката, тъй като обслужването на неизправни газови уредби крие голям риск за здравето и живота на тези, които са в непосредствена близост с тях. Грижата за безопасността е от първостепенно значение и на нея са подчинени всички действия на служителите ни, както и на тези, които обслужват клиентите под знака на търговската ни марка. Наред с това в основата на нашия категоричен отказ да обслужваме клиенти с газови уредби, непреминали през технически преглед, е и волята ни да спазваме стриктно нормативната уредба в България. В съответствие с българското законодателство на обслужващия персонал на бензиностанциите с газови колонки е забранено да зарежда превозни средства с автогаз, ако липсва стикер, удостоверяващ наличието на технически преглед, или стикерът е с изтекъл срок на валидност. В действителност в съответствие с този закон на компаниите, дистрибутори на горива, се вменяват определени контролни функции, които би трябвало да са прерогатив на съответните оторизирани държавни органи. Така например, когато представители на КАТ спират на пътя шофьорите за проверка на застраховка "Гражданска отговорност" и дали са минали през годишен технически преглед на автомобила, би трябвало да проверяват автомобилите, които имат газова уредба, дали имат въпросния стикер, удостоверяващ изправността на газовата уредба. Законодателството обаче не предвижда подобни мерки, а чисто и просто прехвърля отговорността изцяло на компаниите, дистрибутори на горива, и на тяхната готовност да се съобразяват с тези законови изисквания.
Как се отразява това на продажбите на веригите бензиностанции и не ви ли лишава от едно конкурентно предимство? Газ пропан-бутанът все пак е третото най-потребявано гориво в страната...
- Съвсем естествено това се отразява негативно на продажбите на това гориво. Наред с това дори желанието ни да проверим за наличието на стикер или ако се стигне до отказ от зареждане, често пъти поражда реакция на недоумение и недоволство от страна на клиентите. За тях е необичайна практика подобно категорично действие. В такива случаи обясняваме на клиентите, че проверката на газовата уредба цели да запази техния живот и живота на всички хора, които пътуват в автомобила им. Наред с това подчертаваме, че работещите в бензиностанциите не трябва да поемат риска да обслужват газови уредби, надеждността на които не е гарантирана от съответната техническа проверка. Действително в краткосрочен план отказът от зареждане с автогаз има известно негативно влияние върху продажбите ни, но в по-дългосрочен план вярваме, че клиентите ни ще оценят положително грижата ни за тяхната и на близките им безопасност. Вярваме, че в определен момент нашата последователност по отношение на мерките за безопасност ще бъде оценена от клиентите ни като наше сериозно конкурентно предимство.
Ще увеличи ли подобна мярка безопасността и не е ли тя обречена при положение, ако другите фирми в сектора не се придържат към тази норма?
- За съжаление компаниите, които са готови да поставят безопасността на своята дейност на първо място, дори и когато това е в ущърб на техните бизнес резултати, са единици в България. Това вероятно ще забави постигането на устойчив резултат в спазването на тези законодателни изисквания. Надяваме се и вярваме, че мерките, които се прилагат в бензиностанциите Shell, ще повлияят положително в посока на подобряване на безопасността и ще подтикнат нашите клиенти да направят необходимото, за да си осигурят технически изправни и надеждни газови уредби на своите автомобили. Силно се надяваме, че и други представители на бранша ще ни последват. Наред с това обаче бихме искали да подчертаем и ролята на държавата по осъществяване на контролни функции, които да са пряко насочени към собствениците на автомобили с газови уредби.