Александър Лазаров: Няма средства за кадастрална карта на магистралите

Александър Лазаров е новият директор на Агенцията по кадастъра. Преди да заеме поста, десет години управлява общинската фирма "Географски информационни системи - София". Завършил е геодезия и картография в Университета по архитектура, строителство и геодезия.
Какви промени ще предприемете в Агенцията по кадастъра?
- На първо място ще има промени в законодателството. Законът за кадастъра се нуждае от добра синхронизация със Закона за устройство на територията (ЗУТ), трябва да се изчистят противоречията между двата. Сега има случаи, в които ЗУТ формира собственост и след като са минали всичките обявявания за нея, Законът за кадастъра изисква тя да бъде обявявана от ново. Така се получава едно и също нещо да се обявява два пъти. Това ще бъде променено. Обсъжда се и отпадането на дворищната регулация в ЗУТ. Това трябва да бъде отразено в кадастралната карта. Отпадането на дворщните регулационни граници ще облекчи значително собствениците в реализацията им на инвестиционните им намерения. Ще се промени и системата за лицензирането на дейността на геодезистите. В момента за тях се издават три различни правоспособности. Едното е от Агенцията по кадастъра и е свързано с дейностите по кадастралната карта. Втората е от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. И трети лиценз се дава от Камарата на инженерите геодезисти. Идеята е само един орган да издава лицензите и това да бъде Камарата на инженерите геодезисти. Мнението на геодезическата гилдия е, че не е нормално една и съща дейност да се сертифицира на три различни места. Активно работещите геодезисти са около 900 души.
Преди 5 години на една дискусия лансирахте идеята, че е необходимо съкращаване на щата на агенцията. Поддържате ли това мнение и сега?
- Това е свързано със следващата промяна в Закона за кадастъра - модела на работа в самата агенция при обслужване на граждани и при изпълнение на задълженията. Във всички големи градове, където има влязла в сила кадастрална карта, граждани недоволстват заради времето, което губят, за да получат услуга от нас. Според програмата за развитие на агенцията числеността й трябва да бъде около 600 души. Към момента работят 380 и много вероятно е от нас да се поиска да се свием още. Това обаче ще доведе до още по-големи опашки пред гишетата. Затова трябва да намерим нов модел на работа. Водим разговори с геодезическите фирми те да предоставят част от услугите. Например фирмите да приемат документите от гражданите за изваждане на скица, кадастрална карта и останалите административни услуги. Компаниите, които ще обслужват гражданите, ще бъдат избирани с обществена поръчка. Това засега е само идея, моделът все още не е изчистен. По моя оценка активно работещите геодезически фирми са около 90.
Аутсорсването на дейности на агенцията на частни фирми няма да доведе до съкращаване на персонал. Тези, които сега приемат документи, ще бъдат ангажирани с обработката им и така заявките ще се изпълняват в срок.
Има електронна услуга www.icadastre.bg. Тя защо не се използва за тази цел?
- Системата работи и всеки, който иска, може да си направи справка. Проблемът е, че тази справка не може да ви послужи пред институциите, защото няма подпис и печат. Дори на нотариусите да отнесете диск с електронно подписана и подпечатана скица, не съм сигурен, че ще ви я приемат. Едно от развитието на системата с отдалечен достъп е да не се налага хората да идват да си вадят скицата при нас, а нотариусът от кантората да направи справката по интернет и да продължи сделката. Предстоят разговори в тази насока.
Кога България ще има актуална кадастрална карта?
- В момента за около 15% от територията на страната има кадастрална карта. До края на годината този процент ще бъде 18. Като брой имоти това са близо 30% от всички в страната, или около 5 млн. имота. Има територии, за които няма смисъл да се прави кадастрална карта, например Стара планина, Рила и Родопите. В тези планини има частна собственост, но тя е малко и постепенно ще влиза в картата. Идеята досега е била и ще продължи да бъде кадастрална карта да има за местата с активен пазар на имоти.
Но за София все още няма кадастрална карта....
- Има в два района и то най-големите - "Младост" и "Люлин". Всеки един от тези квартали е по-голям от почти всички областни градове. Още 12 района са в процес на процедури. Не са възложени картите за 8 района. И какво ви притеснява това, че София няма кадастрална карта? София е много специален и сложен случай. Единият проблем е огромният брой сделки, които се случват. Другият е големият обем от информация за самия град и необходимостта от ресурси тази информация да бъде управлявана, а гражданите - обслужвани.
Има ли оплаквания за грешки в кадастралните карти на "Младост" и "Люлин", както се оплакваха хората във Варна и Велико Търново например?
- В София не забелязваме такава тенденция. Най-сериозният проблем в процеса на обявяването на кадастралната карта е културата на българите по отношение на собствеността и кадастъра. Хубаво е, че с течение на времето тази култура се повишава. Какво имам предвид. Преди време в район "Искър" имаше оплаквания от хората, че искат да им вземат земята, и т.н. В "Младост" имаше подготвителна работа – раздаване на диплянки, отворени приемни, разяснителна кампания, билбордове. И въпреки това, както е типично за българите - първите две седмици нямаше никой и последната седмица се извиха опашки за представянето на документите. Иначе казано, ако хората познават процеса и участват в него, възраженията ще бъдат малко. Много важно е участието на собствениците при маркирането на границите на техните имоти, за да има точно оразмеряване. Агенцията не може да принуди фирмите да правят разяснителна кампания, защото това са допълнителни разходи.
Какво стана с кадастъра на Бояна, Симеоново, Драгалевци. Хората съдействат ли на геодезистите?
- Много слабо. Има две хипотези. Едната е, когато геодезистът почука на вратата ви, вие го пускате, той мери и нанася в картата. Другата е - вие не отваряте, геодезистът не мери и за вашия имот има случайна информация, събрана от стари планове. След това обаче има възможност, когато поискате да подадете заявление, за да се отрази имотът ви в кадастъра. Но тогава вече ще трябва да си платите. Това е разликата, загуба на собственост няма.
Имало ли е случаи собствениците на имоти да бият геодезисти?
- За бой не, но е имало случаи с някои по-нервни съседи. Обикновено става въпрос за спор на граница и единият съсед казва - тука, другият - не, тука - а геодезистът няма право да решава сам. В такива случаи има агресия от страна на собствениците, дори и аз съм присъствал на подобни неща. Когато има агресия, се обръщаме за съдействие към полицията. Тя винаги ни е помагала.
Какво е състоянието на сегашната кадастрална карта?
- Различно за отделните места. Някъде е добре, за други се твърди, че не е толкова добре. Това е една от задачите ми - да проверя къде как са се случили нещата. Наредбата изисква, когато правите карта с пряко мерене, т.е. геодезистите ходят на място, точността да е от порядъка на 30 см. Затова за спорове от порядъка на 10 см кадастърът не може да ви защити. За кадастрална карта, правена на базата на стари оцифрени планове, допустимото отклонение е 50 см.
По кой метод ще правите кадастъра за останалата част от страната?
- Ортофотокартата, която се прави от министерството на земеделието, категорично не може да се използва за направата на кадастър. Има два модела - единият е скъп и бавен - това е на място да измерим цялата територия на страната. Другият модел е да ползваме наличните планове, които биха могли да се актуализират. В момента се обсъжда кой модел да се избере.
Вашият предшественик Цветен Боев и бившият шеф на пътната агенция Янко Янков навремето сключиха споразумение да се ускори кадастърът за магистралните трасета. Какво е положението?
- Целта на споразумението е било да се обединят усилията на двете агенции, за да се облекчат дейностите по изграждане на пътищата. Изпълнението на това споразумение обаче е обвързано с наличие на финансов ресурс. С проекта за бюджета, който е предвиден за агенцията, най-вероятно няма да има възлагания за геодезически дейности през следващата година.
Колко ще струва например кадастърът на магистрала "Тракия", която е определена за приоритет?
- Конкретна цифра не мога да ви кажа. В момента, в който държавата каже - започваме този проект, тогава ще се обявят търгове, ще се направи предварителната оценка. Отчужденията ще се правят на базата на съществуващите кадастрални карти и тези за възстановена собственост на земеделски земи.
Съществен проблем е липсата на актуална картна основа, за да се направи идеен проект на едно трасе. За всичко това са необходими средства. Освен това трябва да се знае, че в геодезията и кадастъра нещата не стават от днес за утре. Първите резултати идват след година, защото количеството работа, която трябва да се свърши, е много.
Шашнахте ме с отговора за магистралите, нали те са приоритет?
- При всички случаи ръководните органи са запознати с проблема и е въпрос на тяхно решение и приоритети. С премиера не съм се срещал и разговарял по този въпрос, но той разбира, че местата, на които трябва да се изсипват пари, са изключително много и трябва да се спазват приоритети и програма, която да бъде изпълнена. Най-належащите неща, които трябва да се направят, е довършването на кадастралната карта на София. Това ще стане в следващите две-три години. Трябва да се завърши изцяло кадастърът на Черноморското крайбрежие, за което ще са нужни още 25-26 млн. лв. плюс изготвяне на необходимите въздушни снимки за едромащабните карти. Другите много належащи неща са териториите, за които ще се прави проектиране за магистрали, газопроводи, да бъдат обследвани геодезически и да имаме актуална информация за тях. Там процедури обаче не са започнати, защото имаме нужда от някакво задание, в което да е казано - ще правим това и това.
Ще променяте ли таксите, които се плащат за предоставяните от вас административни услуги?
- В момента се работи по тарифата. За едни цените, които се събират, са високи, за други - ниски. От друга страна, би трябвало част от таксите, които събираме, да остават в агенцията за нова дейност. Почти навсякъде в света системата на кадастъра е печеливша и генерира сериозни приходи за държавата. В някои страни дори се стига до намаляване на таксите заради свръхголям приход. България обаче е много далеч от тази ситуация. Приходите на агенцията от предоставяните услуги за тази година са около 14 млн. лв. По закон 75% от тях трябва да остават в агенцията, но ситуацията в момента е деликатна. За 2010 г. се надявам на реалистичен бюджет, защото освен да предоставя услуги, агенцията трябва и да се развива.