Аню Ангелов: Най-важната задача е да преосмислим каква трябва да е армията

Аню Ангелов: Най-важната задача е да преосмислим каква трябва да е армията

Аню Ангелов, министър на отбраната
Аню Ангелов, министър на отбраната
Преди да стане министър през януари 2010 г., Аню Ангелов беше заместник на предшественика си Николай Младенов. Завършил е Висшето народно военно артилерийско училище и Военната академия "Г.С. Раковски". Специализирал е във Военната академия на Генералния щаб в Москва. Преминал е и специален курс за офицери в Колежа по отбраната на НАТО в Рим. От ноември 1997 г. до август 2000 г. е бил аташе по отбраната на България във Великобритания и Северна Ирландия. До февруари 2002 г. е началник на Военната академия. За кратко през 2002 г. е бил шеф на дирекция "Планиране на отбраната" в Министерството на отбраната.
През 2011 г. ще решим за бъдещия изтребител

Хората в системата са уморени от непрекъснати реформи

Тази и следващата година няма да се купува ново въоръжение
Трудно ли е на бивш военен да е министър на отбраната? На вас се падна тежката задача да интегрирате Генералния щаб (сега Щаб по отбраната - бел. ред.) в министерството. Години наред именно военните се съпротивляваха на това.
- Не ми пречи, даже ми помага, тъй като съм запознат и съм работил в Министерството на отбраната и в Генералния щаб. Напълно съм наясно какво трябва да се направи. Това е една съвременна концепция, която се прилага за пръв път в България. И считам, че ще завърши успешно.
Т.е. според вас не е верен изразът, че никой не мрази повече армията от бившия военен?
- Как ще я мразя войската? Защо трябва да я мразя? Напротив, аз съм военен и обичам войската. Всичко, което правим, е в интерес на българската армия.
Ако спрем да гледаме назад към работата на вашите предшественици и погледнем напред, кои са най-неотложните ви задачи като министър?
- Имаме толкова много задачи през 2010 г., че даже да работим по 24 часа в денонощието, пак няма да са ни достатъчни. Най-важното, което предстои през тази година, е да преосмислим какво всъщност трябва да представлява армията в период от пет-шест години.
И дали ще можем да направим така, че да имаме формат, който да използваме много по-продължително време, отколкото досега. С други думи, да дадем крайна картина на структурата на армията до 2015 г. Естествено армията е консервативен механизъм, който не трябва твърде често да се подлага на изпитания. Факт е, че хората в системата са уморени от непрекъснати реформи и това ги демотивира.
Считам обаче, че с този преглед на силите (анализ на структурата, задачите и въоръжението на армията - бел. ред.), който започва сега и трябва да завърши в края на годината, ще постигнем много от това, което военнослужещите искат да знаят, че ще имат сигурност в продължение на поне десетгодишен период след 2015 г.
Някой иска ли от вас да се направи подобен преглед? Постоянно се правят такива през последните години.
- Няма защо да го иска някой. Това се налага по няколко причини. Никога досега прегледът на силите не се е извършвал на базата на нужните способности на армията, а на базата на това какво е имало към момента и какво да се съкрати, за да се икономиса нещо. Не се е отчитало какви способности се нарушават и какво ще ни дадат целите структури.
Сега прегледът се основава на преоценка на необходимите минимални военни способности, които трябва да притежава страната.
Очевадно е, че българският народ не може да отделя средства за нуждите на отбраната в такъв обхват, както досега. Трябва да бъдат ликвидирани диспропорциите между това, което армията представлява, и какво се заделя за нейната издръжка. Досега е купувано ново въоръжение както за Военновъздушните сили, така и за бойния флот, с които сякаш са придобити нови способности, но в същото време те не могат да бъдат използвани във враждебна среда.
Става дума за покупката на хеликоптери...
- Хеликоптерите и фрегатите, които имат въоръжение с изтекъл ресурс. Отново подчертавам, че всяка покупка на ново въоръжение трябва да се основава на това какво допринася за способностите на армията, а не че трябва да се направи непременно сделка.
И с нея да се ангажират редица правителства напред и в крайна сметка да нямаш нови способности.
От думите ви оставя впечатлението, че вашата оценка за военната реформа досега е доста негативна, че се е провалила.
- Не мога да кажа, че се е провалила на сто процента. Мога да кажа, че тя се е правила само за да се каже, че се прави реформа. Много време беше изпуснато, особено в периода 1992 -1998 г.
Да очакваме ли ново съкращаване на армията след края на прегледа на структурата й?
- Не мога да кажа нищо предварително. До края на май ще намалим администрация в Министерството на отбраната с 32%. С 34% ще редуцираме числеността на агенция "Социални дейности" и ще променим нейните функции.
Твърдо ще има съкращение във висшите командни звена. Предстои до 20 април работна група, ръководена от началника на отбраната, да предложи нова структура на командните звена. Те трябва да са ясни до 6 май.
Имате ли представа колко генерала ще напуснат армията?
- Ще има намаляване на някои звания за определени длъжности. Може би бройката на генералите ще бъде намалена с двама. Вече няма да има длъжности за генерали в някои международни структури на НАТО - например в щабовете в Скопие, Тирана и в Измир.
След всеки преглед на отбраната следва и нов план за модернизация. Да очакваме ли старт на големи проекти?
- Можем да кажем, че през 2010-2011 г. няма да има никакви проекти за покупка на ново въоръжение и техника. Ще използваме някои програми, които са в интерес на участващите в операцията в Афганистан. Това са програми на САЩ за оказване на помощ на партньорите.
Възможно е да добием нова техника и оборудване за контингентите, които ще участват в Афганистан. Най-големият ни проблем е изпълнението на операцията Air policing във Военновъздушните сили (ВВС).
Поставили сме задача да се разработи визията и да се каже какво е необходимо, за да продължи да се изпълнява тази задача. През 2011 г. най-вероятно ще вземем решение по какъв начин и какви нови платформи ще придобием за ВВС.
Има два основни варианта за придобиване на нов изтребител - да проведете конкурс или да ги получите като политически подарък. Кое ще изберете?
- Пред нас стоят повече от две възможности, но не искам сега да ги обсъждам, защото очаквам да видя какво ще представят ВВС като визия, която да е поносима от гледна точка на финансовото осигуряване. Единственото, което няма да правя, е да провеждам обществени поръчки, ако те не са финансово осигурени.
Може ли да обвържем доставка на изтребители Ф-16 с включването на България в системата за противоракетна отбрана на САЩ? Румъния например първо реши да стане част от ракетния щит, а след това да купи този тип изтребител.
- Не мисля, че трябва да се обвързват. Направен е подобен опит от предшественика на министър Николай Младенов, като е предложено ние да дадем хеликоптери Ми-17, а в замяна да получим Ф-16. Подобен търговски подход не върви. Ще трябва да се търси друго решение и то ще бъде намерено, когато имаме средства да го осъществим.