Ивайло Московски: Може да се наложи да връщаме и изразходвани пари по ИСПА

Ивайло Московски: Може да се наложи да връщаме и изразходвани пари по ИСПА

Ивайло Московски, зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Ивайло Московски, зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Ивайло Московски е зам.-министърът на транспорта, който отговаря за транспортните проекти, които се финансират с европейски средства. Преди две седмици заради забавянето на магистрала "Люлин", която се строи с пари по ИСПА, Московски реши да провери на място и останалите проекти по предприсъединителната програма и по оперативна програма "Транспорт".

Ивайло Московски е завършил "Финансов мениджмънт" в Стопанската академия в Свищов и "Публични финанси" в Университета за национално и световно стопанство в София. Бил е представител на германската компания STOLL, търговски директор на "Балтекс комерс" и на "Сата", както и председател на съвета на директорите на "Монтана АД". Работил е като инспектор в "София инс".
Не съм виждал документ,  който разрешава препроектирането на магистрала "Люлин". Възможно е да е станало с устни договорки с агенция "Пътна инфраструктура"

Искаме удължаване на меморандума по ИСПА с една година, за да бъде завършен Дунав мост II
Г-н Московски, ще бъде ли изградена магистрала "Люлин" до края на тази година, какво показва графикът, представен от турския консорциум "Мапа - Дженгиз"? И какво ще е оскъпяването?
- Графикът е предоставен на възложителя - агенция "Пътна инфраструктура" и Министерство на регионалното развитие и благоустройството, но още не е съгласуван с нас. Това, което сме констатирали, е, че до момента са изпълнени едва 40% от работите, а обектът трябва да бъде завършен до края на 2010 г. Преди няколко седмици направих внезапна проверка на строителството.
Опасенията ни са, че пусковият срок няма да бъде спазен, тъй като предстои да се изгради по-сложната част от трасето. Изпълнителят има претенции и за увеличаване на цената. Питам се кой е разрешил препроектирането на магистралата, което дава основание за това. Необходимо е да се направи проверка в агенция "Пътна инфраструктура".
Аз не съм виждал документ, с който се разрешава препроектирането. Възможно е то да е станало на устни договорки с агенцията. Основанието на турския консорциум е било, че проектът е некачествен.
Проверките на проектите, финансирани от ИСПА, ще продължат с Дунав мост II, отсечките от жп линията Пловдив - Свиленград и софийското метро.
Как ще коментирате искането на браншова камара "Пътища"  договорът с "Мапа Дженгиз" да бъде прекратен и строителството да се възложи на консорциум от български компании?
- Това не се обсъжда като вариант за момента. Няма как без тръжна процедура да бъде избран нов изпълнител. Процедурата по избора му също трябва да бъде съгласувана с Европейската комисия. Вярно е, че има значителен брой фактори, които са допринесли за забавянето на проекта, като например препроектирането, отчужденията, както и преместването на електропроводи от ЧЕЗ и НЕК. Но въпреки институционалните пречки изпълнителят е имал широк фронт да изпълнява проекта.
Има ли опасност България да връща пари от ИСПА заради неспазване на сроковете за изпълнение на проектите, финансирани от програмата?
- Има теоретична възможност. Ако се стигне до това, ЕК трябва да направи одит и да оцени дали има нарушение на договора за всеки  проект. Съществуват няколко възможности. Най-лошият вариант е, освен да се наложи да довършваме обектите със собствени средства, да трябва да връщаме и изразходваните пари. В момента освен магистрала "Люлин" рисков е проектът за изграждане на линията Пловдив – Свиленград.
Гръцката ТЕРНА, която строи жп отсечката Крумово - Първомай от това трасе, също има забавяне. Срещнах се с представители на компанията и сме фиксирали закъснение с четири до шест месеца. В противен случай компанията би трябвало да бъде санкционирана. Въпреки забавянето ще се опитаме при този проект да спазим финансовия меморандум по ИСПА. Няма да бъде довършена отсечката Първомай - Димитровград, изпълнява от италианската компания "Асталди". С тях е договорено да се строи така, че в края на тази година да има завършен участък от трасето.
Ако се направи 30-40 километра, изискваме изпълнителят да включи железен път, сигнализация и комуникации. Това решение ни бе подсказано от Европейската комисия, която, за да признае в максимална степен изразходваните средства, иска да види функционална завършеност. Иначе за изпълнителя би било по-изгодно да изхарчи средства за скъпоплатени дейности. Забавяне има и при изграждането на интермодалния терминал близост до гара "Подуяне" в София, проектът е блокиран заради претенции за обезщетение на двама от собственици на терени там, които не се намират в непосредствена близост до терминала. Затова подготвяме като резервен вариант, който да предложим за финансиране по ОП "Транспорт", модернизацията на жп линията София - Драгоман.
Кога ще бъде завършен Дунав мост II?
- Би могло да бъде изпълнен до лятото на 2011 г. Правим всички възможни опити за удължаване на срока на финансовия меморандум по ИСПА за него. Неофициално от ЕК бяха дадени индикации, че проекти, стартирали след 2004 г. с бюджет над 100 млн. евро безвъзмездна помощ, могат получат удължаване с една година. Ако това стане, ще е достатъчно за завършването му. Проблемът ще е, ако Брюксел разглежда общо безвъзмездната помощ за България и Румъния по проекта.
Декларирал съм пред директора в Генерална дирекция "Регионална политика" Жан-Мари Сейлер, че ще отстояваме позицията за удължаване на срока за получаване на помощта. Преди седмица се срещнах с представители на испанската FCC Construccion, изпълнител на проекта. Тя поставя условие за завършването на моста държавата да им осигури 1 млн. тона насипни материали, но това по договор не е наше задължение. Компанията претендира, че в момента е принудена да купува тези материали на силно завишени цени.
Миналата година обаче се оказа, че компанията добива незаконно тези материали?
- FCC е заявила, че иска да получи концесия за добив, но трябва да бъде обявен конкурс. Никой не гарантира, че FCC ще го спечели. Интерес са проявили и две български компании. Сега въпросът за получаване на добив отново трябва да се решава. Испанците, когато се спечелили търга за строител на моста, е трябвало да имат варианти за доставки и добив на тези материали. Въпреки това ние се опитваме да им помогнем с каквото можем, защото в крайна сметка важното е мостът да бъде завършен.
С колко ще се увеличи цената?
- Официално при мен няма искане за увеличаване на цената. Възможно е фирмата да предяви претенции заради късния достъп до румънския бряг и за това, че държавата не им е оказала съдействие за осигуряване на насипните материали. Друг е въпросът дали имат основание за това по сключения договор.
Как смятате да ускорите усвояването на средствата по ОП "Транспорт", както се препоръчва в писмото на директора на Генерална дирекция "Разширяване" Дирк Анер?
- Ще въведeм проектен мениджър на фазата на изпълнение на проектите, ще увеличим административния капацитет и ще предприемем мерки техническата помощ да бъде използвана по-рационално. Предвиждаме стартиране на няколко големи проекта - до средата на февруари ще пуснем търга за изпълнител на подновяването на жп линията София - Пловдив. При жп проектите темпото на движение е сравнително добро, но не и качеството.
За тази линия ще санкционираме проектанта "Пьойри инфра" ООД с 10% от стойността заради лошо качество. Той не представи решение за изграждането на седем надлеза и не направи проектиране извън сервитута, където има допълнителни съоръжения, независимо че бяха условия по договора. Некачественото проектиране прехвърля риска върху бъдещите изпълнители и създава предпоставки за искания за по-висока стойност.
Какви са най-големите пречки при реализацията на проектите?
- Освен качеството на проектите това са отчужденията и екооценките. Междуведомствена работна група обсъжда евентуални законодателни промени, които да позволят ускоряване на проектите. Например строителството да може да започне паралелно със съдебните спорове, които в момента го блокират. С екологичния проблем се сблъскваме при проекта за магистрала "Струма", където по искане на екологични организации бяха разработени нови варианти за трасето й.
Каква е готовността да бъде обявен търг за строителството на магистрала "Марица"?
- Агенция "Пътна инфраструктура" работи усилено по стартирането на всички търгове за доизграждане на "Тракия". От гледна точка на ОП "Транспорт" и двете магистрали - "Тракия" и "Марица", са приоритетни пътни проекти, защото за тях е предвидено най-голямо финансиране по програмата и стартирането им ще доведе до висока усвояемост. Целта ни е положителният опит, натрупан при подготовката на документацията по магистрала "Тракия", да бъде използван при подготовката на търга за "Марица". Надявам се да го обявим до края на годината.