Петър Дворжак: Финансовата криза засили позициите на телевизията като медия

Петър Дворжак: Финансовата криза засили позициите на телевизията като медия

Петър Дворжак, изпълнителен вицепрезидент, ръководител "Разпространение" на СМЕ
Дневник
Петър Дворжак, изпълнителен вицепрезидент, ръководител "Разпространение" на СМЕ
Медийната компания Central European Media Enterprises (CME) официално обяви във вторник, че е финализирала сделката за придобиване на групата на bTV от News Corporation. Тя включва bTV, кабелните канали bTV Cinema и bTV Comedy, както и няколко радиостанции чрез 74-процентовия дял на News Corporation в "Радиокомпания Си.Джей". Дружеството управлява Jazz FM и веригата N Joy, а за Z Rock, Melody и Classic FM има консултантски договор. Останалите 26% си запазват Васил Димитров и съдружникът му Петър Коев. Стойността на сделката възлиза на 400 млн. щатски долара, както и заплащането на $13 млн. оборотен капитал. В съобщението на СМЕ се казва, че България е шестата държава, която ще въведе модела на компанията, след Хърватия, Чехия, Румъния, Словакия и Словения. За намеренията на СМЕ в страната разговаряме с Петър Дворжак, изпълнителен вицепрезидент, ръководител "Разпространение" в CME и член на надзорния съвет на "Про БГ медиа" (Pro BG Media).
- През 2009 г. българският пазар се е свил с 25% и не очакваме промени през 2010 г.

- Всеки от петте канала ще е насочен към различни целеви групи
Г-н Дворжак, предвиждате ли промени в управлението и програмното развитие на bTV след придобиването на канала?
- В България CME ще използва вече доказан в други страни модел на управление. Той се базира на многоканална телевизионна стратегия, силно развитие на местното и на интернет съдържанието от местни професионалисти.
Ще управляваме пет канала с висококачествени развлекателни програми за българската публика. Първата стъпка е да интегрираме сегашните си операции в България - каналите Pro.bg, Ring.bg и групата на bTV. Също така трябва да приспособим процесите и структурите спрямо управленския модел на CME, като очакваме процесът да приключи към края на 2010 г.
Във висшия мениджмънт не са планирани промени на този етап. Вики Политова ще бъде управител на bTV, Яна Иванова на Pro.bg, а ръководството на СМЕ ще им оказва сдействие.
Каква ще бъде политиката ви за програмната схема на bTV и Pro.bg? Планирате ли препозициониране на Pro.bg?
- Планираме да управляваме и петте канала, като всеки от тях да е насочен към различни целеви групи. Ще създадем многоканален микс, който вече ни донесе успех на другите пазари в Централна и Източна Европа, което може да доведе до малки промени в позиционирането на Pro.bg и Ring.bg. bTV ще остане канал за общата публика, докато bTV Cinema и bTV Comedy ще бъдат насочени към определени ниши на пазара. Основната ни задача е да хармонизираме културата, процедурите, човешките и креативните ресурси на двата канала.
Как ще запазите водещата позиция на bTV на пазара?
- Ще се постараем не просто да запазим лидерството на bTV на пазара, но и да направим цялата група от канали по-успешна, така че зрителите винаги да намират това, което предпочитат, на каналите на СМЕ. Стратегията ни за бъдещето е да увеличим общия си дял зрители с възможно най-малко разходи.
Какво е мнението ви за състоянието на рекламния пазар в България? Как финансовата криза ще повлияе на телевизионния бизнес по отношение на приходите от реклами?
- През 2009 г. българският пазар се е свил с 25% и не очакваме промени през 2010 г. Вярваме, че навлизаме на пазара в правилния момент, защото финансовата криза е засилила позициите на телевизията като медия.
През 2009 г. телевизионните реклами са 52% от общия рекламен пазар, сравнено с 49% през 2008 г. Тези факти сочат, че както и на другите пазари на СМЕ, така и тук рекламодателите пренасочват повече от разходите си към телевизията заради нейната ефикасност при достигането до масовия потребител и реализирането на успешни продажби.
Ще използвате ли модела на рекламна къща, която продава рекламното време на други тв канали, така както конкурентите ви от MTG?
- Първият ни приоритет е да консолидираме продажбите на bTV, Pro.bg и Ring.bg. И двата от моделите за управление на продажбите трябва да бъдат подредени, но разчитаме на успешния модел на bTV и няма да правим значителни промени в това направление. Ще се отнасяме към всички клиенти и партньори със същото уважение както и преди и ще предлагаме все по-засилено, за да се достигнат желаните сегменти.
Какви са целите ви в България за тази година?
- Така, както и в другите държави, където СМЕ управлява телевизионни канали, се опитваме да докажем, че телевизията, а в бъдеще телевизията, комбинирана с интернет, е най-ефективната медия за рекламиране.
СМЕ успешно е доказала това чрез многоканалната си стратегия, която ни позволява да предложим на клиентите си адекватен избор. Разходите за реклама на глава от населението в България са значително под тези в Западна Европа и вярваме, че след като се възстанови, ще има и допълнителен растеж на пазара.
Какъв ще бъде моделът ви за работа с продуцентските компании - ще създадете собствени или телевизионните ви канали ще бъдат отворени за работа с всички на пазара?
- Реализирали сме много успешни формати и определено планираме да използваме този опит и на българския пазар. Независимите продуценти са наши партньори и следователно отговорът ми е - да, отворени сме за сътрудничество, стига да бъдат предложени приемливи услуги с добро качество. Докато добавят стойност към продукцията на групата, ние ще работим с тях.
Имате ли интерес към придобивания на други тв канали?
- Дали ще се развие нов телевизионен канал не е въпрос на придобиване, а на вътрешен растеж - това, в което имаме много опит от други страни, където СМЕ присъства. Следващата ни стъпка ще включва експанзия в сферите на продукцията и интернет, където искаме ефективно да използваме натрупания опит.
Кога очаквате да започнат да се възвръщат инвестициите ви на българския телевизионен пазар?
- bTV е компания с положителна стойност и не очакваме тази тенденция да се обърне. Прогнозираме увеличаване на ефективността както на приходната, така и на разходната страна от баланса в резултат на синергията между всички канали, които влизат в нашата група в България. Нашият регион е един от най-динамичните в света и очакваме бързо да възвърнем темпа си на растеж в момента, в който пазарът се възстанови.
Каква е прогнозата ви за развитието на телевизионния пазар в България, като го наблюдавате отстрани?
- Българската икономика се оказва в сравнително добро състояние, така че можем да сме свидетели дори и на по-бързо развитие от прогнозираното. Не очакваме да има промяна в рекламите на телевизионния пазар в България през тази година. Телевизионният пазар в Централна и Източна Европа ще възстанови загубите и ще парира тенденцията на спад заради кризата до 2012 г.