Преслав Борисов, зам. министър на земеделието и храните: Държавата е събирала едва 25% от арендата на земята

Проверка на Сметната палата в държавния поземлен фонд установи сериозни нарушения при отчетността и стопанисването на земята за периода 2005 - 2007 г. Докладът беше обсъждан вчера и от депутатите в земеделска комисия, които настояха за спешни действия от страна на изпълнителната власт по контрола и управлението на държавната собственост.
Какви мерки предприемате за преодоляване на проблемите при стопанисване на държавния фонд ?
- Констатациите на Сметната палата сочат, че е липсвала стратегия за управление на държавния поземлен фонд. Действано е на парче, без да е ясно каква политика ще води държавата при управлението на фонда - дали ще поощрява комасацията, дали ще отдава земята на организации с идеална цел за съвместно ползване, или ще я предоставя под наем, за да получи максимално големи приходи. Още по-изненадващ беше и фактът, че балансът на държавния поземлен фонд се е правел не от министерството, а от областните дирекции. Това противоречи на нормалната икономическа логика централата (разбирайте държавата) да разпределя собствеността, а не обратното, защото това предполага по една или друга причина да се изпуснат земеделски земи от този баланс.
Искате да кажете, че държавната земя е била намалявана без основание и това е ставало на местно ниво?
- Да. Масова практика е било земите, които не са обработвани повече от две години, да се дават непрозрачно, без да бъдат обявявани в областните земеделски служби, каквито са нормативните изисквания. Сериозен проблем е открит и при администрирането и събирането на наемите от държавната земя, не е осчетоводявано какви лихви са събирани при просрочия и дали са събирани. За мен беше пълна изненада и липсата на централен регистър, в който да се вписва кои земи са давани под наем, кои са продавани или отдавани за безвъзмездно ползване на малоимотни и безимотни. Допускано е било също хора, които неправомерно са ползвали даден имот, да подписват споразумение с държавата, с което на практика узаконяват ползването му. За нас беше важно да разберем дали това са отминали практики, или тенденцията продължава. Затова министър д-р Мирослав Найденов разпореди да се направи последваща проверка в областните и общинските земеделски служби за периода 2007 - 2009 г. Спешно създадохме работна група, която да изработи техническото задание за изработване на информационен регистър. Софтуерът ще ни гарантира контрол и проследяемост за състоянието на всеки имот от държавния фонд - каква част от него се отдава под наем и за коя предстои. Системата ще обхваща и плащанията или просрочията на наемите. Целта е да знаем във всеки момент връщат ли се лихвите при просрочие, санкционирани ли са незаконните ползватели на имоти и др. Работим ускорено, така че регистърът да заработи от началото на 2010 г.
Може ли да кажете каква част от фонда се е стопил в резултат от тази безстопанственост?
- През 2005 г. държавата е разполагала с фонд от 2 390 247 дка, а през 2007 г. - 2 351 627, или намалението е с 38 хил. дка. Успоредно с това е се е засилила раздробеността на земята. Броят на имотите са се увеличили от 124 834 на 127 814. Това доказва липсата на каквото и да било виждане за управлението на държавните имоти. Не можем да кажем, че намалението се дължи на някакви далавери, защото са използвани законови форми - търгове за продажба на земя на притежатели на компенсационни бонове, изключване на публична държавна собственост, защитени територии, оземляване на безимотни и малоимотни, земи в стопанските дворове. Проблемът е, че земята на държавния фонд е била силно раздробена и за целия период на управление наемите не са променяни, въпреки че пазарните цени по това време рязко се покачиха. Държавните такси не са променяни от 2003 г.
Ще си търсите ли парите, които не са били събирани от длъжниците?
- Законовите санкции при неплащане на наеми е възстановяването им в троен размер за периода, в който са ползвани. Примерно, ако средният наем на декар е бил 15 лв., глобата е 45 лв. за месец. Ако те откажат тези плащания, тогава санкцията е от 2 до 10 хил. лв. Имаме много подобни случаи, затова започваме процедури по събирането им. Още повече че проверките на Сметната палата са установили много дупки при събирането на тези наеми и лихви за просрочия. На практика държавата е събирала едва 25% от наема по арендните вноски. Затова бързаме с регистъра на имотите, за да преустановим тази порочна практика.
Можете ли да кажете какви са загубите за бюджета до момента?
- Трудно е да се каже, защото не цялата земя от фонда се отдава под аренда. Освен това наемите в различните региони от страната се оценяват според типа и качеството на земята. Очакваме вътрешните ни проверки да приключат към 20 октомври и тогава публично ще обявим всички резултати. За нас е важно да сложим ред в къщата, защото не може в период на криза държавата да губи сериозни средства и да не се потърси отговорност за това.
Ще търсите ли отговорност от администрацията, която е допуснала нарушенията?
- Разбира се. Неслучайно започнахме и вътрешните проверки в службите. Вече имаме предварителни резултати, но ще се въздържа да ги обявя, докато не приключи цялостното разследване. Предварителните данни показват, че в 15 от областните дирекции е имало нарушения. При всички положения сериозните нарушения ще бъдат дадени на прокуратурата.
Подобни проверки е имало и при предишното управление на министерството, но досега не са предприемани никакви мерки.
Установихте ли каква част от държавния фонд покрай курортите е бил заменен и вече застроен?
- За съжаление още не сме направили тези анализи. Продължавам да смятам, че заменените земи в поземления фонд са били повече, отколкото тези в горския фонд. Нека да изчакаме приключването на комплексните проверки не само от прокуратурата, но и на инспектората към "Поземлени отношения" и от агростатистиката.
Каква ще бъде вашата политика по отношение на комасацията? Фондовете за земеделска земя настояват отдавна държавата да въведе стимули за уедряването на обработваемите площи.
- Ще създадем отдел, който да се ангажира изцяло с този процес, който досега видимо беше пренебрегван. Процесът ще върви в тясно сътрудничество със собствениците на земи.
А възнамерявате ли да въведете данък върху земята?
Това също ще бъде тема на бъдещи дискусии. Засега е трудно да отговоря, защото виждате, че където да пипнем, се натъкваме на безброй проблеми, натрупани от миналата власт... и в поземления фонд, и с европейските фондове. Очаквам в отдел "Комасация" да се стигне до анализи, които да докажат плюсовете или минусите на подобен данък.
Как ще се преструктурират бюджетите на програмата за развитие на селските райони, за да не останат неусвоени средства по мерки, към които няма интерес?
- Това, че някой преди нас е приемал проекти, без да се съобразява с факта, че може да се превишат значително заложените средства в програмата, не е аргумент, който работи в наша полза. Всяка една от мерките е свързана с изпълнението на строго определени цели в подкрепа на потенциални бенефициенти и всяко преместване на средства от една мярка в друга нарушава заложените цели. Досега водихме два пъти работни разговори с Европейската комисия по темата и няма сигнал, че предложенията ни за генерална промяна на програмата ще бъдат възприети положително. Разбира се, ние ще направим всичко възможно и да популяризираме мерките, към които засега няма интерес, но за това се изисква време.