Йорданка Фандъкова, кмет на София: Уличните ремонти ще са по график, за да не затрудняват движението

Йорданка Фандъкова, кмет на София: Уличните ремонти ще са по график, за да не затрудняват движението

Йорданка Фандъкова, кмет на София
Йорданка Фандъкова, кмет на София
До края на януари трябва да бъде приет бюджетът на София за тази година. Въпреки че според проекта парите на общината през 2010 г. (1.2 млрд. лв.) ще са повече в сравнение с 2009, бюджетът вече бе разкритикуван от общинските съветници от СДС, ДСБ и БСП. Според тях една от най-големите слабости е липсата на планиране на инвестиционните разходи и на обяснение защо ще се финансират определени обекти за сметка на други. Освен това София започва годината със стари дългове от 18.5 млн. лв. заради дефицита в бюджет 2009.
Разходи за образование и здравеопазване няма да се съкращават, но няма да има и сериозни крачки напред

Транспортът може да получи повече средства, ако има идея за развитието му- И при следващия сняг ще се плаща само за свършена работа
Бюджетът на София за 2010 г. е по-голям, но вече казахте, че годината ще е трудна във финансово отношение. Къде очаквате най-големите проблеми?
- Кризата, в която България влезе през 2009 г., продължава и се отразява на държавата, на бизнеса и при всички случаи на общината. По-големият бюджет ще ни помогне да продължим най-важните си проекти. Успяхме да привлечем сериозен външен финансов ресурс както по оперативните програми, така и чрез нисколихвени кредити.
Продължаваме със същото темпо изграждането на метрото, ще има средства да започне строителството на завода за битовите отпадъци, както и строителството на канализация. Имаме проекти за ремонти на подлези и на детски площадки. Капиталовата програма на общината за тази година е по-голяма, но най-вече за сметка на привлечените средства, а те са целеви, за конкретни проекти.
Все пак къде очаквате трудности?
- Трудности ще има във всички сфери. Разходите за здравеопазване, социални дейности и образование няма да се съкращават, но не можем да очакваме някакви сериозни крачки напред. Същото се отнася и за транспорта. Зам.-кметът Любомир Христов има за задача да направи анализ на състоянието на масовия транспорт и да предложи възможности за преструктуриране, за да стане по-ефективна услугата.
В обяснителната записка на бюджета е записано, че за делегираните държавни дейности като образование, здравеопазване и социална сфера разходите се свиват и това ще доведе до намаление на издръжката. Как ще се отрази това върху качеството?
- Там причината е обективна, тъй като тези дейности се финансират от държавата по точни критерии. Например в образованието стандартът за издръжка на ученик се увеличава тази година, но средствата са по-малко, тъй като броят на учениците е намалял. Училищата ще могат със средствата по стандартите да изпълняват основните си задачи.
Общината пък осигурява пари за охрана, въпреки че това би трябвало да се поеме от делегираните бюджети. Залагам на по-сериозен контрол и финансова дисциплина. Не очаквам финансови проблеми в която и да било от тези сфери. Ако не бяхме в кризисна ситуация, можехме да осигурим повече пари за култура например. Все пак ще продължим ремонтите на театър "София" и на "Малък градски театър зад канала".
Казахте, че разчитате на допълнителни средства от кредити. В бюджета е записано, че ще се използват 167 млн. лв. от заеми. Сумата не е ли много голяма и не създава ли опасност за финансовата стабилност на общината след това, когато трябва да се връща?
- Много сме внимателни по отношение на кредитите и сумата е изцяло в рамките на възможностите на общината. В момента сме под минимума от заеми, който можем да си позволим. В това отношение зам.-кметът по финансите Минко Герджиков е много стриктен и не позволява да теглим повече кредити, отколкото можем да издържим.
Какви антикризисни мерки планирате освен привличането на външно финансиране?
- Максимална дисциплина и внимание при изразходването на средствата. Големият обем на инвестиционната програма също е една от антикризисните ни мерки. София стана най-добрият град за живеене и заради ниската безработица. Целта на общината е да запази възможностите за бизнес и работа, които градът предлагаше и преди кризата.
На няколко пъти споменавате инвестиционната програма. Съветници от общинския съвет вече я разкритикуваха, като казаха, че е правена без ясен аргумент и обяснение защо точно тези проекти ще бъдат финансирани тази година.
- Изборът на проекти е обоснован. София от няколко години се опитва да прилага поне частично програмно бюджетиране, защото реализираме няколко програми, приети от общинския бюджет. В този смисъл има сериозна обосновка. Вече трета година се изпълнява програма за увеличаването на местата в детските градини. В нея са анализирани нуждите и възможностите във всички райони и са посочени конкретните обекти.
Същото важи и за инфраструктурните обекти. По отношение на кръстовищата на две нива в момента правим анализ за това каква да е последователността на изграждането им, за да не се затруднява допълнително движението в София. Много е важно да имаме цялостната картина на ремонтите, тъй като на много места се затварят улиците.
Това означава ли, че строителството на кръстовищата няма да започне едновременно, за да не се увеличат още задръстванията?
- В никакъв случай няма да започне едновременно. Възложила съм на зам.-кмета по транспорта да направи карта, която да бъде качена и на сайта на общината. Тя трябва да показва къде и кога през 2010 г. ще се затварят улици заради ремонти. Сигурно ще е готова до три месеца.
В обяснителната записка към бюджета пише, че ще разчитате на публично-частно партньорство при изграждането на паркинги и детски градини. Как точно ще се случи това?
- Това е по-скоро пожелателен текст, тъй като липсва добро законодателство в тази област. Ще бъдем активни и ще търсим варианти, включително и като законодателна инициатива, но разчитаме и на колегите от правителството и парламента процесът да се ускори. При училищата и детските градини вече сме намерили форма на публично-частно партньорство, която включва предоставянето на право на строеж от страна на общината, а частният инвеститор изгражда сградата и предоставя услугата. За паркингите вариантите ще се обсъждат.
Вече споменахте, че една от рисковиете сфери тази година ще е транспортът. Синдикатите също предупредиха, че парите в бюджета няма да стигнат. Ще увеличите ли средствата, ако се стигне до стачки?
- Както се справихме в края на 2009 г., ще го направим и тази година. Няма да допуснем да спре обслужването на пътниците, каквото и да ни струва това. Логиката обаче е да се предоставят средства там, където ясно се вижда по какъв начин се разходват, и то ефективно. Затова първо трябва да се представи концепция за развитието на транспорта, да се направят изчисления колко средства са нужни и да се защитават. Сигурна съм, че заложените 85 млн. лв. за транспорт ще позволят изпълнението на задачата с уговорката, че при ясна концепция ще коментираме възможно увеличение.
В проектобюджета са заложени 4 млн. лв. по-малко за администрация. Ще има ли съкращения?
- Не, няма да се намаляват и заплати. Важното беше да не се увеличава щатът. Затова правим промени в структурата на общината, които да направят работата по-ефективна.
Защо решихте да не увеличавате данъците и таксите с изключение на тази за детските градини?
- Няма логика да увеличаваме данъци и такси в кризисна година, дори и по прагматичната причина, че много хора няма да могат да ги плащат. За нас е по-важно данъците и таксите да са умерени и събираеми, отколкото пожелателни и несъбираеми. Важно е всички хора да знаят, че която и да е услуга на общината си има цена и тя се покрива от приходите от данъци и такси.
Прогнозираните приходи от реклама за 2010 г. са 6 млн. лв., а в първоначалния бюджет за 2009 г. бяха 10 млн. лв. Защо залагате по-малко постъпления, при положение че проблемната наредба за рекламата вече действа?
- Наредбата заработи твърде късно и нямаше готовност да обявим веднага конкурсите и да разчитаме на приходи. Конкурсите се подготвят и предвиждаме по-големи постъпления от средата на годината.
Защо толкова се забавиха тези конкурси?
- Заради наредбата, която беше в съда дълго време.
Документацията все пак можеше да се подготви по-рано и конкурсите да бъдат обявени веднага след решението на съда. Така щяхте да спестите време.
- Тук ще се възползвам от факта, че няма два месеца, откакто работя като кмет. Това е задача, по която работим активно. Главният архитект вече е готов да внесе документите за конкурсите в общинския съвет. Обявени са конкурсите за типовите проекти на рекламните елементи и преместваемите обекти. Опитвам се да изпълнявам моята отговорност в срок.
Защо новите чистачи на София не успяват засега да се справят със снега?
- Имаше некачествено изпълнение на ангажиментите на почистващите фирми и те си получиха съответните санкции. Те започнаха да работят в София преди няколко месеца и в началото имаха проблеми и със събирането на боклука, но после успяха да ги преодолеят. За първи път чистят през зимата, но не искам да ги оправдавам с това. Важното е, че договорите с тях ни дават възможност за ефективен контрол, за да сме сигурни, че ще плащаме само реално свършената работа. Това при "Новера" не беше възможно.
Ако и при следващия сняг фирмите не се справят, може ли да има и по-тежки последици като прекратяване на договори?
- Ще използваме всяка правна възможност в договорите, за да сме сигурни, че работата се върши. Дори поискахме да има налична техника в районите, въпреки че това го няма в договорите, за да реагират по-бързо. Това ще е изискване и в бъдещите споразумения с чистачите - да имат база във всеки един от районите. Освен това много строго контролираме часа на излизане, защото той се записва. И при следващи снеговалежи ще се плаща само за свършената работа, но се надявам следващия път фирмите да се представят много по-добре.
Как ще коментирате изказването на зам.-кмета Герджиков при последната снежна блокада на града, че трябва да сме по-смирени пред природните стихии?
- Г-н Герджиков тогава изпълняваше длъжността кмет и на него му се стовари цялата работа. Това е философска фраза. Не че не е вярно, но човек трябва да дава конкретна информация на хората, когато очакват от него това, и задачата на администрацията беше точно тази. Всички сме хора и всеки може да изпусне един емоционален израз. И аз не съм застрахована.
Как покривате разходите на общината сега, при положение че няма преходен остатък, а данъчната кампания още не е започнала?
- Това беше очаквано и затова се опитахме до края на 2009 г. да изплатим задълженията си и да превеждаме своевременно средства на почистващите фирми. През януари постъпленията са недостатъчни, но очакваме в следващите дни да получим част от държавната субсидия. Освен това внесохме доста по-рано проектобюджета и ако бъде приет до края на януари, данъчната кампания ще започне с месец по-рано.
Защо общината реши да подпомага точно бизнеса на автобусните и маршрутните превозвачи, предлагайки да им намали таксите за предоставяне на услуга и така да се лиши от 350 хил. лв. приход?
- Общината не подпомага само този бизнес. В условията на криза осигуряваме работа на фирмите с инвестиционната си програма. Иначе въпросът с превозвачите е обсъждан в продължение на няколко месеца. Всъщност повечето от фирмите още от април са спрели да плащат таксата на кола, която дължат на общината. Така се изправяме пред избора дали да залагаме високи очаквания и да не получим нищо, или все пак да преразгледаме условията и да получим някакъв приход.
След като фирмите не са плащали от април, защо не им прекратите договорите?
- Това се взима предвид при обсъжданията. Нашата задача е да не ограничим възможностите за придвижване на гражданите, включително и с маршрутки.