Христина Вучева: Не е доказано, че щом има валутен борд, не може да има дефицит

Христина Вучева: Не е доказано, че щом има валутен борд, не може да има дефицит

Проф. Христина Вучева<br />
Проф. Христина Вучева
Госпожа Вучева, каква политика ще води новото правителство, съдейки по огласената средносрочна фискална рамка?
- Рано е да се правят категорични изводи и оценки. Аз съм настроена положително и очаквам най-после някой да започне да прави това, което всички искат.
Четиригодишната фискална рамка не замества 3-годишната бюджетна прогноза, която трябва да е много по-ясна. Надявам се до края на септември да се види докладът на Агенцията за икономически анализи и прогнози и да се внесе тригодишната прогноза заедно с бюджетно разходните тавани, както е по закон. Мисля, че след този документ ще може по-лесно да се отговори на въпроса ви.
И все пак какво е впечатлението ви от видяното досега?
- На мястото на правителството бих поискала отсрочка, защото законът изисква бюджетът да се внесе в парламента до 30 октомври, но е очевидно, че те нямат намерение да отлагат и бързат. А в това бързане някои неща не стават ясни. Колкото до политиките, нека изчакаме края на септември и тогава ще се види дали има нещо пропуснато. Но дори и сега, в този начален период ми се струва, че се подценява същото, за което има дълга традиция в последните 10 години. А то е, че коментарите и работата по бюджета не се насочват към публичните услуги и тяхната ефективност, към проблемите на обществото, които не са решени, и чак след това да се говори за макрорамки и проценти от брутния вътрешен продукт.
Тоест процесът да се обърне - от политиката към бюджетното салдо и баланс?
- Разбира се, законът за бюджета е много по-различен от бюджетирането в една компания. Дори в САЩ, които имат най-развитата и либерална теория, когато говорят за бюджет, говорят по друг начин. Достатъчно е човек да е прочел последната книга на бившия председател на Фед (Алън Грийнспан и книгата му "Ера на турбуленция" - бел. ред.), за да види, че бюджетът е една еманация на правата на гражданите и на демократичните устои на държавата. Никой не си позволява да сложи на първо място "толкова процента от БВП" и това да е най-важното. Най-важни са нуждите на обществото от здравеопазване, образование, условия за развитие на човешките ресурси, а у нас такава дискусия за съжаление никой не провежда.
Няма нагласа и чувствителност в българското общество, липсват обществени групи и граждански сдружения, които да отстояват такива позиции. Вижте колко силна е дискусията за данъците, защото зад нея стоят представителите на работодателите, които се ограмотиха и са на много добро ниво. Синдикатите също са на добро професионално ниво и техните експерти участват в дискусията за заплатите и доходите. Там има напредък. Но никой не стои зад това да се защитават разходите за образование, да се разнищят образователната система и нейните проблеми, за които от време на време се сещаме. Няма дискусия и за здравеопазването, която дори от чисто икономическа гледна точка е цяла наука в САЩ. А тук от време на време някой се сеща да напише нещо или да се изкаже. Ако прочетете старите източници в България до 9 септември 1944 г., ще видите изключителното ниво на разговорите, които са предхождали бюджета. Имали сме блестящи професори с много по-добра грамотност в разглеждането на бюджета като правно-политически акт, от една страна, и като израз на финансовата основа на управленските програми.
Това не е днешен синдром, от много дълго време е. Сегашното правителство дори го извинявам, защото нямат време.
Как гледате на нагласите, които ГЕРБ създаде, че осигурителната тежест ще се понижи с 5 процентни пункта, а впоследствие решиха понижението да е 2 пункта през 2010 г.?
- Това, на което обръщате внимание, е отсъствието на истинска икономическа дискусия доколко действа кривата на Лафер, тоест дали намалението на осигуровки и данъци води до повишаване на приходите. За съжаление има много твърдения, включително на Пол Кругман, че никъде не се е потвърдила тезата, че намалението на осигурителната тежест се самофинансира, защото се явяват нови платци. И в Щатите през 80-те, когато това е била господстваща идея, са установили, че всъщност не става така.
У нас няма нито едно изследване освен приказките. И аз съм приказвала, че е хубаво да намалим данъчната тежест, защото това ще ни донесе по-голям брой данъкоплатци, вместо да се крият или лъжат. Това се говори в последните години, но се подценява, че когато има инфлация и увеличаване на заетостта, данъчните приходи, особено корпоративните и подоходните, също нарастват бързо и това не е свързано с размера им - нарича се фискален дивидент, защото приходите на държавата идват от самата инфлация и броя на данъкоплатците. Никой обаче не изследва дали увеличените приходи след намалението на корпоративния данък на 10% е положителен ефект от тази стъпка или фискален дивидент от инфлацията, която беше двуцифрена.
Това ме кара да съм по-скептична, иначе и аз бях защитник на тезата да оставим повече пари на бизнеса да действа в кризата. Бях убедена в тези свои разсъждения, но с вноските това не се случи категорично. Ние ги намалихме страшно много през 2006 г., но ножицата между приходи и разходи продължава да се разтваря и се запълва от бюджета. Едни големи пари от общите ни данъци се изливат в този пенсионен фонд, което прави несъстоятелна идеята за съществуването му отделно от другите данъци.
Именно съплай-сайд (supply-side) политиката на икономическия екип на президента Роналд Рейгън се критикува от Кругман и се сочи като неефективна. Но не е ли възможно в България тези политики да се окажат по-успешни, отколкото в САЩ?
- Проблемът е, че доводите и на двете групи са еднакви, без убедителни доказателства. Дори и да се увеличи дефицитът в резултат на намалението на осигуровките, може би е по-добре, но никой не го изследва, а за съжаление в момента няма време за такава дискусия. "Ние искаме да намалим с 5 пункта, но сега ще го направим с 2 и следващите години по един пункт" - това е малко несериозно. Единственото извинение за липсата на дискусия е липсата на време. Но ние винаги намираме извинение и сериозна причина да се избегне тази дискусия.
Прави ли са управляващите, като ни казват, че страна с валутен борд не може да си позволи бюджетен дефицит?
- Това е едно клише, което ни се повтаря от много години. Най-напред това беше внушено от МВФ, чиито експерти аз ценя, защото до голяма степeн в тази сфера ние дължим грамотността си на тях. Но има много сериозни автори с изследвания, обхващащи периоди от 10 -15 години, и те по никакъв начин не доказват, че има много пряка връзка между т.нар. двойни дефицити - тоест че ако имате дефицит в текущата сметка, в никакъв случай не можете да имате дефицит в бюджета. Тази доктрина вече се оборва. Доказва се тезата, че дефицитът по текущата сметка е огледален образ на чуждите инвестиции и на сближаването по доходи с ЕС, което не може да се прескочи.
Твърдението, че щом имаме валутен борд, не може да има дефицит - това пък никъде не е доказано. Истина е, че има косвена връзка, но има ситуации и времена, които изискват по-задълбочен анализ. В рамките на една година може би би било по-полезно да имаме дефицит, който да предотврати голямата безработица и в никакъв случай няма да срине валутния борд, ако с него ние сме подхранили експортните производства. Тук силният контрааргумент е "вижте какво стана в балтийските републики", но всичко зависи от конкретната ситуация и поставените цели.
Ще бъде ли тревожен сигнал, ако през тази година фискалният резерв падне под установения в закона за бюджета лимит от 6.8 млрд. лв.?
- Не, аз лично не мисля. Въпросът е да се харчи с цел, програма и да се прави анализ на ползите и разходите.
Има ли България ресурса да води борба с кризата на всички фронтове - да посрещне натиска в социалната сфера и да осигури нужните инвестиции, които ще стимулират потреблението и ще оправят инфраструктурата ни?
- Това е най-важният въпрос, на който трябва да отговори икономическата политика на всяко правителство. Предишното правителство нямаше абсолютно никаква програма. Те бяха разконцентрирани - едни искаха да се води социална политика, други да стимулират бизнеса, трети да подпомагат общините и в крайна сметка нищо. Ако прочетете доклада за тазгодишния бюджет, ще се ужасите от празните приказки. Напълно несъстоятелни неща. Предишното правителство нямаше визия.
За съжаление и това правителство няма визия, защото погледът върху подобен проблем трябваше да се постави в средносрочната фискална рамка, която е за 4 години. Тя трябваше да покаже дали ще се прави нещо за населението, което се оплаква от ниски доходи и пенсии, или пък ще продължим да говорим за инвестиции в инфраструктура, която е много лоша и липсва. Няма отговор на този въпрос. Аз очаквах много и от работодателите, които са заинтересувани и имат много сериозна грамотност в сравнение с гражданския сектор, който трябва да се занимава с публичната сфера. Но и работодателите не поставят този въпрос, грижат се малко тясно за интересите си - данъците, осигуровките.
Смятате ли, че държавата би могла да понесе дефицит и в какъв размер?
- Ще е наивно да се опитвам да отговоря сега. Това трябва да се изследва, а не да се отговаря доктринерски "не можем да имаме дефицит". Поддържайки цели като излишък 3% от БВП, преразпределение от еди-колко си процента от БВП, ние разбихме цялата инфраструктура, не направихме нищо за публичните услуги и доведохме населението дотам, че с основание да се счита за нещастно. Аз мисля, че до внасянето на бюджета има достатъчно време да се появи някаква дискусия и да не се задоволяваме, че планираме същата минимална работна заплата и определен размер на осигуровките. Това е важно, но не е решаващо. Все пак имаме министър на финансите, който идва от САЩ. Фактът, че е дишал въздуха на Вашингтон и Световната банка, предполага да очакваме нещо повече според мен.
Ще има ли България нужда от привличане на външен дълг през следващата година?
- Във фискален аспект на този етап нямаме никаква потребност. Всичко ще зависи какво ще се случи със спада на БВП. Виждате, че целият свят е оптимистично настроен в последно време и смята, че скоро ще се измъкне от кризата, докато при нас повечето считат, че до началото на 2010 г. спадът ще се увеличава.
Смятате ли, че ако все пак ресурсите не достигат за програма, която е важна и нужна, ще е редно да се финансира с дълг?
- Първо, трябва да има много голяма яснота - да седнат администрациите и да кажат на премиера за какво са точно парите от Европейския съюз и в какви направления ще помогнат. Когато се види, че не може да решат всички проблеми, тогава да правим програма, която да привлича инвеститори или средства отвън. Всичко опира до сериозна работа и сериозна грамотност.
Възможно ли е до края на годината да се съберат 1.2 млрд. лв. с "изтупване на джобовете" на сивата икономика?
- Възможно е, но едва ли ще стане за толкова кратък период. Има огромна сива икономика и не само там, където се говори - погледнете частното здравеопазване, почти не регистрира приходите си. В това отношение има резерв.
Но ако се удари нелегалният внос, няма ли всъщност да спаднат приходите?
- Няма нищо лошо, ако се прекъсне нелегалният внос, напротив. От това ще живне нашите текстилна и обувна индустрия. Аз лично одобрявам тези мерки на министъра на финансите. Трябва човек да се занимава с дребните неща, за да се види, че има ред. Дори да не донесе очакваните ползи, пак ще е правилно да се направи.
Миналата седмица правителството на ГЕРБ представи средносрочната фискална рамка за 4-те години, които ще управлява. Каква политика прозира зад числата и изпълними ли са намеренията в условията на икономически затруднения - по темата разговаряме с проф. Христина Вучева, преподавател в Университета по национално и световно стопанство. Тя беше министър на финансите в служебното правителство на Ренета Инджова.