Димитър Ангелов: Компании от САЩ и Европа може да строят новите блокове в АЕЦ "Козлодуй"

Димитър Ангелов бе назначен за изпълнителен директор на АЕЦ "Козлодуй" през август миналата година, след като министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков обяви, че централата не провежда търгове за покупка на енергия от търговци, а цените й се определят по неясни критерии. Ангелов има 30-годишен стаж в атомната централа. |
Цената ни е конкурентна и затова някои потребители, които ни напуснаха, сега се връщат Има предложение от "Уестингхаус" за алтернативни доставки на гориво, но все още не сме готови за тях |
Как кризата се отразява върху дейността на АЕЦ "Козлодуй"?
– Заявките на търговците за покупка на електроенергия постепенно намаляха заради спада в потреблението. Броят им се запази същият като през миналата година. На проведените търгове, които вече са прозрачни и с ясни правила, успяхме да постигнем по-добри цени, по които да им продаваме енергията в сравнение с тези през 2009 г.
Конкуренцията между кандидатите доведе до оферти с изгодни за централата условия. Загубата от 10-11 млн. лв., натрупана от май до август миналата година - по искане на Електроенергийния системен оператор тогава работихме с намалена мощност, почти е покрита. Намалението на мощността също бе резултат от кризата. Покриването стана със съкратените сроковете за годишните ремонти на пети и шести блок, което ни позволи да отчетем нетна печалба от 65.8 млн. лв.
Как ще коментирате твърденията на големите потребители на електроенергия, че им продавате на много по-висока цена в сравнение с тази, на която тя се изнася?
– Разбирам техните желания да купуват евтина енергия в условията на криза, като получат отстъпки, които обаче не можем да им направим. Желанието ни е да продаваме на максимално висока цена продукцията си. Вярно е, че на външния пазар цената, която ние получаваме, е малко по-ниска в сравнение с тази, по която се продава енергията на вътрешния пазар.
Но трябва да се отчете, че при износа се начисляват таксите за капацитет, пренос и износ. Така се натоварва крайната цена.
Не е вярно, че цената в България е по-висока в сравнение с тази в чужбина. Големите потребители са привилегировани потребители, което означава, че те могат на свободния пазар да договорят тарифите и да избират доставчиците си.
Цената ни е конкурентна и затова говори фактът, че потребители, които през миналата година предпочетоха други доставчици, сега се върнаха при нас. Някои от тях изпуснаха търговете и сега чакат следващите. Част от потребителите подписаха шестмесечни договори, други предпочетоха едногодишните. През юни предстои да обявим нови търгове в зависимост от квотата на енергията, която Държавната комисия за енергийно и водно регулиране ще определи за продажба на регулирания пазар. Ако остане свободна енергия, ще продадем такава и за износ.
Ще поискате ли увеличение на цената на тока от юли?
– Когато окончателно бъде готов финансовият отчет, ще подготвим предложение за новите цени, което ще внесем в ДКЕВР. Ще разговаряме с комисията за квотата за регулирания пазар и цената на електроенергията. В момента продаваме на регулирания пазар електроенергия, която е доста под себестойността, защото обезпечаваме ниска цена за крайните потребители за страната.
С приходите от продажбите на свободния пазар успяваме да покрием загубата от по-ниската цена на регулирания пазар. Националната електрическа компания (НЕК) плаща със закъснение получаваната ел. енергия, но има намаление на дължимата сума с 30 млн. лв. до 90 млн. лв.
Как мотивирате възможността за изграждане на седми и осми блок?
– Седми и осми блок са едно примамливо бъдеще за централата, защото става дума за възможност да се построят като заместваща мощност на спрените първи четири блока. Съществуващата инфраструктура може да бъде използвана за новите блокове. Ако тя стои неизползваема и се амортизира, от това ще загуби Българският енергиен холдинг като наш собственик.
Ако може да се намери реализация на тези обекти в бъдещото дружество, това ще бъде една много добра инвестиция. Трябва да се отчете и наличието на специалисти в АЕЦ "Козлодуй", които ще могат да работят на новите блокове. На площадката може да се мисли за изграждането на един или два блока с мощност от 800 до 1000 мВт. Въпрос на следващ анализ е да уточни вариантът, по които те ще се изграждат. Идеята е новият проект да се реализира с американски и/или европейски доставчици, което ще ни даде възможност за разнообразяване.
Обмисля се възможност за строителството на т.нар. водно-водни реактори, защото такъв проект са досега действащите, усвоени са като технология в централата. Има европейски и американски реактори от последни поколения, които имат висока степен на безопасност. Според испанската компания "Ибердрола", която заедно с АЕЦ "Козлодуй" направи анализа за възможността за изграждането на заместваща мощност, един реактор ще струва около 2 млрд. евро. Нашата инфраструктура се оценява на около 1.5 млрд. евро, с която ние ще се включим в проекта. В проучването ще се отчете като предимство и наличието на необходимите връзки за пренос, вкл. и в региона.
"Ибердрола" ще има ли предимство пред останалите инвеститори?
– Разработката е съвместна. Целта й е да докаже целесъобразността от строителството на новите блокове. Няма да има облагодетелствани. Проучването е важно, за да може да се вземе принципно решение за новата мощност. "Ибердрола" има единствено предимството, че ще има по-рано информацията, която ще бъде предоставена и на другите инвеститори.
При какви условия ще пробвате да работите с гориво на "Уестингхаус"?
- Има предложение от компанията, което разглежда възможностите за алтернативни доставки. С такова гориво работеха реакторите в чешката АЕЦ "Темелин". Още не сме готови нито ние, нито американската компания за такива доставки.
Дали ще използваме такова гориво е въпрос на преговори. В близко време ни предстои да проведем търг за доставка на гориво. Цената е въпрос на преговори, но по неофициална информация американското гориво е малко по-скъпо от руското. Натрупаното отработено ядрено гориво от спрените реактори ще бъде прехвърлено в хранилището за сухо съхранение в средата на следващата година, което ще намали разходите ни. Само в случай че е ценово приемливо, може да транспортираме в Русия отработено гориво от ВВЕР-1000.
Докъде стигна извеждането от експлоатация на спрените четири блока?
– В подготвителен етап сме на дейностите по извеждане от експлоатация и демонтаж на оборудването. Дейностите се контролират от Агенцията за ядрено регулиране и Европейската банка за възстановяване и развитие (EБВР). Банката управлява средствата от Международен фонд "Козлодуй", отпуснати за извеждането им. Фондът финансира проектите за изграждане на хранилище за сухо съхранение на отработеното ядрено гориво, съоръжение с висок коефициент на намаление на обема на твърдите радиоактивни отпадъци, както изграждането и на отоплителна централа.
Първият етап от истинските действия по извеждането от експлоатация на първи до четвърти блок е свързан с демонтаж на безусловно чистото в радиационно отношение оборудване, а след 60 години можем да говорим за втория етап.
Защо плащате на хората на първите четири блока, без да работят и поддържате толкова голям персонал?
– Хората са толкова, колкото са необходими. На първите четири блока работят около 1050 служители, от които заплатите на 715 се плащат от фонд "Козлодуй" заедно с осигуровките и застраховките. Заплатите им не влизат в цената на тока.
Колко заплати плащате на тези хора, ако решат да напуснат централата?
– Ако някой реши да напусне централата, той получава обезщетения съгласно Кодекса на труда и действащия колективен трудов договор. Изплащаме определен брой заплати, които са различни за всеки отделен случай, защото зависят от годините непрекъснат трудов стаж в АЕЦ "Козлодуй". От спирането на първите четири блока досега няма съкратени, просто има освободен персонал, придобил право за доброволно ранно пенсиониране, такъв, навършил пенсионна възраст, или работници и служители, решили да напуснат по свое желание.
Защо само 9% от отпуснатите за последните десет години средства във фонд"Козлодуй" са усвоени?
– Намираме се в подготвителния етап на дейностите по извеждане от експлоатация. Има дейности, които са осъществени и не са разплатени. В момента се реализира проектът за хранилището за сухо съхранение и е разплатено само строителството му. До момента от необходимите 34 контейнера за съхранение на горивото са пристигнали само пет. След доставката на останалите контейнери и оборудването по другите проекти ще се изразходва голямата част от предвидените средства. Досега звеното за управление на проектите и ЕБВР не смятат, че не се усвояват средствата. Няма опасност да загубим средства.